Provkonstruktion

Årskurs: 3

Ämne: Engelska

Tema: Använda färger för att beskriva saker

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att namnge och använda färger på engelska i meningar för att beskriva objekt, djur och miljöer. Provets fokus ligger på att testa deras förståelse och tillämpning av färgrelaterat vokabulär i praktiska sammanhang.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll syftar till att lära eleverna hur man använder färger för att beskriva olika objekt, djur och miljöer. Eleverna kommer att öva på att använda färger i meningar för att ge mer detaljerade beskrivningar.

Kunskapskrav

Eleverna ska kunna namnge olika färger på engelska och använda dessa i meningar för att beskriva objekt. De ska också kunna identifiera och diskutera färger i sin omgivning.

Prov

Faktafrågor

1. Vad är färgen på en banan?

  • A) Lila
  • B) Grön
  • C) Röd
  • D) Gul

2. Vilken färg har en apelsin?

  • A) Orange
  • B) Blå
  • C) Svart
  • D) Vit

3. Vilken av följande färger är Kalle’s favoritfärg?

  • A) Blå
  • B) Grön
  • C) Gul
  • D) Rosa

4. Vad är färgen på en typisk jordgubbe?

  • A) Röd
  • B) Gul
  • C) Brun
  • D) Lila

5. Hur många färger finns det i regnbågen?

  • A) Fem
  • B) Sju
  • C) Åtta
  • D) Sex

6. Vilken färg är himlen på en klar dag?

  • A) Grå
  • B) Blå
  • C) Svart
  • D) Grön

7. Vad är färgen på en svart katt?

  • A) Vit
  • B) Svart
  • C) Blå
  • D) Röd

8. Vilken färg har en mogen citron?

  • A) Grön
  • B) Gul
  • C) Orange
  • D) Vit

9. Vad kallas färgen mellan blå och grön?

  • A) Gul
  • B) Turkos
  • C) Röd
  • D) Brun

10. Vad är färgen på en vanligt pappersark?

  • A) Grön
  • B) Blå
  • C) Vit
  • D) Lila

11. Vilken färg har en mynta?

  • A) Gul
  • B) Grön
  • C) Röd
  • D) Orange

12. Vad är färgen på en blåbär?

  • A) Grön
  • B) Blå
  • C) Lila
  • D) Röd

13. Om något är “rosavitt”, vad innebär det?

  • A) Det är rödaktigt
  • B) Det är en blandning av rosa och vitt
  • C) Det är blått
  • D) Det är gult

14. Vad betyder “grön” när man beskriver känslor?

  • A) Lycklig
  • B) Avundsjuk
  • C) Arg
  • D) Ledsen

15. Vad visar nyansen på en färg?

  • A) Intensiteten
  • B) Hur ljus eller mörk färgen är
  • C) Färgens temperatur
  • D) Färgens pärlglans

Resonerande frågor

1. Hur skulle du beskriva din favoritfärg med ord? Beskriv dess betydelse för dig.

Syftet är att ge eleverna möjlighet att reflektera över personlig relation till färger.

2. På vilket sätt tror du färger påverkar vårt humör och våra känslor?

Frågan uppmuntrar elever att tänka kritiskt kring färgers psykologiska effekter.

3. Kan du ge exempel på hur färger används i reklam? Vilket intryck vill reklamen ge?

Denna fråga främjar en djupare förståelse av färgers sociala och kulturella betydelse.

4. Vilka färger tycker du passar bra ihop? Varför?

Frågan uppmanar till kreativt tänkande och utforskande av färgkombinationer.

5. Hur skulle du använda färger för att uttrycka känslor i en teckning?

Eleverna får möjlighet att koppla färgval till känslor och uttryck.

6. Berätta om ett tillfälle då färger haft en speciell betydelse för dig. Vad minns du?

Syftet är att låta eleverna dela personliga erfarenheter kopplade till färger.

7. Tänk på färger i naturen, vilken färg tycker du är mest imponerande och varför?

Frågan ger utrymme för individuell tolkning och personlig reflektion.

8. Hur påverkar kulturella skillnader vår syn på färger och deras betydelse?

Denna fråga uppmuntrar till diskussion kring kulturella kontexter och färgers betydelse.

Bedömning

Provet kan bedömas med totalt 30 poäng, där faktafrågorna ger 1 poäng vardera och de resonerande frågorna ger 3 poäng vardera.

För betyget E krävs 8 poäng, för betygsnivå C 12 poäng (minst 3 poäng från de resonerande frågorna) och för A 18 poäng (minst 5 poäng från de resonerande frågorna).