Provkonstruktion
Årskurs: 1
Ämne: Engelska
Tema: Transportmedel
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper kring engelska ord för olika transportmedel, deras funktioner och hur de kan använda dessa ord i meningar. Det ger eleverna möjlighet att visa sin förståelse och tillämpning av lärdomarna från lektionen.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll fokuserar på att introducera och öva på engelska ord för olika transportmedel. Eleverna kommer att lära sig namnen på vanliga transportmedel, deras funktioner samt hur man kan använda dem i meningar och i kommunikativa sammanhang.
Kunskapskrav
Eleverna ska kunna namnge några transportmedel på engelska. De ska också kunna använda dessa ord i enkla meningar samt förstå och följa instruktioner som involverar dessa ord.
Prov
Faktafrågor
1. Vad kallas en vanlig bil på engelska?
A. Bus
B. Train
C. **Car**
D. Airplane
2. Vilket transportmedel används oftast på vatten?
A. **Boat**
B. Car
C. Train
D. Bicycle
3. Vad kallas ett transportmedel som flyger i luften?
A. Car
B. **Airplane**
C. Train
D. Bus
4. Vilket av följande är ett transportmedel på räls?
A. **Train**
B. Car
C. Plane
D. Boat
5. Vad betyder ordet “bike” på svenska?
A. Buss
B. **Cykel**
C. Bil
D. Flygplan
6. Hur säger man “buss” på engelska?
A. Train
B. **Bus**
C. Car
D. Boat
7. Vilket transportmedel är snabbast?
A. **Airplane**
B. Train
C. Bus
D. Car
8. Vad används en lastbil främst till?
A. Att transportera människor
B. **Att transportera varor**
C. Att flyga
D. Att segla
9. Vad heter “båt” på engelska?
A. **Boat**
B. Bus
C. Car
D. Airplane
10. Vad säger man för att fråga “Hur tar du dig till skolan?” på engelska?
A. How do you go to the school?
B. **How do you get to school?**
C. How do you drive to school?
D. How do you take school?
11. Vad är namnet på det transportmedel som har två hjul och pedaler?
A. **Bicycle**
B. Train
C. Car
D. Bus
12. Vad behöver man för att köra en bil?
A. Nycklar
B. Bensin
C. **Körkort**
D. Lufttryck
13. Vilket transportmedel används för att åka till andra länder?
A. **Airplane**
B. Train
C. Bus
D. Car
14. Vad är ett vanligt sätt att beskriva en taxi?
A. **It transports people.**
B. It is a bicycle.
C. It flies in the sky.
D. It drives on water.
15. Vad kännetecknar en sportbil?
A. **It is fast and has a sleek design.**
B. It is big.
C. It is an airplane.
D. It carries many people.
Resonerande frågor
1. Diskutera varför vissa transportmedel är snabbare än andra och ge exempel på situationer där detta kan vara viktigt.
Syftet är att låta eleverna resonera om hastighet och val av transportmedel i olika sammanhang.
2. Berätta om ett minne ni har av att resa med ett specifikt transportmedel. Vad gjorde det speciellt för er?
Denna fråga ger eleverna möjlighet att relatera transportmedel till personliga upplevelser och känslor.
3. Om du fick välja vilket transportmedel som helst för en resa, vilket skulle du välja och varför?
Eleverna får möjlighet att tänka kreativt och diskutera sina preferenser.
4. Hur skulle ni förbättra kollektivtrafiken i er stad med nya transportmedel?
Frågan uppmanar till problemlösning och att tänka innovativt kring transportlösningar.
5. Vilka miljöpåverkan tror ni olika transportmedel har, och hur kan vi minska dessa?
Eleverna får reflektera över miljöfrågor kopplade till transport.
6. Beskriv en framtida teknologi för transportmedel. Hur skulle den fungera?
Denna fråga ger eleverna utrymme att använda sina fantasi och kunskaper om teknik.
7. Vilka är de fördelar och nackdelar med att använda cykel som transportmedel?
Frågan öppnar för diskussion om hållbarhet och praktiska aspekter.
8. Diskutera hur transportmedel har förändrats över tid. Vilka transportmedel kommer att finnas i framtiden?
Frågan ger eleverna möjlighet att undersöka historiska och framtida aspekter av transport.
Bedömning
Provets poängfördelning är följande:
- Faktafrågor: 1 poäng per fråga (totalt 15 poäng)
- Resonerande frågor: 3 poäng per fråga (totalt 24 poäng)
För att nå E-nivå behövs minst 8 poäng.
För att nå C-nivå krävs minst 12 poäng, varav minst 3 poäng från resonerande frågor.
För att nå A-nivå krävs minst 18 poäng, varav minst 5 poäng från resonerande frågor.