Provkonstruktion

Årskurs: 1
Ämne: Engelska
Tema: Väder

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om väderrelaterade ord och fraser på engelska samt deras förmåga att använda dem i kontext.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll fokuserar på att introducera och öva på engelska ord och fraser relaterade till väder. Eleverna kommer att lära sig namnen på olika väderförhållanden och hur man beskriver dem i kontext.

Kunskapskrav

Eleverna ska kunna namnge väderförhållanden på engelska och använda dessa ord i enkla meningar. De ska också kunna beskriva dagens väder samt följa och förstå grundläggande instruktioner relaterade till väder.

Prov

Faktafrågor

  1. Vilket ord betyder “sol” på engelska?
    A) Cloud
    B) Rain
    C) **Sun**
    D) Snow
  2. Vad säger man på engelska när det regnar?
    A) It’s sunny.
    B) **It’s raining.**
    C) It’s snowing.
    D) It’s windy.
  3. Vilket av följande ord beskriver kallt väder?
    A) **Cold**
    B) Warm
    C) Hot
    D) Nice
  4. Vad säger man om det snöar?
    A) It’s hot.
    B) **It’s snowing.**
    C) It’s cloudy.
    D) It’s rainy.
  5. Vilket ord betyder “moln” på engelska?
    A) **Cloud**
    B) Rain
    C) Sun
    D) Wind
  6. Hur beskriver man vädret när det är blåsigt?
    A) **It’s windy.**
    B) It’s clear.
    C) It’s sunny.
    D) It’s cold.
  7. Vilket ord betyder “regn” på engelska?
    A) **Rain**
    B) Snow
    C) Wind
    D) Cloud
  8. Vad gör ni helst när det är varmt väder?
    A) Play in the snow.
    B) **Go swimming.**
    C) Stay inside.
    D) Wear a coat.
  9. Vilket väder är förknippat med att man behöver paraply?
    A) **Rainy**
    B) Snowy
    C) Sunny
    D) Windy
  10. Vad betyder “snö” på engelska?
    A) Rain
    B) **Snow**
    C) Wind
    D) Cloud
  11. Vad säger man på engelska när det är klart väder?
    A) **It’s clear.**
    B) It’s cloudy.
    C) It’s raining.
    D) It’s windy.
  12. Vad gör man oftast när det är kallt?
    A) **Wear a jacket.**
    B) Go swimming.
    C) Have a picnic.
    D) Ride a bike.
  13. Vilket ord beskriver väder när man ser solen?
    A) Cloudy
    B) Rainy
    C) **Sunny**
    D) Windy
  14. Vad säger man om det är dimmigt?
    A) **It’s foggy.**
    B) It’s sunny.
    C) It’s rainy.
    D) It’s snowy.
  15. Vilken typ av väder behöver man eller en solhatt?
    A) **Sunny**
    B) Rainy
    C) Cold
    D) Snowy

Resonerande frågor

  1. Beskriv vad vädret är idag och vad ni skulle göra utomhus.
    Syftet med frågan är att ge eleverna möjlighet att använda sina väderord i en sammanhängande mening.
  2. Hur påverkar vädret era klädval varje dag?
    Frågan låter eleverna reflektera över hur vädret påverkar deras liv, vilket visar en djupare förståelse.
  3. Vilken typ av väder gillar ni bäst och varför?
    Denna fråga ger eleverna möjlighet att uttrycka personliga åsikter och använda väderord i engelska.
  4. Kan ni berätta om ett minne kopplat till ett speciellt väder?
    Genom att fokusera på personliga minnen kan eleverna inspireras att beskriva situationer med väder.
  5. Hur påverkar olika väderlekar era aktiviteter utomhus?
    Frågan hjälper eleverna att analysera samband mellan väder och deras aktiviteter.
  6. Vad gör ni när det blir oväntat dåligt väder?
    Denna fråga utmanar eleverna att tänka på lösningar och reaktioner kopplade till väder.
  7. Hur kan man förbereda sig för en vädervariabel dag?
    Eleverna uppmuntras här att tänka framåt och planera baserat på väder.
  8. Vilket väder påverkar mest den plats ni bor på?
    Denna fråga låter eleverna reflektera över lokala väderförhållanden och dess konsekvenser.

Bedömning

Provet kan bedömas med följande poängsystem:

  • Faktafrågor: Varje fråga ger 1 poäng, totalt 15 poäng.
  • Resonerande frågor: Varje fråga ger 2 poäng, totalt 16 poäng.

För betyg:

  • E: Minst 8 poäng totalt
  • C: Minst 12 poäng totalt (minst 3 poäng från resonerande frågor)
  • A: Minst 18 poäng totalt (minst 5 poäng från resonerande frågor)