Provkonstruktion
Årskurs: 5
Ämne: Engelska
Tema: Familjeord och familjefraser
Syfte
Syftet med detta prov är att bedöma elevernas kunskaper och förmågor att använda familjeord och familjefraser på engelska, samt att förstå och kunna tillämpa dessa i olika sammanhang.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Eleverna ska ges möjlighet att utveckla sin förmåga att förstå och använda ord och fraser för att beskriva familj och släktband i olika sammanhang.
Kunskapskrav
- Använda en varierad ordförråd och uttrycka sig förståeligt i tal och skrift.
- Förstå och använda lanserade vanliga fraser och uttryck i bekanta ämnen.
Prov
Faktafrågor
- Vad heter “mor” på engelska?
- a) Mother
- b) Father
- c) Aunt
- d) Sister
- Vilken av följande är inte en släkting?
- a) Cousin
- b) Pet
- c) Uncle
- d) Grandmother
- På engelska, vad betyder “barn”?
- a) Child
- b) Parent
- c) Grandparent
- d) Sibling
- Vad är det engelska ordet för “syskon”?
- a) Cousins
- b) Siblings
- c) Aunts
- d) Friends
- Hur säger man “farfar” på engelska?
- a) Grandfather
- b) Great uncle
- c) Son
- d) Cousin
- Vad kallas din mammas syster på engelska?
- a) Aunt
- b) Sister
- c) Niece
- d) Grandmother
- Vad betyder “familj” på engelska?
- a) Friends
- b) Family
- c) Team
- d) Children
- Vilken fras kan användas för att beskriva att “jag har en stor familj”?
- a) I have a small family.
- b) I am alone.
- c) I have a big family.
- d) I have no family.
- På engelska, vad betyder “släkting”?
- a) Relative
- b) Neighbor
- c) Friend
- d) Stranger
- Hur säger man “min bror” på engelska?
- a) My sister
- b) My brother
- c) My mother
- d) My cousin
- Vilken är den engelska termen för “svärfar”?
- a) Father-in-law
- b) Family
- c) Brother
- d) Sister-in-law
- Vad heter “barnbarn” på engelska?
- a) Niece
- b) Grandchild
- c) Cousin
- d) Nephew
- Hur uttrycker man “hon är min kusin” på engelska?
- a) She is my friend.
- b) She is my cousin.
- c) She is my aunt.
- d) She is my sister.
- Vad heter “fru” på engelska?
- a) Wife
- b) Mother
- c) Mother-in-law
- d) Sister
- Hur säger man “min familj består av…” på engelska?
- a) My family has…
- b) My family includes…
- c) My family consists of…
- d) My family is…
Resonerande frågor
- Beskriv din familj med engelska fraser och ord. (Syftet är att bedöma elevens förmåga att använda ord och fraser i beskrivande syfte).
- Hur skulle du förklara vad en “familj” betyder för någon som inte talar engelska? (Denna fråga ger möjlighet att visa förmåga att förklara och använda synonymer).
- Varför är familjekonstellationer viktiga för individens identitet? (Här kan eleverna visa djupare förståelse av ämnet).
- Diskutera skillnaderna mellan formella och informella sätt att referera till familjemedlemmar på engelska. (Detta ger utrymme för eleverna att resonera kring språkbruk och sociala normer).
- Ge exempel på hur familjeord kan användas i olika kulturella sammanhang. (Ger möjlighet att koppla språket till kultur och samhälle).
- Hur kan man använda familjetermer för att skapa relationer med andra människor? (Elever får möjlighet att resonera om social dynamik).
- Hur har din uppfattning om familj förändrats över tid? (Denna fråga uppmuntrar till reflektion och kritiskt tänkande).
- På vilket sätt kan familjeord vara relevanta i olika kontexter i ditt liv? (Ger elever möjlighet att koppla språk till personlig erfarenhet).
Bedömning
Provet bedöms med totalt 30 poäng.
Faktafrågor: 1 poäng per korrekt svar (15 poäng totalt).
Resonerande frågor: 3 poäng per svar (24 poäng totalt).
För att erhålla:
- E: Minst 8 poäng totalt.
- C: Minst 12 poäng totalt (inklusive minst 3 poäng från resonerande frågor).
- A: Minst 18 poäng totalt (inklusive minst 5 poäng från resonerande frågor).