Lektionsplanering: Beskrivande adjektiv
Årskurs: 3
Ämne: Engelska
Tema: Beskrivande adjektiv
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens fokus ligger på att introducera och använda beskrivande adjektiv för att förbättra elevernas förmåga att beskriva personer och föremål. Genom att lära sig adjektiv kan eleverna göra sina meningar mer uttrycksfulla och detaljerade.
Kunskapskrav
Eleven kan använda vanliga adjektiv i tal och skrift för att beskriva personer och saker. De kan även skapa enkla meningar där adjektiv används korrekt.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till adjektiv (10 min)
- Förklara vad ett adjektiv är och dess funktion i en mening.
- Ge exempel på vanliga adjektiv, såsom “big”, “small”, “happy”, “sad”.
- Använd bilder för att illustrera adjektivens betydelse, exempelvis visa en bild av en “big dog” och en “small dog”.
Praktiska övningar med adjektiv (15 min)
- Dela ut bilder av olika föremål och personer till eleverna.
- Be dem att identifiera och skriva ner adjektiv som beskriver sina bilder.
- Låt dem samarbeta i par för att skapa meningar baserade på sina adjektiv och bilder.
- Be några elever att dela sina meningar högt i klassen.
Skapande aktivitet med adjektiv (15 min)
- Eleverna får i uppdrag att välja ett objekt i klassrummet och använda minst fyra adjektiv för att beskriva det.
- De ska skriva ned sina beskrivningar i form av meningar, till exempel “The table is big, brown, old, and wooden.”
- Efter att ha skrivit, får de rita bilden av objektet och skriva sina adjektiv i närheten av bilden.
- Låt dem presentera sina objekt och beskriva dem med hjälp av deras adjektiv.
Avslutning och reflektion (10 min)
- Sammanfatta dagens lektion och vad som har lärts om adjektiv.
- Ställ frågor till klassen: Vilka adjektiv var mest intressanta? Hur kan vi använda adjektiv i våra samtal?
- Ge positiv feedback och uppmuntra dem att alltid tänka på hur de kan använda adjektiv i sitt språk.
Diskussionsfrågor
- A. Vad tycker ni är lättast och svårast med att använda adjektiv?
- B. Kan ni ge exempel på hur adjektiv gör meningar mer intressanta?
- C. Finns det några adjektiv som ni skulle vilja lära er mer om?
Aktivitet
Eleverna ska göra en “adjektivbok” där de skriver ord och meningar med adjektiv för olika saker runt om i klassrummet. Till exempel, de kan beskriva en bok som “The book is interesting and colorful.” De ska också rita bilder som representerar saker de beskriver. Denna aktivitet hjälper dem att aktivt engagera sig i språket genom skapande och illustration.
Exit-ticket
- Skriv ner ett adjektiv som beskriver dig själv.
- Ge ett exempel på en mening där du använde ett adjektiv idag.
- Vilket adjektiv tyckte du var mest intressant och varför?
- Hur kan du använda adjektiv mer i ditt tal och skrift?
- Om du skulle beskriva din bästa vän med tre adjektiv, vilka skulle det vara?
Hemuppgift
Som hemuppgift ska eleverna skapa en affisch där de väljer ett djur och skriver fem adjektiv som beskriver det djuret. De ska rita en bild av djuret och inkludera sina adjektiv i beskrivningen.