Provkonstruktion
Årskurs: 5
Ämne: Engelska
Tema: Berättande texter om drömmar och mål
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att skriva och uttrycka sig genom berättande texter om sina drömmar och mål, samt att använda relevant ordförråd och fraser i sina beskrivningar.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll syftar till att hjälpa eleverna att skriva och uttrycka sig om sina drömmar och mål. De kommer att öva på att formulera berättande texter och använda tydliga exempel för att beskriva sina framtidsvisioner.
Kunskapskrav
Eleverna ska kunna skriva en berättande text där de beskriver sina drömmar och mål. De ska också kunna använda lämpliga ord och fraser i sina beskrivningar.
Prov
Faktafrågor
1. Vad är en berättande text?
A. En text som informerar
B. En text som ger instruktioner
C. En text som berättar en historia
D. En text som argumenterar
2. Vad ingår vanligtvis i strukturen för en berättande text?
A. Introduktion och avslut
B. Introduktion, huvuddel och avslut
C. Inledning och rubrik
D. Huvuddel och referens
3. Vilket av följande ord är INTE relaterat till drömmar?
A. Ambition
B. Mål
C. Analysera
D. Vision
4. Vad bör en berättande text innehålla?
A. Fakta och statistik
B. En berättelse om en dröm eller ett mål
C. En lista över aktiviteter
D. En sammanfattning av en bok
5. Vilka av följande ord beskriver mål?
A. Statisk
B. Passiv
C. Aktiv
D. Otydlig
6. Vad kan en bild i en berättande text hjälpa till att göra?
A. Göra texten längre
B. Illustrera författarens dröm eller mål
C. Göra texten svårare att förstå
D. Ersätta texten helt
7. Vad betyder “dream” på svenska?
A. Mål
B. Dröm
C. Plan
D. Vision
8. Vilken är den viktigaste delen av en berättande text?
A. Avslutningen
B. Detaljerna
C. Huvuddelen
D. Rubriken
9. Vad kan motivera oss att nå våra mål?
A. Låtande
B. Förvirring
C. Drömmar
D. Trötthet
10. Hur kan vi använda språk för att beskriva våra mål?
A. Genom att använda lämpliga ord och fraser
B. Genom att vara tysta
C. Genom att kopiera andra
D. Genom att undvika ämnet
11. Vilket av följande beskriver en långsiktig dröm?
A. Att äta lunch
B. Att bli läkare
C. Att se en film
D. Att gå till skolan
12. Vad betyder “goal” på svenska?
A. Dröm
B. Plan
C. Mål
D. Vision
13. Hur kan berättande texter fungera som motivation?
A. Genom att ge oss fler uppgifter
B. Genom att låta oss reflektera över våra drömmar och mål
C. Genom att göra oss trötta
D. Genom att förvirra oss
14. Vilken typ av språk är bäst för att beskriva sina drömmar?
A. Beskrivande och tydligt språk
B. Enklaste språket
C. Komplicerat språk
D. Informellt språk
15. Vad innebär det att ha en ambition?
A. Att inte ha några mål
B. Att sträva efter något speciellt
C. Att vara passiv
D. Att ge upp
Resonerande frågor
1. Hur kan dina drömmar och mål påverka ditt liv på olika sätt?
Syftet är att få eleverna att reflektera över betydelsen av drömmar och mål i deras liv.
2. Diskutera varför det är viktigt att ha tydliga mål.
Eleverna får möjlighet att tänka på vikten av att sätta upp klara riktlinjer för sitt liv.
3. På vilket sätt kan språk och uttryck förstärka en berättelse?
Frågan låter eleverna utforska kraften i språk och dess inverkan på berättande.
4. Vilka steg kan du ta för att nå dina mål?
Ger eleverna möjlighet att konkretisera sin väg mot sina mål och drömmar.
5. Hur kan du använda dina drömmar som motivation i ditt liv?
Eleverna får reflektera över sina egna drömmar och hur dessa kan inspirera dem.
6. Diskutera hur viktiga drömmar är under olika livsskeden.
Eleverna får möjlighet att se hur drömmar kan förändras och anpassas genom livet.
7. Hur kan berättande texter hjälpa oss att förstå andra människor?
Frågan uppmuntrar till medkänsla och förståelse genom att tänka på andras erfarenheter.
8. Vilken roll spelar kreativitet när man skriver om sina drömmar?
Syftet är att få eleverna att tänka på hur kreativitet påverkar deras skrivande.
Bedömning
Provet kan bedömas med totalt 30 poäng. Faktafrågorna är värda 1 poäng vardera, och resonerande frågor är värda 2 poäng vardera.
För betyget E krävs minst 8 poäng, för betygsnivå C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).