Provkonstruktion
Årskurs: 5
Ämne: Engelska
Tema: Dagliga rutiner på engelska (vakna, gå till skolan)
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och förmåga att använda engelska ord och fraser relaterade till deras dagliga rutiner. Provets upplägg ger eleverna möjlighet att visa sin kunskap genom både faktafrågor och mer resonerande frågor.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll syftar till att introducera och öva på engelska ord och fraser relaterade till dagliga rutiner. Eleverna kommer att lära sig att beskriva sina vardagsaktiviteter och använda enkla meningar för att uttrycka sig om vad de gör varje dag.
Kunskapskrav
Eleverna ska kunna namnge olika aktiviteter som ingår i deras dagliga rutiner på engelska. De ska också kunna skriva och tala om sina rutiner i enkla meningar.
Prov
Faktafrågor
- Vilken aktivitet gör du först på morgonen?
A) Go to bed
B) **Wake up**
C) Have breakfast
D) Brush my teeth - Vilken tid går du vanligtvis till skolan?
A) **7 am**
B) 8 am
C) 9 am
D) 10 am - Vilken av dessa aktiviteter gör du efter frukost?
A) **Go to school**
B) Watch TV
C) Go to bed
D) Eat dinner - Vad betyder frasen “I brush my teeth”?
A) Jag äter lunch
B) Jag borstar mina tänder
C) Jag går till skolan
D) **Jag borstar mina tänder** - Vilken aktivitet är INTE en del av dagliga rutiner?
A) Go to school
B) **Fly a plane**
C) Have breakfast
D) Study for school - När äter du frukost?
A) **In the morning**
B) In the evening
C) At night
D) At noon - Vilken aktivitet kan du göra efter skolan?
A) **Play with friends**
B) Sleep
C) Work
D) Go to bed - Vad säger du om du vill berätta när du går och lägger dig?
A) I eat breakfast
B) **I go to bed at 9 pm**
C) I wake up
D) I go home - Vilken fras beskriver att du äter?
A) I study
B) **I eat breakfast**
C) I go to bed
D) I walk to school - Varför är det viktigt att ha dagliga rutiner?
A) **It helps you stay organized**
B) It makes you tired
C) It takes too much time
D) It is boring - Vad gör du innan du går till skolan?
A) **I eat breakfast**
B) I brush my teeth
C) I watch TV
D) I go to bed - Vad betyder “I go to school”?
A) Jag går hem
B) **Jag går till skolan**
C) Jag går till sängen
D) Jag äter mat - Vilken aktivitet gör du på kvällarna?
A) **Watch TV**
B) Wake up
C) Go to school
D) Sleep - Vad är din favoritaktivitet på morgonen?
A) Go to bed
B) **Have breakfast**
C) Watch TV
D) Play games - Vilken tid gör du dina läxor?
A) **In the evening**
B) In the morning
C) At night
D) During lunch
Resonerande frågor
- Beskriv din morgonrutin från det att du vaknar till att du går till skolan.
Syftet med denna fråga är att ge eleverna möjlighet att använda hela meningar och beskriva flera aktiviteter. - Vilka aktiviteter skulle du vilja lägga till i din rutin? Varför?
Denna fråga uppmuntrar eleverna att reflektera över sina vanor och tänka kritiskt kring förbättringar. - Hur påverkar din rutin din dag? Ge exempel.
Genom att ge konkreta exempel kan eleverna visa djupare förståelse för hur rutiner formar deras dagar. - Vad gör du för att hålla dig organiserad i skolan?
Eleverna får chansen att diskutera strategier som hjälper dem att hantera sin tid och aktiviteter. - Kan du beskriva hur en vanlig helg skiljer sig från en vanlig skoldag?
Denna fråga tvingar eleverna att jämföra och kontrastera sina olika rutiner. - Vad tycker du är den mest värdefulla rutinen för din hälsa?
Genom att reflektera över vikten av rutiner kan eleverna visa att de förstår kopplingen mellan rutiner och välmående. - Hur kan du göra dina rutiner mer effektiva?
Eleverna uppmanas att tänka kritiskt kring sina nuvarande vanor och hitta sätt att förbättra dem. - Diskutera skillnaden mellan dagliga rutiner och speciella tillfällen. Ge exempel.
Frågan ger möjlighet till djupare analys och diskussion kring olika typer av aktiviteter.
Bedömning
Faktafrågorna är bedömda med 1 poäng per fråga och de resonerande frågorna med 2 poäng per fråga. Totalt 30 poäng finns att tillgå.
- För betyg E krävs minst 8 poäng totalt.
- För betyg C krävs minst 12 poäng totalt (varav minst 3 poäng från resonerande frågor).
- För betyg A krävs minst 18 poäng totalt (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).