En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Gy. Pedagogiskt arbete – Interaktion och kommunikationer

Presentation i Google Slides
Dokument i Google Docs
Hemläxa kopplad till lektionen
Prov kopplad till lektionen

Lektionsplanering: Interaktion och kommunikation i pedagogiskt arbete

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Pedagogiskt arbete
Tema: Interaktion och kommunikation i pedagogiskt arbete

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska behandla människors interaktion och kommunikation i olika sammanhang, samt hur dessa påverkas av sociala och kulturella förhållanden. Eleverna kommer att få lära sig om gruppens och det sociala sammanhangets betydelse för interaktion och kommunikation, och hur man kan använda samtal som verktyg för att skapa dialog och hantera konflikter. Vidare ska undervisningen omfatta betydelsen av digitala medier och deras inverkan på kommunikation.

Kunskapskrav

Eleven ska kunna beskriva och förklara interaktionens och kommunikationens betydelse för lärande och delaktighet i sociala och pedagogiska sammanhang. Dessutom ska eleven kunna ge exempel på hur man använder samtal och digitala verktyg för att stödja kommunikationen.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till interaktion och kommunikation (15 min)

  • Definiera termerna interaktion och kommunikation och deras betydelse i pedagogiska sammanhang.
  • Diskutera hur effektiv kommunikation kan förbättra inlärning och sociala relationer.
  • Presentera exempel på kommunikationsstilar och hur de kan påverka undervisningen.
  • Engagera eleverna i diskussioner om deras egna erfarenheter av kommunikation i skolan.
  • Ställ öppna frågor för att väcka reflektioner kring vikten av god kommunikation.

Kommunikationsverktyg och metoder (15 min)

  • Presentera olika kommunikationsverktyg och metoder, t.ex. aktivt lyssnande, frågor och feedback.
  • Diskutera hur dessa verktyg kan användas både i fysiska och digitala miljöer.
  • Låt eleverna arbeta i små grupper för att diskutera exempel på hur de kan använda dessa metoder i sin framtida undervisning.
  • Ge exempel på situationer där dessa verktyg kan vara särskilt användbara, som i konflikthantering.
  • Sammanfatta diskussionerna med fokus på betydelsen av att vara medveten om sina kommunikationssätt.

Praktisk aktivitet – Kommunikationsrollspel (15 min)

  • Dela in klassen i grupper och ge varje grupp en specifik kommunikativ situation (som en konflikt, presentation eller gruppdiskussion).
  • Grupperna ska planera och genomföra ett rollspel där de använder de metoder som diskuterats.
  • Efter varje rollspel ska gruppen få feedback från sina klasskamrater och diskutera vad som fungerade bra och vad som kan förbättras.
  • Låt grupperna utvärdera sin egen och andras insats med fokus på hur väl kommunikationsverktygen användes.

Avslutande diskussion (5 min)

  • Sammanfatta lektionens kärnpunkter om interaktion och kommunikation.
  • Be eleverna reflektera över hur deras insikter kan påverka deras framtida arbete inom pedagogik.
  • Diskutera eventuella frågor eller funderingar som har uppkommit under lektionen.

Diskussionsfrågor

  • A. Hur kan olika kommunikationsstilar påverka lärande och relationer mellan elever och lärare?
  • B. Vilka är de största utmaningarna i kommunikationen i en digital pedagogisk miljö?
  • C. Hur kan aktivt lyssnande förändra dynamiken i en gruppdiskussion?

Aktivitet

I denna lektion ska eleverna, genom rollspel, tillämpa vad de lärde sig om interaktion och kommunikation. Varje grupp får en situation som de ska spela upp med fokus på att använda olika kommunikationsmetoder och tekniker. Efter varje uppspelning får de feedback och reflekterar över hur kommunikationen kan förbättras, vilket ger en praktisk och interaktiv inlärningserfarenhet.