Lektionsplanering
Årskurs: 3
Ämne: Svenska
Tema: Kritiskt tänkande och resonemang
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Denna lektionsplanering syftar till att utveckla elevernas förmåga att samtala och analysera genom diskussioner kring bilders och ords relevans inom en given grupp. Den knyter an till Lgr 22:s centrala innehåll för svenska, vilket omfattar att föra samtal om texter, bilder och ord samt att analysera och dra slutsatser.
Kunskapskrav
Eleverna ska kunna delta i samtal och diskussioner där de ger uttryck för sina tankar och stödjer dem med exempel. Eleverna ska även visa förmåga att argumentera och motivera sina val genom logiskt resonemang.
Lärarledda instruktioner
Introduktion av övningen (10 min)
– Presentera syftet med övningen och dess mål för eleverna.
– Gå igenom vilka kort eller bilder som kommer att användas och hur övningen genomförs.
– Förklara vikten av att motivera sina val och lyssna på varandras resonemang.
Genomgång av exempel (15 min)
– Visa exempel på grupper av kort/bilder där en inte passar in.
– Diskutera tillsammans med klassen varför ett specifikt kort/bild inte passar in.
– Använd frågor för att vägleda eleverna i deras tankar, exempelvis: “Varför tror ni att detta kort inte passar in?”
Gruppdiskussioner (15 min)
– Dela in eleverna i små grupper och låt dem arbeta med en egen uppsättning kort/bilder.
– Ge dem tid att diskutera och resonera kring innebörden av vilket kort/bild som inte passar in och varför.
– Uppmuntra dem att lyssna på varandras argument och ställa frågor.
Sammanfattning och reflektion (10 min)
– Samla klassen och låt varje grupp dela sitt resonemang med resten av klassen.
– Diskutera skillnader i åsikter och vad de har lärt sig av varandras perspektiv.
– Avsluta lektionen med att sammanfatta vikten av att kunna argumentera och resonera kring sina val.
Aktivitet
Eleverna delas in i små grupper och får en uppsättning bilder/kort med olika objekt. De ska tillsammans identifiera och diskutera vilket kort/bild som inte passar in i gruppen, och motivera sina val. Genom denna aktivitet får de öva sig på argumentation, samarbete och kritiskt tänkande i praktiken.
Beräknad tidsåtgång: 15 minuter
Exit-ticket
– Vilka nyckelfärdigheter övade vi idag?
– Svar: Samtala, analysera och motivera.
– Ge ett exempel på ett kort/bild som inte passade in.
– Svar: Genomgång av elevens exempel med motivering.
– Vad är viktigt när man motiverar sitt val?
– Svar: Att använda logiska resonemang och exempel.
– Hur kan man lyssna bättre på sina kamrater?
– Svar: Genom att ställa frågor och vara uppmärksam.
– Vad lärde du dig idag som du kan använda i framtiden?
– Svar: Personligt svar om reflektion och lärdomar.
Hemläxa
Eleverna får i uppgift att i hemmet samla tre bilder/kort av olika objekt som inte passar ihop, och i en kort text (ca 100 ord) motivera sina val.
Fördjupningsuppgift
Som fördjupningsuppgift kan eleverna få i uppdrag att skapa en egen samling med bilder/föremål och sedan göra en presentation för klassen där de förklarar varför just dessa bilder/föremål är inom samma kategori samt vilket de anser passa dåligt in. De ska använda logiska resonemang och argumentera för sina val.
Förslag för nästa lektion
Temat: Utveckling av argumentationsförmåga
Nästa lektion kan fokusera på hur man bygger ett argument och presenterar det effektivt för andra. Det kan inkludera diskussion kring olika typer av argument och hur man identifierar en stark argumentation jämfört med en svag. Genom att arbeta med faktiska exempel från deras liv eller klassrummet förstärker vi deras argumentationsförmåga vilket är relevant för både svenskan och samhällskunskap.
Förberedelser
– Förbered en uppsättning bilder/kort med olika objekt för uppgiften.
– Förbered en tavla eller dator för att visa korten/bilderna under lektionen.
– Skapa en kopia av uppgiften till hemmet för alla elever.