En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 2. Engelska – Naturens element

Provkonstruktion

Årskurs: 2

Ämne: Engelska

Tema: Naturens element

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att namnge och beskriva olika element i naturen på engelska, samt deras förståelse för hur dessa element påverkar vår miljö.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll syftar till att introducera och öva på engelska ord och fraser relaterade till naturens element. Eleverna kommer att lära sig namnen på olika naturliga företeelser såsom berg, floder, träd och andra element i naturen.

Kunskapskrav

Eleverna ska kunna namnge olika element i naturen på engelska och beskriva deras egenskaper. De ska också kunna använda dessa ord i meningar och diskutera hur dessa element påverkar vår miljö.

Prov

Faktafrågor

  • Vilket av följande ord betyder “berg” på engelska?
    • A. River
    • B. Mountain
    • C. Tree
    • D. Lake
  • Vad heter “flod” på engelska?
    • A. Flower
    • B. River
    • C. Hill
    • D. Sky
  • Vilket av följande element är inte en del av naturen?
    • A. Car
    • B. Tree
    • C. Ocean
    • D. Mountain
  • Vilket av följande ord betyder “träd” på engelska?
    • A. Flower
    • B. Tree
    • C. River
    • D. Grass
  • Vad kallas en stor mängd vatten som omger land?
    • A. Lake
    • B. Ocean
    • C. Mountain
    • D. Forest
  • Vilket av dessa djur hör hemma i skogar?
    • A. Lion
    • B. Deer
    • C. Dolphin
    • D. Shark
  • Vad betyder “flower” på svenska?
    • A. Blomma
    • B. Träd
    • C. Blomma
    • D. Gräs
  • Vilket av dessas ord beskriver en stor grön plats?
    • A. City
    • B. Town
    • C. Park
    • D. Desert
  • Vad kallas en stor öken på engelska?
    • A. Desert
    • B. Jungle
    • C. Forest
    • D. Bay
  • Vad kallas kraften som gör att vatten rinner?
    • A. Gravity
    • B. Flow
    • C. Wind
    • D. Light
  • Vilket av följande ord beskriver väder?
    • A. Field
    • B. Weather
    • C. Heat
    • D. Forest
  • Vad är en “lake” på svenska?
    • A. Flod
    • B. Sjö
    • C. Hav
    • D. Berg
  • Vilken färg är ofta förknippad med träd?
    • A. Blå
    • B. Grön
    • C. Gul
    • D. Röd
  • Vad heter det när en flod möter havet?
    • A. Bay
    • B. Delta
    • C. Ocean
    • D. Cliff
  • Vad kallas en liten vattenpöl eller damm?
    • A. Ocean
    • B. Pond
    • C. River
    • D. Sea

Resonerande frågor

  • Beskriv hur du skulle förklara betydelsen av träd i vår miljö. Detta ger eleverna möjlighet att visa djup förståelse för ekosystemens funktioner.
  • Vilket naturens element tycker du är viktigast och varför? Denna fråga uppmuntrar eleverna att uttrycka sina personliga åsikter och göra kopplingar till sin vardag.
  • Hur kan vi skydda naturen runt omkring oss? Eleverna får reflektera över sina egna handlingar och möjliga lösningar för miljöskydd.
  • Vad har du lärt dig om hur naturområden kan påverka klimatet? Eleverna får visa att de kan koppla samman olika koncept och tillämpa sin kunskap.
  • Hur skulle vår värld se ut utan vatten? Denna fråga utmanar eleverna att tänka kritiskt och kreativt kring ett grundläggande naturelement.
  • Kan du ge exempel på kultur som omger naturen? Genom denna fråga kan eleverna utforska förhållandet mellan människa och natur.
  • Vilka djur är viktigt för den biologiska mångfalden och varför? Eleverna får titta på specifika exempel och diskutera deras betydelse för ekosystemet.
  • Beskriv en plats i naturen som du gillar och berätta varför. Detta ger eleverna möjlighet att dela sina personliga upplevelser och koppla dem till naturens skönhet.

Bedömning

Det maximala antalet poäng för faktadelarna är 15 poäng, där varje korrekt svar ger 1 poäng. Resonerande frågor ger 3 poäng per fråga, med en total möjlighet att få 24 poäng. För att uppnå betyg E krävs minst 8 poäng, C kräver 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och A kräver 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).