Lektionsplanering
Årskurs: SFI
Ämne: Svenska som andraspråk
Tema: Färger och kläder
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska behandla färger, olika typer av kläder samt hur dessa uttrycker kulturer och personligheter. Eleverna ska få möjlighet att utveckla sitt ordförråd och sina språkkunskaper genom att prata, skriva och lyssna på olika former av texter relaterade till färger och kläder.
Kunskapskrav
Eleven kan förstå och använda ord och fraser som rör färger och kläder. Eleverna kan även beskriva och jämföra olika kläder, med viss säkerhet och förståelse i såväl muntlig som skriftlig form.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till färger (10 min)
- Presentera olika färger med hjälp av bilder.
- Använd praktiska exempel på föremål i olika färger.
- Diskutera betydelsen av färger i flera kulturer.
- Visa hur färger kan beskriva känslor.
- Använd färgkarta för att repetera namnen på färger.
Klä dig med stil (15 min)
- Visa bilder av olika klädesplagg.
- Beskriv klädstil och tillfällen för olika kläder.
- Diskutera hur kläder kan säga något om vår personlighet.
- Förklara hur väder påverkar klädval.
- Presentera olika klädstilar från olika kulturer.
Praktisk övning: Klädbeskrivning (20 min)
- Eleverna väljer ett plagg och beskriver det för klassen.
- Använda adjektiv för att beskriva plaggens färg, stil och material.
- Diskutera i par om sina favoritplagg och varför de föredrar dem.
- Dela med sig av bilder på kläder från olika kulturer.
- Skapa en mini-modell som representerar olika kulturella kläder.
Sammanfattning och reflektion (5 min)
- Sammanfatta dagens lektion och repetera vad som lärt sig.
- Ställ frågor till eleverna om färger och kläder för att se vad de tagit till sig.
- Diskutera hur de kan använda denna kunskap i vardagen.
- Ge exempel på nästa lektion som är kopplad till ämnet.
Diskussionsfrågor
- Vilken färg gillar du mest och varför? Vilka känslor förknippar du med den färgen?
- Hur skulle du beskriva din favoritklädsel? Vilken betydelse har den för dig?
- Kan du ge exempel på hur kläder påverkar hur vi ser på varandra i olika kulturer?
Aktivitet
Eleverna ska skapa en egen enkel modekatalog där de illustrerar och skriver om kläder i olika färger och stilar. De kan använda tidningar och klipp för att visa exempel på plagg och kombinera färger på ett sätt som inspirerar dem. Varje elev presenterar sin katalog för klassen, vilket uppmuntrar dem att använda sina språkkunskaper.
Exit-ticket
- Vilken färg ska kläderna vara? (Röd)
- Om du hade bara en färg att bära för alltid, vilken skulle det vara? (Blå)
- Nämn tre olika klädesplagg. (T-shirt, byxor, klänning)
- Varför är kläder viktiga för oss? (Social identitet)
- Hur känner du dig i dina favoritkläder? (Bekväm och självsäker)
Hemuppgift
Eleverna ska välja ett foto av ett plagg från en tidning eller internet. De ska skriva en kort text på svenska som beskriver plagget; vilken färg, stil och vilket material det är. De ska också berätta vilket skick det är i och när man kan använda det (t.ex. på fest, vardag, vinter/sommar).
Citat
”Färger är musik för ögonen.” – L. R. Knost. Detta citat betonar vikten av färger i vårt liv och hur de kan påverka våra känslor, precis som musik gör. Under lektionen kommer vi att upptäcka hur färger kan användas för att uttrycka olika aspekter av vår identitet genom kläder.
Nästa lektion
Förslag på tema för nästa lektion: Klädkulturer världen över. Den lektionen syftar till att utforska hur olika kulturer uttrycker sig genom kläder och vilka färger och stilar som är typiska för dessa.