Provkonstruktion
Årskurs: 5
Ämne: Engelska
Tema: Känslor och deras uttryck (rädsla, lycka, ilska)
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att förstå, namnge och uttrycka olika känslor på engelska, samt att de kan ge exempel på situationer där dessa känslor uppstår och hur man kan beskriva dem både verbalt och icke-verbalt.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
“Eleverna ska ges möjligheter att förstå och uttrycka olika känslor och hur de kan beskrivas på engelska.”
Kunskapskrav
Eleverna ska kunna namnge och beskriva olika känslor samt använda dessa ord i meningar. De ska också kunna känna igen och uttrycka sina egna känslor i olika sammanhang.
Prov
Faktafrågor
1. Vad betyder känslan “happiness”?
A) Rädsla
B) Ilska
C) Lycka
D) Tristess
C
2. Vilken känsla uttrycks vanligtvis genom gråt?
A) Lycka
B) Rädslan
C) Ilska
D) Ledsenhet
D
3. Vilken känsla kan ofta kännetecknas av att man skrattar?
A) Rädsla
B) Ilska
C) Lycka
D) Ledsenhet
C
4. När kan du känna rädsla?
A) När du ser en vän
B) När du läser en rolig bok
C) När du ser en spindel
D) När du spelar spel
C
5. Vilken känsla är kopplad till att ha ont?
A) Lycka
B) Ilska
C) Tristess
D) Ledsenhet
D
6. Vad uttrycker man när man är arg?
A) Att man skrattar
B) Att man gråter
C) Att man skriker
D) Att man ler
C
7. Vilken är en positiv känsla?
A) Ledsenhet
B) Rädsla
C) Lycka
D) Ilska
C
8. Vilka ord beskriver bäst känslan av att vara glad?
A) Jag gråter
B) Jag ler
C) Jag skriker
D) Jag rynkar på pannan
B
9. När känner vi ofta överraskning?
A) Vid en fest
B) Vid en rutinföreläsning
C) Vid att se en spänningfilm
D) Vid att läsa en bok
A
10. Betyder “anger” på svenska?
A) Rädsla
B) Lycka
C) Ilska
D) Tristess
C
11. Vilken känsla brukar en person känna när de blir föreslagna?
A) Lycka
B) Ilska
C) Skam
D) Tristess
A
12. Hur visar du att du är ledsen?
A) Genom att le
B) Genom att ignorera andra
C) Genom att gråta
D) Genom att skratta
C
13. Vilken känsla beskriver att du har blivit besviken?
A) Lycka
B) Ilska
C) Sorg
D) Rättvisa
C
14. När känner vi vanligtvis glädje?
A) Vid förlust
B) Vid vinster
C) Vid skam
D) Vid ett misstag
B
15. Vilken känsla uttrycker “fear”?
A) Lycka
B) Rädsla
C) Ilska
D) Ledsenhet
B
Resonerande frågor
1. Beskriv en händelse när du kände dig riktigt glad. Vad hjälpte dig att känna denna känsla?
Syftet är att eleverna ska kunna konkretisera känslor genom personliga exempel.
2. Hur skulle du kunna hjälpa en vän som är ledsen?
Frågan ger möjlighet att diskutera empati och stöd i relationer.
3. Vilka ord skulle du använda för att beskriva ilska?
Eleverna ges chans att reflektera över känslor och dess uttryck.
4. När är det viktigt att uttrycka sina känslor?
Föredrar att eleverna pratar om sociala situationer och kommunikation.
5. Hur hanterar du situationer där du känner dig rädd?
Här kan elever diskutera hantering av känslor i stressande situationer.
6. Hur kan olika kulturer påverka hur känslor uttrycks?
Ger möjlighet att diskutera kulturella skillnader och känslor.
7. Hur känns det att se någon annan argumenteras?
Eleverna kan reflektera över känslor och observationer av andra.
8. Vilka metoder använder du för att förstå och bearbeta känslor?
Syftet här är att uppmuntra personlig reflektion och självkännedom.
Bedömning
Faktafrågor: Varje korrekt svar ger 1 poäng.
Resonerande frågor: Varje korrekt svar ger 2 poäng.
Totalt antal poäng: 30.
För betyg E krävs 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).