“`html

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Teaterteori

Tema: Dramaturgi och berättande i teater

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för dramaturgi, deras förmåga att analysera dramatisk text samt att använda dramaturgiska verktyg i sin egen skapande proces.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen i teaterteori ska täcka grunderna i dramatik och dramaturgi, med fokus på hur man strukturerar en berättelse och skapar dynamik genom karaktärer, tid och rum. Eleverna ska få lära sig om olika dramaturgiska verktyg, som anslag, presentation, vändpunkt och upplösning, samt hur dessa används för att bygga en engagerande scenisk berättelse.

Kunskapskrav

Eleven ska kunna redogöra för och analysera en dramatisk text och beskriva dess uppbyggnad samt använda dramaturgiska verktyg för att skapa en egen dramatisk berättelse. Därtill ska eleven kunna reflektera över och diskutera sina egna och andras sceniska gestaltningar.

Prov

Faktafrågor

  1. Vad är ett anslag i dramaturgin?
    • A. En sammanfattning av berättelsen
    • B. Den del där konflikten avslutas
    • C. Den inledande delen som introducerar karaktärerna
    • D. En beskrivning av miljön
  2. Vilken funktion har vändpunkten i en berättelse?
    • A. Att presentera huvudkaraktären
    • B. Att förändra berättelsens riktning
    • C. Att avslöja hemligheter
    • D. Att introducera nya karaktärer
  3. Vilken av följande är inte en typ av karaktär i dramaturgi?
    • A. Huvudkaraktär
    • B. Bakgrundskaraktär
    • C. Antagonist
    • D. Protagonist
  4. Vad innebär ‘resolution’ i en teaterberättelse?
    • A. Den del där konflikten introduceras
    • B. Den del där konflikten löses
    • C. En del av protagonisten
    • D. En introduktion av nya teman
  5. Hur kan tid och rum påverka en berättelse?
    • A. De påverkar inte berättelsen
    • B. De kan förändra karaktärernas upplevelser och handlingar
    • C. De gör att berättelsen blir kortare
    • D. De har endast emotionell påverkan
  6. Vilket verktyg används för att indikera en karaktärsutveckling?
    • A. Anslag
    • B. Vändpunkt
    • C. Presentation
    • D. Upplösning
  7. Vad innebär ‘dramaturgiska verktyg’?
    • A. En samling av skådespelare
    • B. En lista över kända teaterföreställningar
    • C. Tekniker som används för att strukturera berättelser
    • D. En metod för ljussättning
  8. Vilken av följande är en viktig aspekt av teamwork i teaterproduktion?
    • A. Kommunikation mellan medlemmar
    • B. Individuell prestation
    • C. Styrning av skådespelare
    • D. En ledarskapsroll
  9. Vad är syftet med att analysera en dramatisk text?
    • A. Att göra en sammanfattning
    • B. Att förstå och tolka berättelsens djupare mening
    • C. Att skapa en helt ny berättelse
    • D. Att diskutera skådespelarens prestation
  10. Vad är den första delen av en dramatisk berättelse som presenterar karaktärerna?
    • A. Konfrontation
    • B. Presentation
    • C. Vändpunkt
    • D. Upplösning
  11. Vilken effekt kan en ensemble ha på en scen?
    • A. Den kan göra att scenen misslyckas
    • B. Den kan skapa en dynamik och energi
    • C. Den påverkar bara huvudkaraktären
    • D. Den har ingen påverkan
  12. Vad kan vara en följd av en dåligt strukturerad berättelse?
    • A. Att publiken förlorar intresset
    • B. Att alla karaktärer stärkts
    • C. Att alla frågor besvaras
    • D. Att berättelsen blir oförutsägbar
  13. Vilket av följande är centralt för att skapa en engagerande berättelse?
    • A. Att hålla sig strikt till verkligheten
    • B. Att använda dramaturgiska verktyg effektivt
    • C. Att ha så många karaktärer som möjligt
    • D. Att ha en enkel plot

Resonerande frågor

  1. Vilka dramaturgiska verktyg anser du är mest effektiva när du skapar en egen berättelse? Beskriv varför.
  2. Syftet med denna fråga är att ge eleverna möjlighet att kritiskt reflektera över de verktyg de lärt sig och deras tillämpning i eget skapande.

  3. Hur påverkar karaktärernas utveckling publiken? Ge exempel.
  4. Denna fråga ger eleverna chans att koppla teori till praktisk erfarenhet och reflektera över publikens upplevelse.

  5. Diskutera hur tid och rum kan forma berättelsen i ditt eget arbete.
  6. Frågan uppmuntrar eleverna att tänka på hur miljöer och tidsramar påverkar berättelsens dynamik.

  7. Reflektera över erfarenheter från att skapa dramatisk text. Vilka insikter har du fått?
  8. Detta ger eleverna möjlighet att tänka på sin egen utveckling och vad de har lärt sig genom praktisk övning.

  9. Vilken roll spelar feedback från andra i skapandet av teater? Motivera ditt svar.
  10. Genom denna fråga får eleverna möjlighet att diskutera vikten av samarbete och reflektion i teater.

  11. Hur kan du använda de lärdomar du fått från denna lektion i framtida teaterproduktioner?
  12. Denna fråga leder eleverna att tänka framåt och planera hur de kan tillämpa sina kunskaper.

  13. Vilken inverkan har en stark konflikt på en teaterberättelse? Redogör.
  14. Frågan uppmuntrar en djupgående analys av konflikten och dess betydelse i dramatik.

  15. Vilka utmaningar kan det finnas i att arbeta i en ensemble och hur kan dessa övervinnas?
  16. Denna fråga bjuder in till diskussion om challenges och lösningar i grupparbete i teater.

Bedömning

Faktafrågor: Varje korrekt svar ger 1 poäng, totalt 15 poäng möjliga.

Resonerande frågor: Varje korrekt och välmotiverat svar ger 2 poäng, totalt 16 poäng möjliga.

För betyg E krävs minst 8 poäng totalt.

För betyg C krävs minst 12 poäng totalt (minst 3 poäng från resonerande frågor).

För betyg A krävs minst 18 poäng totalt (minst 5 poäng från resonerande frågor).

“`