En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 4. Engelska – Adjektiv och jämförelser

Provkonstruktion

Årskurs: 4

Ämne: Engelska

Tema: Adjektiv och hur man jämför saker

Syfte

Syftet med provet är att eleverna ska få möjlighet att visa sina kunskaper om adjektiv, både i deras positiva former och i jämförelser. Provets utformning syftar till att ge en mångsidig bedömning av elevernas förståelse och tillämpning av adjektiv i olika sammanhang.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll syftar till att introducera och öva på adjektiv och deras användning för att beskriva och jämföra objekt. Eleverna kommer att lära sig att använda olika adjektiv i meningar samt hur man bildar jämförelser med hjälp av “er” och “est.”

Kunskapskrav

Eleverna ska kunna namnge och använda adjektiv på engelska för att beskriva saker och jämföra dem. De ska också kunna konstruera meningar med adjektiv både i positiva och komparativa former.

Prov

Faktafrågor

1. Vad är ett adjektiv?
A) Ett substantiv
B) Ett verb
C) Ett ord som beskriver någon eller något
D) Ett ord som uttrycker känslor

2. Vilket av följande är en komparativ form?
A) Bigger
B) Big
C) Biggest
D) More big

3. Vilket adjektiv beskriver något som är litet?
A) Smallest
B) Small
C) Bigger
D) Most small

4. Vilket av följande är ett superlativ?
A) More interesting
B) Interesting
C) Most interesting
D) Interestinger

5. Hur jämför man två objekt med adjektiv?
A) Med “er” eller “more”
B) Med “est”
C) Med “the”
D) Med “is”

6. Vad är ett exempel på en mening med ett adjektiv?
A) The cat ran fast.
B) The big elephant is gray.
C) They are happy.
D) She sings beautifully.

7. Vilket är ett positivt adjektiv?
A) Tall
B) Taller
C) Tallest
D) More tall

8. Vilket av följande adjektiv är i komparativ form?
A) Tall
B) Taller
C) Tallest
D) Most tall

9. Vad betyder adjektivet “happy”?
A) Sorglig
B) Glad
C) Arg
D) Trött

10. Vilket adjektiv skulle du använda för att beskriva en stor hund?
A) Small
B) Tiny
C) Big
D) Little

11. Vilket av följande ord beskriver “the most beautiful”?
A) Beautiful
B) More beautiful
C) This beautiful
D) Beautifuller

12. Vad är komparativformen av “good”?
A) Gooder
B) Better
C) Best
D) More good

13. Vilken mening är korrekt?
A) He is most taller than his brother.
B) He is taller than his brother.
C) He is tall than his brother.
D) He is more tall than his brother.

14. Vad använder vi för att beskriva egenskaper hos objekt?
A) Verb
B) Adjektiv
C) Substantiv
D) Pronomen

15. Hur kan adjektiv hjälpa oss i språket?
A) Genom att ge namn på saker
B) Genom att berätta vad som händer
C) Genom att beskriva och jämföra objekt
D) Genom att göra oss glada

Resonerande frågor

1. Beskriv något du ser i klassrummet med tre adjektiv.
Syftet är att eleverna ska visa sin förmåga att använda flera adjektiv i en och samma mening.

2. Hur kan vi använda adjektiv för att uttrycka känslor?
Frågan ger eleverna möjlighet att reflektera över språklig nyans och dess betydelse i kommunikationen.

3. Jämför två av dina favoritdjur med hjälp av adjektiv.
Genom denna fråga visar eleverna sina kunskaper i att skapa komparativa former.

4. Vilket adjektiv använder du oftast när du beskriver dig själv och varför?
Detta främjar självreflektion och riktar in sig på personlig betydelse av språk.

5. Diskutera varför adjektiv är viktiga i språket.
Denna fråga uppmuntrar eleverna att tänka kritiskt över språkets funktion och betydelse.

6. Hur kan du använda adjektiv för att göra en berättelse mer levande?
Eleverna ges möjlighet att diskutera berättelsekonstruktion och språklig kreativitet.

7. Ge exempel på ett adjektiv som inte ger en rättvis beskriving om något.
Detta provokativa förhållande hjälper eleverna att analysera adjektivens betydelse.

8. Om det inte fanns adjektiv, hur skulle vårt språk påverkas?
Eleverna får en chans att utforska språklig struktur och dess betydelse för kommunikation.

Bedömning

Faktafrågor: totalt 15 poäng (1 poäng per fråga).
Resonerande frågor: totalt 8 poäng (1 poäng per fråga).

För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A krävs minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).


×