Lektionsplanering: Olika kulturer och språk i engelskspråkiga länder
Årskurs: 4
Ämne: Engelska
Tema: Olika kulturer och språk i engelskspråkiga länder
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll syftar till att introducera eleverna till olika kulturer och språk som talas i engelskspråkiga länder. Eleverna kommer att lära sig om kulturspecifika aspekter, traditioner och vanor samt hur språk kan variera i olika regioner.
Kunskapskrav
Eleverna ska kunna namnge olika engelskspråkiga länder och beskriva kulturella särdrag och språkvariationer. De ska kunna använda dessa ord och fraser i meningar och diskussioner.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till kulturer och språk (10 min)
- Presentera en karta över engelskspråkiga länder, inklusive USA, Kanada, Storbritannien, Australien, Nya Zeeland och Sydafrika.
- Diskutera kort varje lands kulturella särdrag och vilka språk som talas. Ställ frågor som “What traditions do you know from these countries?” för att engagera eleverna.
Ordförrådsövning (10 min)
- Dela ut kort med bilder och fakta om olika kulturer och språk. Till exempel kan ett kort visa en traditionell brittisk middag, kanadensiska maple syrup, eller en australiensisk fest.
- Låt eleverna para ihop bilderna med information om kulturella traditioner.
- Genomför en övning där de får turas om att dela en kulturell tradition som de känner till om ett engelskspråkigt land.
Praktisk aktivitet (15 min)
- Eleverna får i uppgift att välja ett engelskspråkigt land att forska om. De ska samla information om landets kultur, traditioner och språk och skriva en kort presentation.
- De ska även rita en bild som representerar landet eller dess kultur.
- Varje elev får möjlighet att presentera sitt valda land för klassen.
Avslutning och reflektion (15 min)
- Sammanfatta vad eleverna har lärt sig om olika kulturer och språk i engelskspråkiga länder.
- Diskutera hur kulturella skillnader berikar vår förståelse för världen och hur språk är en del av kulturen.
- Fråga eleverna om det finns några traditioner de känner till som kommer från engelskspråkiga länder.
- Avsluta med att repetera några av de ord och fraser som har använts under lektionen.
Diskussionsfrågor
- Vilket engelskspråkigt land skulle du vilja besöka och varför?
- Har din familj några traditioner som kommer från engelskspråkiga länder?
- Vad lärde ni er om de olika kulturerna som ni inte visste tidigare?
Aktivitet
Eleverna ska skapa en “kultur- och språkfolio” där de skriver ner fakta om ett engelskspråkigt land och inkluderar deras egna reflektioner om vad som intresserade dem mest. De ska också inkludera bilder och kanske till och med några vanliga fraser eller uttryck på det aktuella språket.