Provkonstruktion
Årskurs: 3
Ämne: Engelska
Tema: Grundläggande prepositioner (i, på, bredvid)
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskap i grundläggande prepositioner i engelska språket, samt deras förmåga att använda dessa prepositioner i meningar och beskrivningar av rumsliga relationer.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll syftar till att introducera och öva på grundläggande prepositioner i engelska språket. Eleverna kommer att lära sig att använda prepositioner för att beskriva plats och rumsliga relationer.
Kunskapskrav
Eleverna ska kunna namnge och använda flera grundläggande prepositioner. De ska också kunna använda dessa i enkla meningar för att beskriva hur saker relaterar till varandra i ett rum eller en miljö.
Prov
Faktafrågor
1. Vilken av följande meningar använder prepositionen “i”?
A. The book is on the table.
B. The cat is **in** the box.
C. The pencil is beside the desk.
D. The dog is under the chair.
2. Vad betyder prepositionen “bredvid”?
A. Above
B. Between
C. **Next to**
D. Inside
3. Vilken mening beskriver en plats där något är “på”?
A. The book is **on** the shelf.
B. The cat is in the garden.
C. The toy is between the chairs.
D. The dog is in the car.
4. Vad betyder prepositionen “på”?
A. Below
B. Inside
C. Around
D. **On**
5. Vad är korrekt användning av prepositionen “bredvid”?
A. The cat is **next to** the chair.
B. The ball is in the box.
C. The book is on the floor.
D. The dog is under the table.
6. Hur skulle du använda “i” i en mening?
A. The book is **in** the bag.
B. The cat is beside the box.
C. The pencil is on the desk.
D. The dog is under the bed.
7. Vilken preposition skulle du använda för att beskriva något som är “inte inuti”?
A. **Outside**
B. Under
C. On
D. In
8. Vart är katten?
A. The cat is under the table.
B. The cat is beside the desk.
C. **The cat is on the roof.**
D. The cat is in the box.
9. Vilken av dessa meningar är korrekt?
A. The book is beside the pencil.
B. The cat is on the chair.
C. The dog is **in** the garden.
D. All of the above.
10. Vart är boken?
A. **The book is on the table.**
B. The book is in the closet.
C. The book is beside the lamp.
D. The book is under the bed.
11. Vilken av följande beskriver rätt relation?
A. The cat is in the house.
B. The dog is on the ground.
C. **The pencil is next to the book.**
D. The toy is under the bed.
12. Vilken preposition skulle du använda för något som är på toppen?
A. **On**
B. Under
C. In
D. Next to
13. Vilken mening beskriver platsen på bästa sätt?
A. The cat is underneath the table.
B. The cat is **in** the box.
C. The cat is beside the chair.
D. The cat is above the bed.
14. Hur använder vi prepositionen “bredvid”?
A. The cat is **next to** the dog.
B. The dog is on the sofa.
C. The cat is under the chair.
D. The cat is in the room.
15. Vilken av dessa meningar är felaktig?
A. The book is on the table.
B. The cat is **in** the box.
C. **The dog is beside the desk.**
D. The pencil is under the bed.
Resonerande frågor
1. Beskriv en plats i ditt hem med hjälp av minst tre olika prepositioner.
Syftet är att ge eleverna möjlighet att visa på sin förståelse och kreativitet i användning av prepositioner.
2. Hur kan prepositioner hjälpa oss att förstå förhållanden mellan objekt?
Denna fråga uppmanar eleverna att reflektera över språklig funktion och relevans av prepositioner.
3. Ge exempel på hur ni i olika sammanhang använder prepositioner.
Elever har möjlighet att beskriva praktiska exempel och demonstrera sin kunskap.
4. Tänk på ett tillfälle när du behövde ge instruktioner. Hur använde du prepositioner?
Syftet är att få elever att tänka på prepositioners roll och betydelse i kommunikation.
5. Varför är det viktigt att kunna använda prepositioner korrekt i engelskan?
Genom denna fråga kan elever diskutera språkligt medvetande och relevans.
6. Beskriv en bild med hjälp av prepositioner. Vilka prepositioner använder du och varför?
Detta uppmuntrar eleverna att applicera sina kunskaper i en praktisk och kreativ uppgift.
7. Vad tycker du om prepositioner och deras användning? Vad gör dem intressanta?
Eleverna får möjlighet att reflektera över sin egen upplevelse och åsikt kring språket.
8. Hur skulle du förklara skillnaden mellan “i” och “på” för någon annan?
Eleverna kan visa på djupare förståelse och pedagogiskt tänkande om språket.
Bedömning
Faktafrågor ger totalt 15 poäng och resonerande frågor ger totalt 8 poäng. För att uppnå betyg E krävs totalt 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).