Provkonstruktion

Årskurs: 1
Ämne: Engelska
Tema: Högtider

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om olika högtider, deras traditioner och relevanta engelska ord och fraser kopplade till dessa högtider. Provets mål är att säkerställa att eleverna kan kommunicera om högtider på engelska och förstå deras betydelse.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

“Eleverna ska ges möjlighet att utveckla kunskaper om och träna på att använda engelska ord och fraser som anknyter till olika högtider och traditioner.”

Kunskapskrav

“Eleven kan namnge några högtider på engelska och redogöra för vad de innebär samt använda dessa ord i enklare meningar.”

Prov

Faktafrågor

1. Vilken högtid firar människor den 25 december?
A. Halloween
B. Thanksgiving
C. **Christmas**
D. Easter

2. Vad gör många människor under påsken?
A. Ge presenter
B. **Färga ägg**
C. Tända ljus
D. Äta choklad

3. Vilken högtid firar man i juni i Sverige?
A. Halloween
B. **Midsommar**
C. Nyår
D. Jul

4. Vad brukar man äta på Thanksgiving?
A. **Turkey**
B. Pizza
C. Sushi
D. Tacos

5. Vilken högtid firar människor med fyrverkerier den 31 december?
A. Midsommar
B. **New Year’s Eve**
C. Påsk
D. Valborg

6. Vad innebär “trick or treat”?
A. Att ge presenter
B. **Att fråga efter godis**
C. Att sjunga sånger
D. Att dekorera ett träd

7. Vilken högtid är känd för pumpor?
A. Thanksgiving
B. **Halloween**
C. Jul
D. Påsk

8. Vad är typiskt för en födelsedagsfest?
A. **Kakor och tårta**
B. Sill och potatis
C. Lutfisk
D. Nyårsskål

9. Vilken högtid firas med en adventskalender?
A. Midsommar
B. Påsk
C. **Jul**
D. Valborg

10. Vad handlar påsken om?
A. Julklappar
B. **Kristi uppståndelse**
C. Födelsedagar
D. Ljus och dekorationer

11. Vad gör människor på Midsommarafton?
A. Går i skolan
B. **Dansar runt en stång**
C. Öppnar presenter
D. Färgar ägg

12. Vad är en traditionell maträtt vid jul?
A. Sushi
B. **Julskinka**
C. Hamburgare
D. Glass

13. Vilken högtid handlar om att stå upp för frihet och rättigheter i USA?
A. **Independence Day**
B. Thanksgiving
C. Påsk
D. Midsommar

14. Vad representerar den första advent?
A. **Julens ankomst**
B. Pingst
C. Skolavslutning
D. Nyår

15. Vad kan man göra under en “högtidsfest”?
A. **Dela med sig av traditioner**
B. Städa klassrummet
C. Skriva prov
D. Titta på film

Resonerande frågor

1. Vad är din favorittradition under en högtid och varför?
Syftet är att få eleverna att reflektera över och uttrycka personliga åsikter om sina traditioner.

2. Hur skulle du förklara en högtid för någon som aldrig har hört talas om den?
Denna fråga ger eleverna möjlighet att dela med sig av sina kunskaper och förklara betydelsefulla aspekter av en högtid.

3. Om du fick välja en högtid att skapa, vad skulle du inkludera i firandet?
Syftet är att låta eleverna vara kreativa och tänka utanför boxen kring firandet av en högtid.

4. Hur firar olika kulturer samma högtid?
Denna fråga erbjuder eleverna att tänka kritiskt och jämföra traditioner mellan kulturer.

5. Vilka känslor förknippar du med högtider och varför?
Syftet är att låta eleverna utforska och uttrycka sina känslor kopplat till högtider.

6. Vad anser du är viktigast under en högtid: traditioner eller gemenskap? Varför?
Denna fråga ger eleverna utrymme för att resonera kring värdet av traditioner i relation till gemenskap.

7. Hur kan du använda engelska i firandet av högtider, även om du firar hemma?
Denna fråga uppmuntrar eleverna att tänka på språkanvändning och dess betydelse i deras liv.

8. Vilken högtid tycker du är mest unik, och vad gör den speciell?
Syftet är att få eleverna att tänka på de unika aspekterna av olika högtider och uttrycka dessa.

Bedömning

Provet består av 15 faktafrågor, där varje rätt svar ger 1 poäng, och 8 resonerande frågor, där varje besvarad fråga ger 2 poäng. För att få betyget E krävs minst 8 poäng, för C krävs 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor), och för A krävs 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).