Lektion. Åk. 8. Engelska – Rollspel om samhällsroller och yrken

Lektionsplanering

Årskurs: 8

Ämne: Engelska

Tema: Rollspel om olika samhällsroller och yrken

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen syftar till att ge eleverna en djupare förståelse för samhällsroller och yrken genom praktisk tillämpning av engelska språket. Genom rollspel och kreativt arbete får eleverna möjlighet att kommunicera, samarbeta och uttrycka sina egna och andras perspektiv, vilket stärker deras språkliga färdigheter. Denna lektion kommer att uppmuntra elevernas fantasi och kreativitet samt förbereda dem för verkliga situationer där tydlig och effektiv kommunikation är avgörande.

Betygskriterier

  • Eleven kan delta aktivt i rollspel och använda engelska språket på ett tydligt sätt.
  • Eleven kan beskriva olika samhällsroller och yrken samt relatera dessa till sina egna upplevelser.
  • Eleven kan skriva en reflekterande text om en roll de har spelat i ett rollspel, med fokus på språkanvändningen.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till rollspel (10 min)

  • Förklara vad rollspel är och deras syfte i lärande.
  • Diskutera olika samhällsroller och yrken, ge exempel såsom lärare, läkare, brandman och tekniker.
  • Ställ en öppen fråga: “What professions or roles are you interested in?” och låt eleverna dela med sig av sina tankar.

Förberedelse av roller och scenarier (15 min)

  • Dela in eleverna i små grupper och låt dem välja en specifik samhällsroll eller yrke att spela.
  • Ge dem tid att diskutera och planera sin karaktär och skapa ett kort scenario där de interagerar.
  • Uppmuntra dem att tänka på hur deras karaktär skulle tänka, känna och agera.

Genomförande av rollspelen (15 min)

  • Låt varje grupp framföra sitt rollspel för klassen (2-3 minuter per grupp).
  • Be eleverna att använda engelska genom hela presentationen, inklusive introduktion och avslutning.
  • Efter varje presentation, ge möjlighet till frågor och feedback från klassen för att stärka interaktionen.

Avslutning och reflektion (10 min)

  • Sammanfatta lektionen och lyft fram viktiga insikter från rollspelen.
  • Ställ frågor som: “What did you learn about the different roles today?” och “How did communication play a role in your performance?”.

Diskussionsfrågor

  • A. How do the roles we play in society influence our identity?
  • B. What challenges can arise when performing a role?
  • C. How can role-playing help us understand different perspectives in our community?

Aktivitet

Eleverna ska efter rollspelen skriva en kort reflektion (200-300 ord) på engelska, där de beskriver vilket rollspel de deltog i, vad de lärde sig och hur det kan kopplas till verkliga situationer. De ska också reflektera över språkanvändningen och kommunikationen under rollspelet.

Exit-ticket

  • What was the most interesting role you played or witnessed today?
  • How did you feel while performing your role?
  • What skills do you think you developed through this activity?
  • How can you apply what you learned in real-life situations?
  • What vocabulary or phrases did you find particularly useful during the roleplay?

Modern Tillbaka-knapp