Lektionsplanering
Årskurs: 8
Ämne: Engelska
Tema: Muntlig debatt om ett valt ämne
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen syftar till att utveckla elevernas förmåga att delta i muntliga debatter och att uttrycka sina åsikter på engelska. Genom att argumentera för och emot olika ståndpunkter kommer eleverna att öva på att formulera sina tankar, använda relevant vokabulär och begrepp samt att lyssna aktivt på andra. Debatten ska ge en plattform för att analysera och diskutera aktuella frågor, vilket förstärker deras språkliga och kommunikativa kompetens.
Betygskriterier
- Eleven kan delta i muntliga debatter och uttrycka sina åsikter på engelska på ett tydligt och strukturerat sätt.
- Eleven kan ge argument och motargument som stöder sina åsikter.
- Eleven kan lyssna aktivt och respondra på andras åsikter.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till debattformat (10 min)
- Förklara vad en debatt är och dess syfte.
- Förklara reglerna och strukturen för en debatt (t.ex., inledning, argument, motargument, avslutning).
- Presentera centrala begrepp som “resolution”, “argument” och “refutation”.
- Ställ en fråga på engelska till klassen: “What topics do you think would be good for a debate?”.
Gruppindelning och ämnesval (15 min)
- Dela in eleverna i grupper om fyra.
- Varje grupp väljer ett ämne de vill debattera (exempelvis klimatförändringar, migration, eller jämställdhet).
- Be grupperna att diskutera och enas om sina argument för och emot ämnet.
Förberedelse av debattargument (15 min)
- Be varje grupp att skriva ner sina huvudargument och motargument för debatten.
- Ge vägledning om hur man strukturerar debattinläggen och uppmanar dem att använda specifika engelska termer och fraser.
- Låt dem förbereda ett kort tal som presenterar deras ståndpunkt.
Genomförande av debatten (10 min)
- Hålla debatten i klassen där grupperna får presentera sina argument.
- Be eleverna att lyssna aktivt och anteckna intressanta poänger samt ställa frågor efter varje presentation.
- Uppmana till respektfull interaktion och stödja en dialogisk miljö.
Diskussionsfrågor
- A. What makes a strong argument in a debate?
- B. How can you effectively counter an argument?
- C. Why is it important to understand differing opinions on social issues?
Aktivitet
Eleverna ska skriva ett kort argumenterande stycke (200-300 ord) baserat på sin debattindelning, där de sammanfattar sina argument och ger exempel. Stycket ska struktureras med en tydlig inledning, argument och avslutning för att öva på skriftlig framställning.
Exit-ticket
- What was your biggest takeaway from today’s debate preparation?
- Which argument did you find most compelling and why?
- How do you think debating skills can be useful in your everyday life?
- What strategies will you use in future debates to communicate your ideas?
- How did participating in the debate enhance your English speaking skills?
Hemuppgift
Eleverna ska förbereda en argumenterande tal (5-7 minuter) baserat på den fråga de debatterade. De ska använda informationen från debatten och sina anteckningar för att skapa…