Provkonstruktion

Årskurs: 8

Ämne: Engelska

Tema: Rollspel om olika samhällsroller och yrken

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse av och förmåga att tillämpa engelska språket genom innehåll relaterat till samhällsroller och yrken. Genom provet får eleverna möjlighet att visa sin språkliga förmåga i både skriftlig och muntlig form samt deras kritiska tänkande angående de roller de har spelat.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen syftar till att ge eleverna en djupare förståelse för samhällsroller och yrken genom praktisk tillämpning av engelska språket. Genom rollspel och kreativt arbete får eleverna möjlighet att kommunicera, samarbeta och uttrycka sina egna och andras perspektiv, vilket stärker deras språkliga färdigheter.

Kunskapskrav

Eleven kan delta aktivt i rollspel och använda engelska språket på ett tydligt sätt.

Eleven kan beskriva olika samhällsroller och yrken samt relatera dessa till sina egna upplevelser.

Eleven kan skriva en reflekterande text om en roll de har spelat i ett rollspel, med fokus på språkanvändningen.

Prov

Faktafrågor

  1. Vilken av följande yrken är inte en samhällsroll?
    A) Brandman
    B) Läkare
    C) Röstfiskare
    D) Lärare
  2. Vad är ett syfte med rollspel?
    A) Att se på film
    B) Att förstå olika perspektiv
    C) Att tävla
    D) Att läsa böcker
  3. Vilken färdighet är viktigast i rollspel?
    A) Kommunikation
    B) Matematik
    C) Idrott
    D) Teckning
  4. Vilket av följande är en fördel med rollspel?
    A) Du kan sova
    B) Du övar på att kommunicera
    C) Du behöver inte tänka
    D) Det är alltid roligt
  5. Hur lång tid fick varje grupp på sig att framföra sitt rollspel?
    A) 5 minuter
    B) 10 minuter
    C) 2-3 minuter
    D) 1 minut
  6. Vilken typ av texter ska eleverna skriva efter rollspelen?
    A) Lång roman
    B) Kort reflektion (200-300 ord)
    C) Dikt
    D) Novell
  7. Vilken fråga ställdes till klassen om vad de lärde sig?
    A) Vad gjorde ni?
    B) Vad lärde du dig om de olika rollerna idag?
    C) Varför ska vi lära engelska?
    D) Vad är ett rollspel?
  8. Vilken färdighet uppmuntras genom rollspel?
    A) Skrivning
    B) Samarbete
    C) Löpning
    D) Badning
  9. Vad kan elever reflektera över i sina texter?
    A) Klädstilar
    B) Språkanvändningen och kommunikationen
    C) Favoritmat
    D) Filmkritik
  10. Vad handlar kursens tema om?
    A) Resor
    B) Samhällsroller och yrken
    C) Historia
    D) Geografi
  11. Vad kan hjälpa oss att förstå andras perspektiv?
    A) Rollspel
    B) Filmer
    C) Böcker
    D) Videospel
  12. Vad ska eleverna diskutera i sina grupper?
    A) Klasser
    B) Sin karaktär och scenario
    C) Sin fritid
    D) Nyheter
  13. Vilken fråga kan ställas för att diskutera rollspel?
    A) Vad är klockan?
    B) Vad tycker ni om olika yrken?
    C) Vad åt ni till lunch?
    D) Vad är ditt namn?
  14. Vad representerar en roll i ett rollspel?
    A) En verklig identitet
    B) En samhällsroll
    C) En karaktär från en bok
    D) En berömd person
  15. Vad handlar diskussionsfrågor om?
    A) Att diskutera sport
    B) Att reflektera över roller i samhället
    C) Att planera resor
    D) Att spela datorspel

Resonerande frågor

  1. Hur tror du att olika samhällsroller påverkar individens identitet?
    – Syftet är att låta eleverna reflektera över kopplingen mellan roll och identitet.
  2. Vilka utmaningar kan uppstå när man spelar en roll?
    – Frågan syftar till att få eleverna att tänka kritiskt kring rollens komplexitet.
  3. Hur kan rollspel hjälpa oss att förstå olika perspektiv?
    – Denna fråga uppmanar till djupare reflektion kring empatisk förståelse i samhället.
  4. Vilka färdigheter tror du att du har utvecklat genom denna aktivitet?
    – Eleverna får möjlighet att tänka på sina personliga utvecklingar.
  5. Hur kan du tänka dig att använda det du lärt dig i verkliga situationer?
    – Detta ger dem en chans att koppla lärandet till praktiken.
  6. Vad var det mest intressanta du upplevde under rollspelen?
    – Frågan ger eleverna möjlighet att dela sina erfarenheter och insikter.
  7. Vilka specifika engelska fraser kände du var särskilt användbara?
    – Denna fråga syftar till att utvärdera elevernas språkliga framsteg.
  8. Hur kände du dig när du utförde din roll?
    – Frågan uppmanar till självreflektion och emotionell analys.

Bedömning

Provet kan bedömas med en total på 30 poäng, fördelat så här:

  • Faktafrågor: 1 poäng per korrekt svar (totalt 15 poäng)
  • Resonerande frågor: 3 poäng per korrekt och utförlig beskrivning (totalt 24 poäng)

Krav för betyg:

  • E: 8 poäng (minst 1 poäng från resonerande frågor)
  • C: 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor)
  • A: 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor)