Lektionsplanering: Röst och kropp i scenisk gestaltning
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Scenisk gestaltning 2
Tema: Röst och kropp som uttrycksmedel i scenisk gestaltning
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen i kursen Scenisk gestaltning 2 ska omfatta hur kropp och röst används som uttrycksmedel på scenen. Detta inkluderar studier av röstens anatomiska och fysiologiska aspekter, avspänningstekniker och röstövningar som syftar till att utveckla en naturlig och uttrycksfull användning av rösten samt kroppens rörelse och uttryck.
Kunskapskrav
Eleven ska kunna analysera och beskriva hur kropp och röst används för att gestalta karaktärer och förmedla känslor. Därtill ska eleven kunna genomföra röst- och kroppsträningar samt reflektera över egna prestationer och de tekniker som används i scenisk gestaltning.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till röst och kropp i teater (15 min)
- Definiera vad som menas med röst och kropp som sceniska uttrycksmedel.
- Diskutera vikten av att utveckla en medvetenhet om rösten och kroppen i teaterarbete för att kunna framföra karaktärer effektivt.
- Presentera röstens anatomiska struktur och hur den används i teatersammanhang.
- Engagera eleverna genom att fråga om deras egna erfarenheter av röst- och kroppsanvändning i teater.
Röstteknik och praktiska övningar (15 min)
- Gå igenom grundläggande röstövningar, såsom avspänning och artikuleringstekniker.
- Diskutera hur dessa övningar kan förbättra kvaliteten på röstprestationer och förmågan att uttrycka känslor.
- Låt eleverna öva på dessa teknikövningar i par eller mindre grupper för att utveckla sin röstkontroll.
Praktisk aktivitet – Scenisk gestalning med fokus på röst och kropp (15 min)
- Dela in klassen i grupper och ge varje grupp en specifik känsla eller situation att gestalta.
- Grupperna ska använda både kropp och röst för att uttrycka sin tilldelade känsla eller situation i en kort scen.
- Efter framträdandet ska grupperna diskutera hur de använde röst och kropp för att kommunicera budskapet.
Avslutande diskussion (5 min)
- Sammanfatta viktiga begrepp kring användning av röst och kropp i teater.
- Låt eleverna reflektera över sina insikter och ställa frågor.
- Diskutera hur de kan tillämpa dessa tekniker i framtida sceniska projekt och gestaltningar.
Diskussionsfrågor
- A. Hur kan kunskap om röstens funktion förbättra en skådespelares prestation?
- B. Vilken roll spelar kroppsspråk i kommunikationen av karaktärens känslor?
- C. Hur påverkar en lyckad kombination av röst och kropp den sceniska upplevelsen för publiken?
Aktivitet
Eleverna ska i grupper arbeta med att skapa en kort scen där de använder både röst och kropp för att uttrycka en specifik emotionell situation. Genom att framföra och ge feedback förstärker de sin förståelse av uttrycksmedel.
Exit-ticket
- Vad innebär det att använda röst och kropp som uttrycksmedel i teater? (Svar: Att medvetet använda röstens och kroppens förmågor för att gestalta karaktärer och förmedla känslor till publiken.)
- Nämn två metoder för att förbättra röstkontroll. (Svar: Artikulationsövningar och andningsövningar.)
- Hur viktigt är kroppsspråk när man gestaltar en karaktär? (Svar: Kroppsspråk förmedlar känslor och intentioner som kompletterar det som sägs.)
- Vilka tekniker kan tillämpas för att få bättre kroppsligt uttryck i skådespeleri? (Svar: [kompletteras])