Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Regi

Tema: Scenografi och visuell berättande

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och tillämpning av scenografi som ett viktigt verktyg i den sceniska berättelsen, samt att utvärdera deras förmåga att planera och genomföra scenografiska arbeten.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen i kursen Regi ska omfatta hur scenografi och visuella element bidrar till berättandet på scen. Det inkluderar design och användning av scenografi, kostym, ljus och ljud för att förstärka den sceniska upplevelsen.

Kunskapskrav

Eleven ska kunna analysera och diskutera scenografins betydelse inom teater och hur den påverkar den sceniska berättelsen. Dessutom ska eleven kunna planera och genomföra enklare scenografiska arbeten samt reflektera över och värdera sina egna och andras skapelser.

Prov

Faktafrågor

1. Vad menas med scenografi?
A) En typ av teaterpjäs
B) Design av scenutrymme
C) Skådespelarnas prestationer
D) Författande av manus

2. Vilket element är INTE en del av scenografi?
A) Ljus
B) Rekvisita
C) Musik
D) Kostym

3. Hur påverkar scenografi publikens upplevelse?
A) Genom att skapa en visuell miljö
B) Genom skådespelarnas kläder
C) Genom att bestämma musikvalet
D) Genom att välja tidpunkten för föreställningen

4. Vilken av följande är en teknik som används inom scenografi?
A) Manusanalys
B) Modellbyggande
C) Ljudmixning
D) Diktanalys

5. Vad bidrar kostymen till i en teaterföreställning?
A) Att förstärka karaktärens identitet
B) Att förklara handlingen
C) Att skapa ljudeffekter
D) Att underhålla publiken

6. Vilket av följande är centralt i scenografisk design?
A) Litterär analys
B) Historisk kontext
C) Visuella element
D) Skådespelarträning

7. Hur kan ljus påverka en scen?
A) Genom ändring av kostymer
B) Genom att tysta skådespelarna
C) Genom att skapa atmosfär
D) Genom att bestämma föreställningens längd

8. Vad är en viktig aspekt av scenografens arbete?
A) Att välja rätt musikTill
B) Att kommunicera med regissören
C) Att skriva manus
D) Att agera på scen

9. Som scenograf, vad bör du tänka på när du designar en scen?
A) Kostnaderna för skådespelarna
B) Utseendet på teaterns byggnad
C) Berättelsens teman och känslor
D) Publikens ålder

10. Vad gör en scenograf under répétitioner?
A) Skriver new dialog
B) Anpassar scenografi enligt skådespelarnas behov
C) Väljer skådespelare
D) Förbereder föreställningens musik

11. Vad rekommenderas för att effektivt kommunicera din scenografiska vision?
A) Användning av kompliserade termer
B) Att prata snabbt
C) Att använda skisser och modeller
D) Att använda långa texter utan bilder

12. Vad skiljer scenografi från andra teaterelement?
A) Scenografi behöver inte planeras
B) Scenografi handlar om den visuella presentationen
C) Scenografi kräver inga material
D) Scenografi är alltid likadan i varje föreställning

13. Vad innebär att “värdera skapelser” i scenografi?
A) Att ge dem betyg
B) Att sälja dem
C) Att analysera deras effektivitet och påverkan
D) Att skryta om dem

14. Vilket av följande är ett verktyg för scenografisk design?
A) Skissblock
B) Mikrofon
C) Manus
D) Teaterstol

15. Hur kan rekvisita påverka en scen?
A) Genom att vara onödig
B) Genom att förbättra karaktärernas troverdighet
C) Genom att distrahera publiken
D) Genom att göra scenen mindre intressant

Resonerande frågor

1. Hur kan scenografi påverka känslor och stämningar i en teaterföreställning?
Syftet är att eleverna ska analysera hur specifika scenografiska val kan frambringa känslor hos publiken.

2. Vilka faktorer bör övervägas vid val av scenografiska material?
Elevernas svar ska visa en medvetenhet om praktiska och estetiska överväganden i scenografiarbetet.

3. Hur kan samspel mellan scener och skådespelare förstärka den visuella berättelsen?
Frågan ger eleverna möjlighet att reflektera över samarbetets betydelse i teater.

4. Diskutera hur olika kulturers scenografiska traditioner kan påverka modern teater.
Detta ger eleverna möjlighet att visa kunskap om kulturens inverkan på scenografi och berättande.

5. Ge exempel på hur scenografi kan förändras beroende på teaterns genre.
Frågan kräver att eleverna kopplar olika scenografiska stilar till specifika teatersyner.

6. Hur kan du implementera hållbarhet i scenografisk design?
Syftet är att få eleverna att tänka på miljöaspekter inom scenografi.

7. Vilken roll spelar ljus i scenografins berättande?
Eleverna bör kunna reflektera över hur ljus kan förändra stämningen i en scen.

8. Hur kan du använda material och teknik för att skapa effektiva sceniska miljöer?
Denna fråga ger eleverna möjlighet att diskutera praktiska lösningar och innovationer inom scenografi.

Bedömning

Faktafrågor: varje korrekt svar ger 1 poäng. Totalt 15 poäng möjliga.

Resonerande frågor: varje svar bedöms med upp till 3 poäng beroende på djup och insikt. Totalt 24 poäng möjliga.

För betyg E krävs 8 poäng totalt, för C 12 poäng totalt (3 poäng från resonerande frågor) och för A 18 poäng totalt (5 poäng från resonerande frågor).