Provkonstruktion

Årskurs: 3

Ämne: Engelska

Tema: Ord för hobbyer och fritidsaktiviteter

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper och förståelse inom ord och fraser relaterade till hobbyer och fritidsaktiviteter. Genom provet får eleverna möjlighet att visa sina färdigheter i att namnge aktiviteter och beskriva sina intressen på engelska.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll syftar till att introducera och öva på engelska ord och fraser relaterade till hobbyer och fritidsaktiviteter. Eleverna kommer att lära sig att namnge vanliga aktiviteter och beskriva sina egna intressen och fritidsvanor.

Kunskapskrav

Eleverna ska kunna namnge olika hobbyer och fritidsaktiviteter på engelska samt använda dessa ord i enkla meningar. De ska också kunna diskutera sina egna intressen och aktiviteter.

Prov

Faktafrågor

1. Vad betyder “to paint” på svenska?

A) Att läsa

B) Att spela fotboll

C) Att måla

D) Att dansa

Rätt svar: C

2. Vilken aktivitet innebär att man får en ny färdighet genom att öva och upprepa?

A) Att spela musik

B) Att meditera

C) Att läsa

D) Att titta på TV

Rätt svar: A

3. Vilken av följande är en inomhusaktivitet?

A) Att skida

B) Att spela fotboll

C) Att måla

D) Att simma

Rätt svar: C

4. Vilken av följande fraser beskriver en hobby?

A) Jag gillar att äta frukt.

B) Jag gillar att måla.

C) Jag gillar att sova.

D) Jag gillar att se på filmer.

Rätt svar: B

5. Vad är det engelska ordet för “fritidsaktivitet”?

A) Hobby

B) Interest

C) Activity

D) Pastime

Rätt svar: D

6. Vilken hobby involverar vanligtvis en sportig aktivitet?

A) Att skriva

B) Att spela teater

C) Att spela badminton

D) Att spela schack

Rätt svar: C

7. Vilken mening beskriver en hobby?

A) Jag älskar att äta pasta.

B) Jag tycker om att fotografera.

C) Jag går till skolan varje dag.

D) Jag sover länge på helgerna.

Rätt svar: B

8. Vad handlar “to read” om?

A) Att sjunga

B) Att tala

C) Att läsa

D) Att springa

Rätt svar: C

9. Vad gör man när man “draws”?

A) Man målar

B) Man ritar

C) Man skriver

D) Man lyssnar

Rätt svar: B

10. Vad innebär aktiviteten “to dance”?

A) Att skriva

B) Att måla

C) Att sjunga

D) Att dansa

Rätt svar: D

11. Vilken annan aktivitet kan man göra på sin fritid?

A) Titta på en livestream

B) Arbeta i skolan

C) Gå till doktorn

D) Studera sin läxa

Rätt svar: A

12. Vad är en vanlig hobby för många barn?

A) Att åka tåg

B) Att måla

C) Att arbeta

D) Att gå på bio

Rätt svar: B

13. Vad kan man göra för att koppla av?

A) Spela datorspel

B) Ha en läxa

C) Städa rummet

D) Gå till skolan

Rätt svar: A

14. Vilken aktivitet hjälper att träna kroppen?

A) Att spela ett instrument

B) Att studera

C) Att simma

D) Att titta på TV

Rätt svar: C

15. Vad gör man för att vara kreativ?

A) Att kolla på nyheter

B) Att titta på filmer

C) Att måla och rita

D) Att gå till skolan

Rätt svar: C

Resonerande frågor

1. Beskriv din favoritaktivitet och förklara varför du älskar den. Syftet är att eleverna ska visa sin förmåga att formulera sina åsikter och känslor kring sina intressen.

2. Hur kan hobbyer hjälpa till att minska stress? Denna fråga uppmuntrar eleverna att tänka kritiskt och resonerande kring välbefinnande och hobbyers positiva effekter.

3. Vilka hobbyer tror du kan vara bra för att lära sig nya färdigheter? Här får eleverna möjlighet att utforska sambandet mellan hobbyer och utveckling av nya färdigheter.

4. Varför är det viktigt att ha olika hobbyer? Denna fråga väcker diskussion om mångsidighet och vikten av att ha varierande intressen.

5. Hur kan hobbyer påverka dina sociala liv? Genom att diskutera sociala aspekter av hobbyer, visar eleverna djupare förståelse för relationer och interaktion.

6. Om du skulle starta en ny hobby, vad skulle det vara och varför? Eleverna får här en chans att uttrycka sina drömmar och önskemål, och reflektera över nya intressen.

7. Vilka fördelar ser du med att dela hobbyer med vänner? Denna fråga uppmuntrar eleverna att tänka på gemenskap och delaktighet.

8. Hur kan du inspirera andra att prova nya hobbyer? Denna fråga ger möjlighet för eleverna att tänka kreativt och sätta sig in i andras perspektiv.

Bedömning

Faktafrågor ger sammanlagt 15 poäng och resonerande frågor ger sammanlagt 8 poäng. Totalt finns 23 poäng att erhålla. För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).