Provkonstruktion – Kongruens

Provkonstruktion

Årskurs: 7
Ämne: Svenska
Tema: Kongruens

Syfte

Syftet med detta prov är att bedöma elevernas kunskap och förståelse för kongruensregler i svenska språket, samt deras förmåga att tillämpa dessa regler i både skrift och tal.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Kongruens i språket, inklusive hur subjekt och predikat överensstämmer i nummer och person, samt hur adjektiv och substantiv ska överensstämma i genus och numerus.

Kunskapskrav

Eleven kan använda språkliga strukturer och formar i sin skriftliga och muntliga produktion och ge exempel på hur subjekt och verb ska överensstämma i olika tidsformer.

Prov

Faktafrågor

1. Vad innebär kongruens i språket?

  • A. Att substantiv och adjektiv överensstämmer i genus och numerus
  • B. Att verb och subjekt överensstämmer i tid
  • C. Att meningen är grammatiskt korrekt
  • D. Att subjekt och predikat överensstämmer i nummer och person

2. Vilket av följande exempel är ett kongruensfel?

  • A. Jag och min vän går till skolan
  • B. Han springa snabbt
  • C. Flickorna spelar fotboll
  • D. Katten leker med bollen

3. Vilket ord ska var i pluralform?

  • A. Solen
  • B. Blommor
  • C. Stjärna
  • D. Bil

4. Välj det korrekta adjektivformen: “Den _____ hunden sprang bort.”

  • A. Snabba
  • B. Snabba
  • C. Snabbare
  • D. Snabbt

5. Vad kallas det när ett subjekt och ett verb inte stämmer överens?

  • A. Kongruensfel
  • B. Syntaxfel
  • C. Grammatikfel
  • D. Stilfel

6. Vilket av följande är riktigt i en mening?

  • A. De lilla pojken leker
  • B. Den lilla pojken leker
  • C. Den små pojken leker
  • D. De små pojkar leker

7. Vilket av följande är alltid sant angående kongruens?

  • A. Subjekt och predikat måste stämma överens i nummer
  • B. Subjekt och objekt måste stämma överens i genus
  • C. Predikatet måste alltid vara i dativ
  • D. Adjektivet behöver inte stämma överens med substantivet

8. Välj rätt alternativ: “Boken som vi läste var_____.”

  • A. intressant
  • B. intressanta
  • C. intresserande
  • D. intresserandea

9. Hur många former av kongruens finns det?

  • A. En
  • B. Två
  • C. Tre
  • D. Fyra

10. Vad är skillnaden mellan verb och subjekt?

  • A. Verb är handlingar, subjekt är den som utför handlingar
  • B. Subjekt är den som utför handlingen, verb är själva handlingen
  • C. Inga skillnader
  • D. Subjekt och verb är synonymer

11. Värdera kongruens i denna mening: “Hon går till affären.”

  • A. Ingen kongruens
  • B. Korrekt kongruens
  • C. Kongruensfel
  • D. Osäker kongruens

12. Välj rätt sammanställning: “Det _____ många blommor i trädgården.”

  • A. finns
  • B. finns
  • C. flytta
  • D. sprang

13. I vilket av följande exempel är kongruensen felaktig?

  • A. Hunden biter
  • B. Katter ketar
  • C. Flickorna springer
  • D. Pojkarna spelar

14. I vilket fall stämmer subjektet och predikatet inte överens?

  • A. När subjektet är i plural men predikatet i singular
  • B. När subjektet är i singular men predikatet i plural
  • C. När båda är i singular
  • D. När båda är i plural

15. Vad är en synonym till ordet “kongruens”?

  • A. Olikhet
  • B. Överensstämmelse
  • C. Avvikelse
  • D. Variation

Resonerande frågor

1. Diskutera varför kongruens är viktig i skriftlig produktion.

Syftet med denna fråga är att ge eleverna möjlighet att argumentera för kongruensens betydelse i tydlighet och förståelse i text.

2. Hur kan olika kongruensfel påverka läsarens tolkning av en text?

Denna fråga ger eleverna utrymme att resonera kring hur språkets struktur påverkar kommunikationen.

3. Ge exempel på situationer där kongruens kan vara särskilt viktigt att uppmärksamma.

Eleverna får möjlighet att reflektera över praktisk tillämpning av kongruenskunskaper i olika sammanhang.

4. Hur kan du hjälpa en kamrat som har problem med kongruens?

Denna fråga uppmuntrar till samarbete och stöd i lärande.

5. Vad är den största utmaningen med att lära sig kongruens?

Eleverna kan dela med sig av personliga erfarenheter och diskutera gemensamma svårigheter.

6. Vilka strategier kan du använda för att förbättra din egen kongruens i skrivbordssituationer?

Frågan uppmanar till självvärdering och utveckling av metoder för att förbättra skrivande.

7. Hur skulle du undervisa en nybörjare i kongruens?

Genom denna fråga kan eleverna reflektera över sin egen förståelse och pedagogiska förmåga.

8. Diskutera hur digitala verktyg kan hjälpa till att förstå kongruens bättre.

Eleverna uppmanas att tänka på moderna tillvägagångssätt och resurser för att lära sig.

Bedömning

Faktafrågor: Totalt 15 poäng, varje fråga ger 1 poäng.

Resonerande frågor: Totalt 8 poäng, varje fråga ger upp till 1 poäng.

För att få betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).