Provkonstruktion

Provkonstruktion

Årskurs: 5
Ämne: Engelska
Tema: Diskutera mattraditioner i olika länder

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för mattraditioner i olika kulturer samt deras förmåga att använda engelska ord och fraser relaterade till ämnet. Provets mål är att uppmuntra till reflektion över egna och andras mattraditioner.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll syftar till att introducera och öva på engelska ord och fraser relaterade till mattraditioner i olika kulturer. Eleverna kommer att lära sig om typiska maträtter och drycker från olika länder samt diskutera sina egna mattraditioner.

Kunskapskrav

Eleverna ska kunna namnge olika maträtter och drycker från olika kulturer samt förklara traditionerna bakom dem. De ska kunna använda dessa ord och fraser i meningar och delta i diskussioner.

Prov

Faktafrågor

1. Vilken maträtt kommer ursprungligen från Italien?

A. Sushi

B. Tacos

C. Curry

D. Pasta

2. Vilket land är sushi en typisk maträtt ifrån?

A. Japan

B. Mexiko

C. Italien

D. Indien

3. Vilken av följande maträtter är typisk för Indien?

A. Tacos

B. Pasta

C. Curry

D. Sushi

4. Vad äts ofta i Mexiko?

A. Sushi

B. Tacos

C. Pasta

D. Måltidssoppa

5. Vilken maträtt är känd för sin användning av ris och fisk?

A. Tacos

B. Sushi

C. Pasta

D. Curry

6. Vad är en viktig ingrediens i traditionell italiensk pasta?

A. Fisk

B. Vete

C. Bönor

D. Ris

7. Vilken typ av dryck är populär i många engelsktalande länder?

A. Vin

B. Te

C. Kaffe

D. Juice

8. Vilken maträtt är ofta kopplad till firanden i många kulturer?

A. Sushi

B. Kakorna

C. Curry

D. Tacos

9. vilket ämne är viktigt att diskutera vid traditionella måltider?

A. Familj

B. Arbete

C. Sport

D. Skola

10. Vad kan man lära sig om en kultur genom dess matkultur?

A. Kläder

B. Skolor

C. Traditioner

D. Musik

11. Vilken maträtt är känd för sina kryddor och smak?

A. Pasta

B. Curry

C. Sushi

D. Tacos

12. Vilken av följande är en traditionell maträtt vid festligheter i Indien?

A. Pizza

B. Biryani

C. Sushi

D. Pasta

13. Vilken typ av matlagning är viktig för många kulturer?

A. Grillning

B. Stuvning

C. Råmat

D. Snabbmat

14. Hur påverkar matkulturen identiteten hos ett folk?

A. Den skapar gemenskap

B. Den påverkar fashion

C. Den bestämmer yrken

D. Den påverkar utbildning

15. Vilcie maträtt är smaklig och färgglad?

A. Sallad

B. Lax

C. Curry

D. Pizza

Resonerande frågor

1. Hur kan mattraditioner påverka relationer mellan människor? (Frågan syftar till att utvärdera förståelsen för matens sociala betydelse.)

2. Vilka likheter och skillnader ser du mellan olika kulturers mattraditioner? (Eleverna ges möjlighet att jämföra och analysera, vilket visar djupare förståelse.)

3. På vilket sätt kan mattraditioner bevara historia och kultur? (Med denna fråga bedöms elevens förmåga att koppla mat till kulturell identitet.)

4. Hur viktigt är det att bevara sina egna mattraditioner? (Frågan bjuder in till reflektion över traditionernas värde.)

5. Hur kan matlagning bli en form av konst? (Ger elever möjlighet att diskutera estetik i relation till mat.)

6. Vilka maträtter representerar din familjs traditioner och varför? (Uppmuntrar personlig reflektion och exempel.)

7. Hur kan globaliseringen påverka våra mattraditioner? (Frågan öppnar för diskussion kring moderna trender i mat.)

8. På vilket sätt kan olika matkulturer berika varandra? (Eleverna får möjlighet att diskutera cross-kulturell påverkan.)

Bedömning

Faktafrågor: Varje korrekt svar ger 1 poäng. Totalt 15 poäng möjliga.

Resonerande frågor: Varje rätt besvarad fråga ger 2 poäng. Totalt 16 poäng möjliga.

För betyg E krävs minst 8 poäng totalt.

För betyg C krävs minst 12 poäng totalt, varav minst 3 poäng från resonerande frågor.

För betyg A krävs minst 18 poäng totalt, varav minst 5 poäng från resonerande frågor.