Prov: Migration och dess påverkan på identitet
Årskurs
7
Ämne
Engelska
Tema
Migration och dess påverkan på identitet
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för hur migration påverkar individers och gruppers identitet. Provfrågorna syftar till att främja både faktakunskaper och djupare reflektioner kring ämnet migration.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen fokuserar på att analysera hur migration påverkar individers och gruppers identitet, samt hur dessa frågor uttrycks på engelska. Eleverna ska få läsa och diskutera texter relaterade till migration, träna på att formulera sina tankar och åsikter på engelska, samt utforska språket som ett verktyg för att förstå och beskriva dessa erfarenheter.
Kunskapskrav
- Eleven kan läsa och förstå texter om migration och identitet.
- Eleven kan delta i diskussioner och uttrycka sina åsikter på engelska.
- Eleven kan skriva en text där de reflekterar över hur migration påverkar identitet, språkligt och kulturellt.
Prov
Faktafrågor
- Vad innebär migration?
- A) Att flytta inom samma land
- B) **Att flytta från ett land till ett annat**
- C) Att stanna på ett och samma ställe
- D) Att resa på semester
- Vilken typ av migration handlar om att fly från krig eller förföljelse?
- A) Arbetsmigration
- B) **Flyktingmigration**
- C) Intern migration
- D) Säsongsarbete
- Vilket begrepp beskriver mångfalden av kulturer inom en befolkning?
- A) Homogenitet
- B) **Kulturell mångfald**
- C) Integration
- D) Enhetlighet
- Vad är en identitet?
- A) En persons yrke
- B) **Det som gör en person unik**
- C) En persons hemstad
- D) En persons nationalitet
- Hur kan språk påverka identitet för migranter?
- A) Det påverkar inte identitet
- B) **Det kan forma hur man känner sig och hur man uppfattas**
- C) Språk är oviktigt
- D) Det begränsar identiteten
- Vilken utmaning möter ofta migranter när de flyttar?
- A) **Språkbarriärer**
- B) Alltid resor
- C) Överflöd av resurser
- D) Ingen utmaning
- Vilken typ av migration handlar om att människor flyttar för arbete?
- A) Flyktingmigration
- B) **Arbetsmigration**
- C) Sommarjobb
- D) Säsongsarbete
- Vad är en av de viktigaste orsakerna till migration?
- A) **Ekonomiska faktorer**
- B) Kunskap
- C) Teknologiska framsteg
- D) Sociala medier
- Vad innebär begreppet “integration”?
- A) Att stanna kvar i hemlandet
- B) **Att bli en del av ett nytt samhälle**
- C) Att flytta tillbaka
- D) Att bli isolerad
- Vilken faktor kan hjälpa migranter att känna sig inkluderade?
- A) Diskriminering
- B) **Gemenskap och stöd från andra**
- C) Att hålla sig för sig själva
- D) Ingen hjälp
- Vad är en upplevelse som ofta delas av migranter?
- A) **Kulturell anpassning**
- B) Att alltid vara lycklig
- C) Att undvika nya kulturer
- D) Att alltid ha jobb
- Vilken institution kan vara till hjälp för migranter?
- A) **Migrationsverket**
- B) Skolan
- C) Polisen
- D) Ingen av dessa
- Vilket av följande ord relaterar mest till kulturell identitet?
- A) Musik
- B) Kläder
- C) **Traditioner**
- D) Resor
- Hur kan migration påverka samhället?
- A) Ökar homogenitet
- B) **Skapar kulturell mångfald**
- C) Förhindrar förändring
- D) Minskar resurser
- Vilket är ett positivt resultat av migration?
- A) **Kulturell berikning**
- B) Konflikter
- C) Segregation
- D) Isolering
Resonerande frågor
- Hur kan samhället stödja migranters identitet?
Denna fråga låter eleverna reflektera över samhällsroller och stödåtgärder för migranter.
- Vilken betydelse har språk i mötet mellan migranter och värdsamhället?
Eleverna kan diskutera språkets roll i integration och identitetsskapande.
- Vilka personliga erfarenheter eller berättelser om migration har påverkat dina tankar?
Detta ger eleverna möjlighet att relatera ämnet till sina egna liv och upplevelser.
- Hur kan olika kulturer samexistera och påverka varandra positivt?
Frågan uppmuntrar till diskussioner om interkulturellt samarbete och förståelse.
- Vad betyder det att ha en multikulturell identitet?
Detta stimulerar till djupare reflektioner kring identitet och mångfald.
- Hur påverkar migration ekonomiska förhållanden i samhället?
Eleverna kan analysera sambandet mellan migration och ekonomisk utveckling.
- Hur kan du bidra till att öka förståelsen för migration i din skola?
Detta gör att eleverna tänker på konkreta sätt att vara aktiva medborgare.
- Diskutera exempel på kända migranter och deras påverkan på samhället.
Frågan ger möjlighet att använda historiska exempel för att konkretisera diskussionen.
Bedömning
Provet betygsätts med ett maximalt antal poäng på 36, där faktafrågorna ger 1 poäng vardera och varje resonerande fråga ges 3 poäng.
För att uppnå betyg E krävs minst 8 poäng, varav 2 från resonerande frågor. För betyg C krävs minst 12 poäng, varav 3 från resonerande frågor. För betyg A krävs minst 18 poäng, varav 5 från resonerande frågor.