Provkonstruktion
Årskurs: 3
Ämne: Engelska
Tema: Introduktion till pluralformer
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att förstå och använda pluralformer i engelska, samt att kunna förklara skillnaden mellan singular och plural i både skrift och tal.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens fokus ligger på att introducera skillnaden mellan singular och plural. Eleverna får möjlighet att lära sig om pluralformer, hur de används i meningar samt skapa egna exempel i en lekfull och kreativ miljö.
Kunskapskrav
Eleven kan bilda pluralformer av vanliga substantiv och använda dessa i meningar. Eleven kan även förstå skillnaden mellan singular och plural både i skrift och tal.
Prov
Faktafrågor
- Vad är pluralformen av “dog”?
A. doges
B. **dogs**
C. dogies
D. doges - Vilken av följande meningar är korrekt?
A. There is two cats.
B. **There are two cats.**
C. There is two cat.
D. There are a cat. - Vad är pluralformen av “baby”?
A. **babies**
B. babys
C. babyes
D. babyies - Vilken av följande är en pluralform?
A. **mice**
B. mouse
C. mouses
D. micie - Vilken mening är i pluralform?
A. The cat is sleeping.
B. **The cats are sleeping.**
C. A cat is sleeping.
D. Cats is sleeping. - Vad är pluralformen av “child”?
A. childes
B. **children**
C. childs
D. childer - Vad betyder “four apples”?
A. En äpple
B. **Fyra äpplen**
C. Två äpplen
D. Tre äpplen - Vilken är rätt pluralform av “fox”?
A. foxes
B. **foxes**
C. foxes
D. foxies - Vad är pluralformen av “leaf”?
A. leafies
B. **leaves**
C. leafs
D. leafes - Vilket av följande ord är i singular?
A. **car**
B. cars
C. taxi
D. taxis - Vilken av följande är en korrekt pluralform?
A. **geese**
B. gooses
C. goose
D. gees - Vad är pluralformen av “woman”?
A. womans
B. **women**
C. womanes
D. womens - Vilken av de följande meningarna är korrekt?
A. The dog bark.
B. **The dogs bark.**
C. The dog barks.
D. The dogs barks. - Vad är pluralformen av “potato”?
A. potatos
B. potatoe
C. **potatoes**
D. potate - Vad är pluralformen av “city”?
A. **cities**
B. citys
C. cityies
D. citties
Resonerande frågor
- Beskriv skillnaden mellan singular och plural och ge exempel på hur de används i meningar.
(Denna fråga uppmuntrar elever att visa sin förståelse för konceptet singular och plural.) - Varför är det viktigt att använda rätt pluralform? Kan ni ge exempel där det kan leda till missförstånd?
(Syftet är att se elevernas insikt i språkets funktioner och noggrannhet.) - Kan ni tänka er situationer i vardagen där ni behöver använda pluralformer? Berätta om dessa.
(Frågan ger eleverna möjlighet att koppla språket till praktiska situationer.) - Hur kan man träna på pluralformer och göra det roligt? Ge förslag på aktiviteter.
(Detta uppmuntrar kreativitet och reflektion kring lärande metoder.) - Vad var det svåraste ordet eller konceptet ni stött på gällande pluralformer och varför?
(Frågan ger insikt om elevernas utmaningar.) - Hur skulle ni förklara pluralformer för någon som är nybörjare i engelska?
(Detta ger möjlighet för eleverna att demonstrera djup kunskap.) - Hur kan pluralformer förändra betydelsen av en mening? Ge exempel.
(Syftar till att bedöma elevernas förståelse av språkets nyanser.) - Vilka klasskamrater tycker ni är duktiga på att använda pluralformer? Vad kan ni lära er av dem?
(Denna fråga främjar samarbete och reflektion.)
Bedömning
Faktafrågorna bedöms med 1 poäng vardera och de resonerande frågorna med 2 poäng vardera. För att nå ett godkänt betyg (E) krävs minst 8 poäng totalt. För betyget C krävs minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor). För betyg A krävs minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).