Lektionsplanering för engelska
Årskurs: 1
Ämne: Engelska
Tema: Siffror 1-10 och grundläggande räkning
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll fokuserar på att introducera och öva på siffror 1-10 på engelska samt grundläggande räkning. Eleverna kommer att lära sig att känna igen siffrorna, uttala dem korrekt och använda dem i enkla räknesituationer.
Kunskapskrav
Eleverna ska kunna återge tal som omfattar siffror 1-10, och för en viss uppgift kunna identifiera dem i tal och skrift. Dessutom ska de kunna använda siffrorna i grundläggande räkning och enkla sammanhang.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till siffror (10 min)
- Presentera siffrorna 1-10 på tavlan.
- Demonstrera hur man uttalar varje siffra.
- Genomför en gemensam upprepning av siffrorna.
- Visar bilder med antalet objekt som motsvarar varje siffra.
- Förklara vad siffror används till i vardagen.
Övning i att räkna (10 min)
- Visa olika grupper av föremål på tavlan.
- Låt eleverna identifiera antalet föremål.
- Fråga “How many?” och låt eleverna svara med rätt siffra.
- Använd enkla räkneövningar, såsom addition med siffrorna i intervallen 1-10.
- Ge exempel på hur siffrorna kan användas i frågor och svar.
Sifferlekar (15 min)
- Introducera lekar som involverar siffror, exempelvis “Sifferspelet” där eleverna ska hoppa fram till rätt siffra på golvet.
- Dela ut kort med siffror som eleverna ska visa när de hör rätt nummer.
- Låt dem arbeta i par för att fråga varandra om siffror.
- Tävla i små grupper för att räkna föremål i rummet.
- Avsluta med en snabb genomgång av vad de har lärt sig.
Avslutning och repetition (15 min)
- Sammanfatta lektionens innehåll och viktiga lärdomar omsiffror.
- Ställ frågor till klassen för att repetera vad de har lärt sig.
- Diskutera hur de kan använda siffror i sin vardag.
- Ge exempel på hur siffror är en del av spel och lekar de kan göra hemma.
- Dela ut material eller böcker för att föra hem övningarna.
Diskussionsfrågor
- A. Hur kan ni använda siffror när ni leker med era kompisar?
- B. Vad är era favoritmetoder för att räkna, och varför gillar ni dem?
- C. Kan ni ge exempel på när ni har sett siffror användas i filmer eller böcker?
Aktivitet
Eleverna får i uppgift att skapa en stor affisch där de ska rita och klippa ut bilder på föremål som representerar siffror 1-10. De ska sedan räkna antalet av varje föremål och skriva rätt siffra bredvid. Affischen kan sedan hängas upp i klassrummet, vilket ger en visuell representation av vad de har lärt sig. Under aktiviteten kommer läraren att gå runt.