Provkonstruktion
Årskurs: 3
Ämne: Engelska
Tema: Frågeordens grund
Syfte
Syftet med provet är att utvärdera elevernas förståelse och användning av grundläggande frågeord som “what”, “where” och “who”. Provets mål är att eleverna ska kunna formulera frågor och delta i enkla samtal på engelska.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
”Lektionens syfte är att introducera och öva på frågeord som “what”, “where” och “who”. Genom att förstå och använda dessa ord blir eleverna bättre på att ställa frågor och hämta information, vilket är en grundläggande färdighet i språkinlärning.”
Kunskapskrav
”Eleven kan ställa och svara på frågor med hjälp av de grundläggande frågeorden och kan delta i enkla samtal där dessa används.”
Prov
Faktafrågor
1. Vad betyder “what” på svenska?
- A. vem
- B. var
- C. vad
- D. när
2. Vilket av följande ord används för att fråga om plats?
- A. vad
- B. varför
- C. var
- D. hur
3. Vad är ett exempel på en fråga som börjar med “who”?
- A. Who is your best friend?
- B. Where is the school?
- C. What is your favorite food?
- D. When do you go to bed?
4. Vilket frågeord används för att be om en förklaring?
- A. varför
- B. vad
- C. när
- D. vem
5. Hur kan man beskriva ett “frågespel”?
- A. Ett spel med kort
- B. En aktivitet där man ställer frågor
- C. En lek där man går runt
- D. En typ av film
6. Vilket av följande svar är korrekt på frågan “What is your name?”?
- A. I am tall.
- B. My name is Anna.
- C. I live in Stockholm.
- D. I am 10 years old.
7. När använder man “when” i en fråga?
- A. För att fråga om tid
- B. För att fråga om plats
- C. För att fråga om person
- D. För att fråga om anledning
8. Vilken fråga är korrekt med “where”?
- A. Where do you live?
- B. Where is the book?
- C. Where are you from?
- D. Where is your family?
9. Vad är syftet med att använda frågeord?
- A. För att underhålla
- B. För att få information
- C. För att göra vänner
- D. För att ställa krav
10. Vad betyder “how” på svenska?
- A. när
- B. hur
- C. var
- D. varför
11. Vilka ord används för att ställa en fråga om anledning?
- A. vem
- B. när
- C. varför
- D. vad
12. När skulle du använda frågan “Who is that?”?
- A. När du vill veta om en person
- B. När du vill veta tiden
- C. När du vill veta om en plats
- D. När du vill veta vad något är
13. I vilket sammanhang skulle du använda “why”?
- A. För att fråga om en plats
- B. För att fråga om en tid
- C. För att fråga om en anledning
- D. För att fråga om en person
14. Vad kan vara en utmaning med att använda frågeord?
- A. Att formulera rätt fråga
- B. Att förstå svaren
- C. Att ställa frågor
- D. Att vara tyst
15. Hur kan du träna på att ställa frågor med frågeord?
- A. Läsa böcker
- B. Prata med vänner
- C. Titta på filmer
- D. Sova
Resonerande frågor
1. Varför är det viktigt att kunna ställa frågor på engelska? Detta ger eleverna möjlighet att förklara betydelsen av kommunikation.
2. Hur kan du använda frågeord för att förbättra dina samtal med andra? Här kan eleverna reflektera över praktisk tillämpning.
3. Ge exempel på situationer i ditt liv där du exempelvis behövt ställa frågor. Detta låter eleverna ge personliga erfarenheter.
4. På vilket sätt kan frågeord underlätta inlärning av ett nytt språk? Eleverna kan diskutera språkförståelse och lärande.
5. Vilka strategier kan du använda för att komma ihåg olika frågeord? Här kan elever dela tips och trix för inlärning.
6. Hur kan användning av frågeord hjälpa dig i skolan? Elever kan reflektera över akademiska situationer.
7. Är det någon gång då du inte skulle använda frågeord även om du fick möjlighet? Eleverna kan diskutera begränsningar.
8. Föreställ dig en värld där ingen ställer frågor. Hur skulle det påverka samhället? Detta uppmuntrar kreativt tänkande.
Bedömning
Faktafrågorna bedöms med 1 poäng per korrekt svar, totalt 15 poäng tillgängliga. För de resonerande frågorna bedöms varje fråga med 2 poäng. Totalt blir maxpoäng 31 poäng. För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs minst 12 poäng (inklusive minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs minst 18 poäng (inklusive minst 5 poäng från resonerande frågor).