Provkonstruktion
Årskurs: 2
Ämne: Engelska
Tema: Mat och dryck i engelska fraser
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att namnge och använda engelska ord och fraser relaterade till mat och dryck. Provets utformning syftar till att främja elevernas engagemang och kommunikationsförmåga i engelska genom praktiska och teoretiska delar.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll fokuserar på att introducera och öva på engelska ord och fraser relaterade till mat och dryck. Eleverna kommer att lära sig namnen på olika livsmedel och drycker samt hur man använder dessa ord i meningar och konversationer.
Kunskapskrav
Eleverna ska kunna namnge olika livsmedel och drycker på engelska. De ska också kunna använda dessa ord i enkla meningar och delta i diskussioner om sina favoritmaträtter och drycker.
Prov
Faktafrågor
1. What do we call a fruit that is red and often used in pies?
A. Banana
B. Pear
C. **Apple**
D. Grape
2. Which drink is made from oranges?
A. **Juice**
B. Milk
C. Water
D. Tea
3. What is a common breakfast food?
A. **Cereal**
B. Pasta
C. Salad
D. Soup
4. What do we call a dairy product that is white and can be spread on bread?
A. Butter
B. Cheese
C. **Cream cheese**
D. Jam
5. What vegetable is known for being green and crunchy, often used in salads?
A. **Cucumber**
B. Potato
C. Carrot
D. Tomato
6. How do you say “bröd” in English?
A. **Bread**
B. Butter
C. Cake
D. Pie
7. Which food is typically served with pasta?
A. **Sauce**
B. Soup
C. Rice
D. Bread
8. What is your favorite snack?
A. **Chips**
B. Salad
C. Meat
D. Rice
9. What kind of meat do we usually find in hamburgers?
A. Chicken
B. Turkey
C. Fish
D. **Beef**
10. What kind of fruit is a banana?
A. **Tropical fruit**
B. Berry
C. Citrus fruit
D. Stone fruit
11. What do you call a meal you eat at noon?
A. Breakfast
B. Dinner
C. **Lunch**
D. Snack
12. Which of these is NOT a drink?
A. Juice
B. **Spaghetti**
C. Water
D. Milk
13. What type of food is sushi?
A. **Japanese**
B. Mexican
C. Italian
D. Chinese
14. What do we call a drink made from fermented grapes?
A. Juice
B. Beer
C. **Wine**
D. Whisky
15. How do you say “grönsaker” in English?
A. Vegetables
B. Meat
C. **Vegetables**
D. Fruits
Resonerande frågor
1. Why do you think it’s important to eat fruits and vegetables? This question encourages students to express their understanding of healthy eating habits.
2. Can you share your favorite meal and explain why you like it? This allows students to articulate personal preferences and cultural influences on food.
3. How do you use different food items in your daily life? This allows students to connect vocabulary with their routines.
4. If you could invent a new food, what would it be? This encourages creativity and application of language skills.
5. Discuss how food varies in different cultures. This question prompts a deeper understanding of global diversity in cuisine.
6. What role do you think food plays in celebrations? This engages students in discussing the cultural significance of food.
7. How do advertisements influence our eating habits? This question encourages critical thinking about media’s impact on choices.
8. In what ways can we reduce food waste at home? This question promotes awareness of environmental issues related to food consumption.
Bedömning
Provet kan bedömas med totalt 30 poäng. För att uppnå betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).