Prov: Framtidsuttryck
Årskurs: 5
Ämne: Engelska
Tema: Uttryck för att berätta om framtiden (planer och mål)
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om framtidsuttryck i engelska, inklusive användning av “will” och “going to”, samt förmåga att beskriva sina egna framtidsplaner och mål.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll syftar till att introducera och öva på engelska fraser och strukturer för att uttrycka framtida planer och mål. Eleverna kommer att lära sig att använda olika former av framtid, inklusive “will,” “going to” och tidsuttryck.
Kunskapskrav
Eleverna ska kunna beskriva sina framtidsplaner och mål med hjälp av engelska; de ska kunna konstruera meningar med framtidsformer och använda dem i olika sammanhang.
Prov
Faktafrågor
- Vilken mening uttrycker en framtida plan med “will”?
A. I go to the store.
B. I will go to the store.
C. I went to the store.
D. I am going to the store.
B. I will go to the store. - Vilken tidsuttryck används för att beskriva något som ska hända imorgon?
A. Next week
B. Yesterday
C. Tomorrow
D. Last week
C. Tomorrow. - Vad betyder meningen “I am going to learn a new language”?
A. Jag lärde mig ett nytt språk.
B. Jag kommer att lära mig ett nytt språk.
C. Jag lär mig ett nytt språk.
D. Jag har lärt mig ett nytt språk.
B. Jag kommer att lära mig ett nytt språk. - Vilken av följande meningar är korrekt?
A. I will studying.
B. I am going to study.
C. I study going to.
D. I will studied.
B. I am going to study. - Vad menas med “next week”?
A. Förra veckan
B. Nästa vecka
C. Idag
D. I morgon
B. Nästa vecka. - Vilken av följande fraser är ett exempel på “will”?
A. I am going to play football.
B. I play football tomorrow.
C. I will play football tomorrow.
D. I played football yesterday.
C. I will play football tomorrow. - Vilken mening uttrycker att någon har planer för framtiden?
A. I want to go to the party.
B. I will go to the party.
C. I went to the party.
D. I am at the party.
B. I will go to the party. - Vad betyder “I will travel”?
A. Jag reser.
B. Jag reste.
C. Jag kommer att resa.
D. Jag har rest.
C. Jag kommer att resa. - Vilket tidsuttryck anger något som kommer att hända i framtiden?
A. Yesterday
B. Tomorrow
C. Last month
D. Now
B. Tomorrow. - Vilken av följande framtidsplaner är korrekt?
A. I am going to study for the test.
B. I studying for the test.
C. I studied for the test.
D. I will studied for the test.
A. I am going to study for the test. - Vad betyder “I am going to visit my grandparents next week”?
A. Jag har besökt mina morföräldrar förra veckan.
B. Jag kommer att besöka mina morföräldrar nästa vecka.
C. Jag besöker mina morföräldrar idag.
D. Jag besökte mina morföräldrar igår.
B. Jag kommer att besöka mina morföräldrar nästa vecka. - Vilken av följande meningar beskriver en framtidsplan?
A. I eat breakfast.
B. I will eat breakfast.
C. I ate breakfast.
D. I was eating breakfast.
B. I will eat breakfast. - Vad innebär att använda “going to”?
A. Att beskriva något som händer nu.
B. Att beskriva något som har hänt förr.
C. Att tala om något som man planerar att göra.
D. Att tala om sitt förflutna.
C. Att tala om något som man planerar att göra. - Vilken mening visar en framtidsavsikt?
A. I will not go to the party.
B. I am going to buy a new car.
C. I bought a new car.
D. I am going towards the party.
B. I am going to buy a new car. - Vilken av följande tidsuttryck skulle passa i meningen “I will go ________ “?
A. Yesterday
B. Tomorrow
C. Last week
D. Always
B. Tomorrow.
Resonerande frågor
- Berätta om en framtidsplan du har och varför den är viktig för dig.
Syftet är att ge eleverna möjlighet att uttrycka sig i detalj och reflektera över sina mål. - Hur kan man arbeta för att uppnå sina långsiktiga mål?
Denna fråga ger eleverna möjlighet att resonera kring strategier och motivation som driver dem framåt. - Vilka steg kan du ta för att säkerställa att dina framtidsplaner blir verklighet?
Här får eleverna utrymme att diskutera konkreta handlingar och planer som leder till deras mål. - Hur tror du att din framtid kommer att se ut om tio år?
Genom denna fråga kan eleverna tänka kritiskt och föreställa sig sin framtid utifrån sina intressen och ambitioner. - Vad inspirerar dig att sätta mål för framtiden?
Denna fråga uppmuntrar studenter att tänka på sina förebilder och drivkrafter. - Vilken roll spelar utbildning för att uppnå dina drömmar?
Eleverna uppmanas att resonera kring vikten av utbildning för deras framtida framgång. - Diskutera hur samhället påverkar våra framtidsplaner.
Frågan ger möjlighet att analysera olika samhällstrender och deras effekt på individens framtid. - Vad vill du att andra ska veta om dina framtidsplaner?
Denna fråga ger utrymme för självreflektion och kan leda till diskussioner om stöd och uppmuntran.
Bedömning
Faktafrågorna ger 1 poäng per rätt svar. Totalt 15 poäng möjliga. De resonerande frågorna ger 2 poäng vardera. Totalt 16 poäng möjliga. För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).