Provkonstruktion
Årskurs: 3
Ämne: Engelska
Tema: Verb i presens
Syfte
Provets syfte är att bedöma elevernas förståelse och förmåga att använda verb i presens i tal och skrift. Genom att kunna identifiera och använda dessa verb kan eleverna kommunicera sina handlingar mer effektivt.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
“Lektionens fokus ligger på att introducera och öva på vanliga verb i presens.”
Kunskapskrav
“Eleven kan använda vanliga verb i presens i tal och skrift, samt förstå och skapa meningar som beskriver handlingar som sker i nuet.”
Prov
Faktafrågor
1. Vilket av följande verb betyder “att springa” på engelska?
A) Eat
**B) Run**
C) Jump
D) Go
2. Vad är presensformen av verbet “att äta”?
A) Eats
B) **Eats**
C) Eating
D) Ate
3. Vilket verb används för att beskriva att man är i rörelse?
A) Sit
B) **Run**
C) Sleep
D) Read
4. Hur skriver man “Jag spelar fotboll” på engelska?
A) I play football
**B) I play football**
C) I playing football
D) I played football
5. Vilken av följande meningar är korrekt?
A) She eat an apple.
**B) She eats an apple.**
C) She eating an apple.
D) She eated an apple.
6. Vilket verb betyder “att gå”?
A) Jump
**B) Go**
C) Fly
D) Swim
7. Vad är presensformen av verbet “att hoppa”?
A) Hopped
B) **Jumps**
C) Jumping
D) Jumped
8. Vilket verb används för att beskriva en handling där man äter?
A) Drink
B) **Eat**
C) Write
D) Speak
9. Hur skulle man säga “Jag hoppar” på engelska?
A) I jumps
**B) I jump**
C) I jumping
D) I jumped
10. Vilken av följande meningar handlar om en handling som sker just nu?
A) I played.
**B) I am playing.**
C) I play.
D) I will play.
11. Vilket verb beskriver att ta sig fram på marken?
A) Fly
**B) Walk**
C) Sleep
D) Talk
12. Vad betyder verbet “att läsa”?
A) Write
B) **Read**
C) Speak
D) Listen
13. Vilket av följande är en oregelbunden verbform?
A) Look
**B) Go**
C) Jump
D) Swim
14. Hur skulle du säga “De spelar fotboll” på engelska?
**A) They play football.**
B) They played football.
C) They plays football.
D) They playing football.
15. Vilket av följande är ett verb i presens?
A) Ran
**B) Plays**
C) Jumped
D) Eating
Resonerande frågor
1. Beskriv hur du skulle använda verb i presens i en berättelse om din dag.
(Syftet är att ge eleverna möjlighet att reflektera och illustrera sitt språkbruk.)
2. Vilka verb anser du är svåra att använda i presens, och varför?
(Frågan syftar till att få eleverna att identifiera sina utmaningar och utveckla sin förståelse.)
3. Hur kan du koppla verb i presens till aktiviteter du gör på fritiden?
(Syftet är att stimulera deras förmåga att göra personliga kopplingar.)
4. Vilken betydelse har det att använda rätt verbform i olika sammanhang?
(Frågan ger möjlighet till djupare förståelse kring språkets funktion.)
5. Kan du ge exempel på hur verb i presens används i filmer eller böcker?
(Syftet är att eleverna ska koppla sina språkkunskaper till kultur och medier.)
6. Hur kan du tänka på verb i presens när du pratar med andra?
(Frågan syftar till att uppmuntra till aktivt språkbruk i sociala sammanhang.)
7. Vilka lärdomar tar du med dig från denna lektion om verb?
(Syftet är att främja reflektion och förståelse av språkinlärning.)
8. Hur planerar du att öva på verb i presens efter denna lektion?
(Frågan stimulerar elever att tänka på sin egen inlärning och praktik.)
Bedömning
Provets poängsättning är följande:
– Faktafrågor: 1 poäng per rätt svar (max 15 poäng)
– Resonerande frågor: 2 poäng per rätt och välmotiverat svar (max 16 poäng)
– E-nivå: Minst 8 poäng, varav minst 0 poäng från resonerande frågor.
– C-nivå: Minst 12 poäng, varav minst 3 poäng från resonerande frågor.
– A-nivå: Minst 18 poäng, varav minst 5 poäng från resonerande frågor.