Lektion. Åk. 4. Engelska – Transportmedel och riktningar i en stad

Lektionsplanering: Transportmedel och riktningar i en stad

Årskurs: 4

Ämne: Engelska

Tema: Transportmedel och riktningar i en stad

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll syftar till att introducera och öva på engelska ord och fraser relaterade till olika transportmedel samt hur man ger och följer riktningar i en stad. Eleverna kommer att lära sig att beskriva olika typer av transport samt använda dessa ord i praktiska sammanhang.

Kunskapskrav

Eleverna ska kunna namnge olika transportmedel och ge enkla riktningar i en stad på engelska. De ska också kunna använda dessa fraser i samtal och diskussioner.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till transportmedel (10 min)

  • Visa bilder på olika transportmedel, såsom bil, buss, tåg, cykel och flygplan.
  • Säg namnen på varje transportmedel och låt eleverna upprepa efter dig.
  • Diskutera kort vad varje transportmedel används till och när vi brukar använda dem. Ställ frågor som “What is your favorite way to travel?” för att engagera eleverna.

Ordförrådsövning (10 min)

  • Dela ut kort med bilder av transportmedel och deras namn.
  • Låt eleverna para ihop korten med rätt beskrivningar, exempelvis “A bus carries many people.”
  • Genomför en aktiv övning där eleverna får ställa frågor till varandra om vilka transportmedel de använder.

Praktisk aktivitet (15 min)

  • Eleverna får i uppgift att skapa en “transportkarta” där de ritar en enkel stadsplan och placerar ut olika transportmedel vid olika ställen (skola, park, affär).
  • Varje elev ska också skriva ner hur de kan ta sig till dessa platser, använda fraser som “I can go to the park by bus.”
  • Låt eleverna presentera sina kartor för klassen.

Avslutning och reflektion (15 min)

  • Sammanfatta vad eleverna har lärt sig om olika transportmedel och hur man ger riktningar.
  • Diskutera varför det är viktigt att veta hur man rör sig i en stad, samt prata om miljömässiga fördelar med olika transportformer.
  • Fråga eleverna vilket transportmedel de skulle vilja prova att använda och varför.
  • Avsluta med att repetera de orden och fraser som de har lärt sig under lektionen.

Diskussionsfrågor

  • A. Vilka olika sätt kan vi resa till skolan?
  • B. Hur kan vi hjälpa varandra att hitta rätt i stan?
  • C. Har du någon gång rest med tåg eller flyg? Berätta om det!

Aktivitet

Eleverna ska göra en “transportdagbok” där de skriver ner alla transportmedel de använder en vecka, till exempel om de går, cyklar eller åker bil till skolan. De ska beskriva resan och skriva om sina erfarenheter. Denna aktivitet hjälper dem att reflektera över sina resvanor och använda ord relaterade till transport.


Modern Tillbaka-knapp