Prov till eleverna baserat på lektionsplanering
Årskurs: 5
Ämne: Engelska
Tema: Ord och fraser för resor och turism
Syfte
Syftet med provet är att testa elevernas förståelse och användning av engelska ord och fraser relaterade till resor och turism. Provets format syftar till att bedöma både faktakunskaper och förmågan att resonera kring ämnet.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll syftar till att introducera och öva på engelska ord och fraser relaterade till resor och turism. Eleverna kommer att lära sig att beskriva olika aspekter av resande, som transportmedel, platser att besöka och aktiviteter associerade med turism.
Kunskapskrav
Eleverna ska kunna namnge olika transportmedel, resmål och aktiviteter som är relaterade till resor. De ska också kunna använda dessa ord och fraser i meningar och konversationer.
Prov
Faktafrågor
- Vilket av följande är ett transportmedel?
A. Simma
B. **Flygplan**
C. Berg
D. Städer - Vad betyder “destination” på svenska?
A. Hotell
B. **Resmål**
C. Transport
D. Aktivitet - Vilket transportmedel åker man vanligtvis på vatten?
A. **Båt**
B. Cykel
C. Buss
D. Tåg - Vad kan man göra på stranden?
A. **Simma**
B. Klättra
C. Köra bil
D. Åka tåg - Vilken av följande aktiviteter är populär i fjällen?
A. **Vandra**
B. Simma
C. Flyga
D. Äta på restaurang - Vilket av följande ord betyder “att resa”?
A. **To travel**
B. To swim
C. To drive
D. To visit - Vad brukar man använda för att ta sig runt i en stad?
A. Skidor
B. **Buss**
C. Fritidsbåt
D. Flygplan - Vad är oftast en del av reseplaneringen?
A. **Transport**
B. Kläderna man ska ha på sig
C. Måltiderna
D. Resekompisen - Vad beskriver “itinerary”?
A. En karta
B. **En reseplan**
C. Ett hotell
D. En aktivitet - Vilket av följande är en typ av hotell?
A. **Bed and breakfast**
B. Klubb
C. Lekpark
D. Bio - Vad är viktigast att tänka på innan man reser?
A. **Väderprognosen**
B. Vilken film man ska se
C. Vilka kläder man ska ha på sig
D. Vilket spel man ska spela - Vilket av följande ord betyder “upplevelse”?
A. **Experience**
B. Visit
C. Detalj
D. Karta - Vad är en vanlig aktivitet vid en resa?
A. Att sova
B. **Att besöka sevärdheter**
C. Att städa
D. Att arbeta - Vad menas med “to pack”?
A. Att köpa resor
B. **Att packa**
C. Att läsa
D. Att se på tv - Vad kan en reseguide hjälpa dig med?
A. **Information om resmål**
B. Kläder
C. Väder
D. Transportmedel
Resonerande frågor
- Beskriv ett resmål du tycker bäst om och varför du tycker om det.
Syftet är att bedöma elevens förmåga att använda relevanta ord och fraser i en beskrivande text. - Vilka förberedelser anser du är viktiga innan en resa?
Här kan eleven visa djupgående förståelse för reseplanering och kunna resonera kring viktiga aspekter. - Hur kan resor påverka hur vi ser på världen?
Denna fråga låter eleven uttrycka komplexa tankar och reflektera över resandets betydelse. - Finns det aktiviteter du alltid vill prova på när du reser? Varför?
Här kan eleven diskutera personliga intressen och relatera dem till sina resor. - Vad har du lärt dig av dina resor?
Eleven kan dela med sig av personliga erfarenheter och lärdomar, vilket visar på reflektionsförmåga. - Hur skulle du beskriva din drömresa?
Denna fråga ger möjlighet att använda kreativitet och engagera sig i fantasi och drömmar. - Varför tror du att människor reser?
Eleverna kan resonera kring sociala och kulturella begrepp och koppla det till sin egen upplevelse. - Om du fick möjlighet att resa vart som helst, vart skulle du åka och varför?
Denna fråga ger eleven en chans att resonera utförligt och använda relevant vokabulär.
Bedömning
Provet består av faktafrågor som ger totalt 15 poäng. De resonerande frågorna ger totalt 8 poäng. För att nå betyg E krävs totalt 8 poäng, med minst 3 poäng från resonerande frågor. För betyg C krävs totalt 12 poäng, med minst 3 poäng från resonerande frågor. För betyg A krävs totalt 18 poäng, med minst 5 poäng från resonerande frågor.