Provkonstruktion
Årskurs: 6
Ämne: Naturvetenskap
Tema: Energi och Rörelse
Syfte
Syftet med provet är att utvärdera elevernas förståelse för begreppen energi och rörelse, samt deras förmåga att genomföra experiment och analysera resultat relaterade till dessa koncept.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
”Energi, vad det är och hur den omvandlas och används, till exempel i mekaniska och elektriska system.”
Kunskapskrav
”Eleven kan genomföra undersökningar och experiment inom naturvetenskap och kan redovisa resultat, med viss hjälp.”
Prov
Faktafrågor
1. Vilken typ av energi lagras i ett sträckt gummiband?
A) Kinetisk energi
B) Termisk energi
C) Potentiell energi
D) Ljudenergi
2. Vad händer med ett gummiband när det släpps?
A) Det förblir stilla
B) Det rör sig framåt
C) Det förstörs
D) Det expanderar
3. Vilken av följande påståenden är korrekt?
A) Tyngre objekt rullar alltid längre
B) Lättare objekt har mer energi
C) Rullsträckan påverkas av vikt
D) Energi kan inte omvandlas
4. Vad kallas energin som ett objekt har på grund av sin rörelse?
A) Kemisk energi
B) Kinetisk energi
C) Potentiell energi
D) Elektrisk energi
5. Hur definieras potentiell energi?
A) Energin ett objekt har när det rör sig
B) Energin ett objekt har på grund av sin position
C) Energi i rörelse
D) Energi i vila
6. Vilken typ av experiment genomförde ni med bollar?
A) För att mäta ljudnivå
B) För att observera rullning och vikt
C) För att se hur de brinner
D) För att jämföra färger
7. Vilken av följande är en energikälla?
A) Dator
B) Lampa
C) Solenergi
D) Papper
8. Vilken är en viktig observation vid rullande objekt?
A) Att observera deras färg
B) Att se hur högt de kan hoppa
C) Att se hur långt de rullar
D) Att se hur tunga de är
9. Vad är syftet med att diskutera resultaten av experimenten?
A) För att bestämma betyg
B) För att lura andra
C) För att förstå sambanden mellan energi och rörelse
D) För att avsluta lektionen
10. Vilken energi används när en boll kastas?
A) Kinetisk energi
B) Termisk energi
C) Potentiell energi (vid kast)
D) Gravitationell energi
11. Vilken enhet mäts energi i?
A) Joule
B) Newton
C) Watt
D) Pascal
12. Vad händer med den potentiella energin när ett objekt faller?
A) Den ökar
B) Den minskar
C) Den förblir konstant
D) Den omvandlas till ljus
13. Vilken typ av energi kommer ifrån förbränning av bränsle?
A) Kinetisk energi
B) Termisk energi
C) Potentiell energi
D) Kemi energi
14. Vilken av dessa är en icke förnybar energikälla?
A) Vindkraft
B) Solenergi
C) Vattenkraft
D) Olja
15. Hur kan energi lagras?
A) I batterier, gummiband eller i förråd
B) Som kyla
C) Som ljus
D) I luft
Resonerande frågor
1. Beskriv skillnaden mellan potentiell och kinetisk energi och ge exempel på varje typ.
Syftet är att mäta elevens förmåga att definiera och ge konkreta exempel, vilket visar djup förståelse.
2. Hur påverkar vikten av ett objekt dess rörelse, enligt era experiment?
Genom denna fråga får eleverna reflektera och analysera sina resultat, vilket ger en djupare insikt.
3. Vilka olika typer av energikällor diskuterade ni och hur fungerar de?
Denna fråga uppmuntrar eleverna att koppla teorin till praktik och visa bred kunskap om energikällor.
4. Diskutera varför det är viktigt att förstå energins roll i rörelse.
Frågan ger en möjlighet att utföra en djupgående diskussion och kritisk reflektion kring ämnet.
5. Vilka observationer gjorde ni under experimenten och vad lärde ni er av dessa?
Denna öppna fråga uppmanar eleverna att tänka kritiskt och dra slutsatser från praktiska erfarenheter.
6. Hur skulle ni kunna förbättra era experiment för att få mer precisa resultat?
Genom att tänka på förbättringar visar eleverna kreativitet och förståelse för vetenskapliga metoder.
7. Vad innebär energiprincipen i förhållande till rörelse?
Det ger en chans att sammanfatta teorin på ett praktiskt sätt och relatera det till observationerna.
8. Skulle er förståelse för energi och rörelse förändras med nya experiment? Hur?
Denna reflekterande fråga uppmanar eleverna att tänka på utveckling av sin kunskap och dess relevans.
Bedömning
Provet bedöms enligt följande poängsystem:
– E-nivå: Minst 8 poäng totalt
– C-nivå: Minst 12 poäng totalt (minst 3 poäng från resonerande frågor)
– A-nivå: Minst 18 poäng totalt (minst 5 poäng från resonerande frågor)