Prov: Färger i naturen och växter

Årskurs: 2
Ämne: Engelska
Tema: Färger i naturen och växter

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper kring färger i naturen och växter samt deras förmåga att använda engelsk terminologi relaterad till detta tema.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll syftar till att introducera och öva på engelska ord och fraser relaterade till färger i naturen och växter. Eleverna kommer att lära sig namnen på olika färger och hur man beskriver växter utifrån deras färger.

Kunskapskrav

Eleverna ska kunna namnge olika färger och växter på engelska. De ska också kunna använda dessa ord i meningar och diskutera sina observationer om färgerna i naturen.

Prov

Faktafrågor

1. Vilken färg har en ros?
A. Blå
B. **Röd**
C. Grön
D. Gul

2. Vad är färgen på en solros?
A. **Gul**
B. Röd
C. blå
D. Lila

3. Vilken färg är inte en vanlig färg på träd?
A. Grön
B. **Rosa**
C. Brun
D. Guld

4. Vilken av följande blommor är oftast orange?
A. Blåklint
B. **Löjtnantshjärta**
C. Ros
D. Solros

5. Vad är färgen på en vanlig gräsmatta?
A. **Grön**
B. Blå
C. Röd
D. Vit

6. Vilken av följande växter är känd för sina lila blommor?
A. **Lavendel**
B. Rödklöver
C. Maskros
D. Solros

7. Vilken färg beskriver ofta känslor av sorg?
A. Grön
B. Blå
C. **Svart**
D. Gul

8. Vilken färg symboliserar ofta glädje?
A. **Gul**
B. Blå
C. Röd
D. Grön

9. Vad är färgen på liljor?
A. **Vit**
B. Blå
C. Röd
D. Lila

10. Vilken blomma har oftast rosa blommor?
A. **Rosa ros**
B. Dandelion
C. Solros
D. Prärieblomma

11. Vad är den vanligaste färgen på tulpaner?
A. Grön
B. Lila
C. **Röd**
D. Blå

12. Vilken växt är känd för sina vita blommor?
A. Maskros
B. **Prästkrage**
C. Rödblad
D. Körsbärsträd

13. Vad kallas en växt som vanligtvis har blå blommor?
A. **Blåklint**
B. Guldfiskblomma
C. Ros
D. Lavendel

14. Vilken färg är förknippad med natur och liv?
A. **Grön**
B. Röd
C. Blå
D. Svart

15. Vad är färgen på en apelsin?
A. Grön
B. **Orange**
C. Röd
D. Lila

Resonerande frågor

1. Beskriv hur olika färger på blommor kan påverka människors känslor. Detta ger eleverna möjlighet att koppla känslor till färger i naturen.

2. Hur tror du att djur uppfattar färger i naturen? Eleverna ges möjlighet att diskutera djurens synförmåga och färgseende.

3. Vilken färg tycker du representerar ditt humör bäst och varför? Eleverna får reflektera över hur färger kan spegla personliga känslor.

4. Diskutera hur växternas färger kan påverka deras överlevnad i naturen. Detta uppmuntrar eleverna att tänka kritiskt kring ekologi och evolution.

5. Hur påverkar vädret färgerna i naturen? Eleverna uppmanas att resonera kring väderförhållanden och deras inverkan på färger.

6. Varför tror du att vissa kulturer associerar olika betydelser med färger? Eleverna får möjlighet att diskutera kulturens påverkan på färguppfattningar.

7. Hur kan kunskapen om färger i naturen bidra till att skapa medvetenhet om miljön? Detta erbjuder eleverna att reflektera över hur färgåtergivning kan kopplas till miljöfrågor.

8. Vilka färgkombinationer tycker du är mest harmoniska i naturen, och varför? Eleverna ges möjlighet att resonera kring estetiska aspekter av färger.

Bedömning

Provet bedöms på en poängskala där faktafrågorna ger totalt 15 poäng och resonerande frågorna ger 8 poäng. För att nå betyget E krävs 8 poäng, för C krävs 12 poäng (minst 3 av dessa från resonerande frågor) och för A krävs 18 poäng (minst 5 av dessa från resonerande frågor).