Lektionsplanering
Årskurs: 1
Ämne: Bild
Tema: Introduktion till bildämnet
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll omfattar grunderna i bildspråk och bildskapande. Eleverna kommer att introduceras till olika material och tekniker för bildframställning, samt få kännedom om hur bilder kan uttrycka känslor och tankar.
Kunskapskrav
Eleven kan med enkla medel skapa bilder och redovisa vad de vill förmedla med sina bilder, och kan även ge enkla omdömen om egna och andras bilder.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till bildspråk (10 min)
– Förklara vad bildspråk är och hur det kan användas för att uttrycka tankar och känslor.
– Ge exempel på olika typer av bilder (målningar, teckningar, fotografier) och vad de kan förmedla.
– Diskutera hur färger, former och linjer kan användas för att förstärka ett budskap.
Genomgång av material (10 min)
– Presentera de olika material som kommer att användas under lektionen (pennor, färger, papper).
– Visa hur man kan använda materialen på olika sätt för att skapa olika effekter.
– Demonstrera grundläggande tekniker, såsom färgläggning och skuggning.
Samtala om konstverk (15 min)
– Titta på exempel av kända konstverk och diskutera vad eleverna ser.
– Fråga eleverna vad de tror att konstnären ville förmedla med sin bild.
– Förklara kort om veckans konstnär och deras stil.
Modellering av en enkel bild (10 min)
– Visa steg-för-steg hur man skapar en enkel bild (till exempel en enkel landskapsmålning eller en figur).
– Ge eleverna tid att ställa frågor under processen.
– Betona vikten av att experimentera och vara kreativ.
Avslutande diskussion (5 min)
– Sammanfatta lektionen och diskutera vad eleverna har lärt sig.
– Be eleverna att dela med sig av sina tankar om bildspråk och vad de ser i bilder.
– Ställ frågor om vad de skulle vilja göra i nästa lektion.
Aktivitet
Eleverna kommer att skapa en enkel bild med hjälp av de material som introducerades under lektionen. De ska använda sig av minst tre färger och minst två olika tekniker (t.ex. färgläggning och skuggning) för att uttrycka en känsla eller ett budskap. Aktiviteten hjälper dem att konkretisera det de har lärt sig om bildspråk och material.
Beräknad tidsåtgång: 30 minuter
Exit-ticket
– Vad är bildspråk?
Svar: En metod för att uttrycka tankar och känslor genom bilder.
– Nämn tre olika typer av bilder.
Svar: Målningar, teckningar, och fotografier.
– Vilka tre färger valde du att använda?
Svar: (elevens svar)
– Vad ville du förmedla med din bild?
Svar: (elevens svar)
– Nämn en teknik som du använde när du skapade din bild.
Svar: (elevens svar)
Hemläxa
Barnen ska skapa en bild hemma på temat “min drömvärld” och skriva en kort mening om vad som händer i deras bild. Längd: 3-5 meningar.
Fördjupningsuppgift
Elever som vill fördjupa sina kunskaper kan få i uppgift att skapa en serie av tre bilder inspirerade av ett tema som intresserar dem, exempelvis “min familj” eller “mitt husdjur”. De ska också skriva en kort beskrivning av varje bild och vad den representerar.
Förslag för nästa lektion
Tema: Färgsättning och former
I nästa lektion kan vi fokusera på färger och former. Vi kommer att lära oss mer om hur färger påverkar känslor och hur olika former kan kombineras för att skapa intressanta bilder. Det är viktigt för eleverna att förstå hur dessa element arbetar tillsammans i bildkonst, och att kunskapen om färg och form är en grundläggande del av bildämnet. Detta kommer att hjälpa dem att uppfylla kunskapskrav om att kunna använda olika uttrycksmedel i sina egna skapelser.
Förberedelser
– Samla material såsom papper, färger och pennor.
– Välj ut konstverk att visa under lektionen.
– Förbered exempel för teknikdemonstrationen.