Provkonstruktion

Årskurs: 8

Ämne: Engelska

Tema: Kulturell Mångfald

Syfte

Syftet med provet är att eleverna ska demonstrera sin förståelse för begreppet kulturell mångfald samt förmåga att uttrycka sina tankar och insikter på engelska. Provets upplägg syftar till att bedöma elevernas kommunikativa färdigheter, förmåga till kritiskt tänkande och reflektion kring kulturella perspektiv.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Eleverna förväntas “utforska och presentera ämnet kulturell mångfald, samt att öva sina kommunikativa färdigheter på engelska.”

Kunskapskrav

Provets koppling till kunskapskraven innefattar:

  • Eleven kan delta aktivt i gruppdiskussioner och uttrycka sina idéer på engelska.
  • Eleven kan skapa en engagerande presentation som kopplar kulturell mångfald till verkliga exempel.
  • Eleven kan använda relevant vokabulär och begrepp för att understödja sitt budskap under presentationen.

Prov

Faktafrågor

  1. Vad innebär begreppet “kulturell mångfald”?
    A) Enbart olika språk
    B) Mångfald av traditioner och kulturer
    C) Endast olika religioner
    D) **Mångfald av sätt att leva och tänka**
  2. Vilket av följande är ett exempel på kulturell mångfald?
    A) **Flera olika kulturer som samexisterar i ett samhälle**
    B) Att alla talar samma språk
    C) Överenskommelse om en tradition
    D) Enbart religiösa skillnader
  3. Vilken av följande är en fördel med kulturell mångfald?
    A) Samhället blir mer homogent
    B) **Ökad kreativitet och innovation**
    C) Enbart fler traditioner
    D) Minska kulturella konflikter
  4. Vad menas med kulturell utbyte?
    A) **Att byta traditioner och idéer mellan olika kulturer**
    B) Att göra något ensamt
    C) Att arbeta i en grupp
    D) Att observera andra kulturer
  5. Hur kan kulturer påverka varandra?
    A) Genom isolering
    B) **Genom gemensamma aktiviteter och kommunikation**
    C) Genom att förbjuda traditioner
    D) Genom att skapa konflikter
  6. Vad ska beaktas för att respektera kulturell mångfald?
    A) **Öppenhet och förståelse för andra kulturer**
    B) Att följa enbart sin egen kultur
    C) Att undvika alla andra kulturer
    D) Att låta andra kulturer försvinna
  7. Vilken term beskriver svårigheten att förstå andra kulturer?
    A) **Kulturell enskildhet**
    B) Kulturell tolerans
    C) Kulturell acceptans
    D) Kulturell separation
  8. Vad innebär integration av kulturer?
    A) Att krossa andra kulturer
    B) **Att förena olika kulturer i ett samhälle**
    C) Att dölja kulturella skillnader
    D) Att ge upp sin egen kultur
  9. Vilken roll spelar skolor i att främja kulturell mångfald?
    A) Att ignorera kulturella skillnader
    B) **Att utbilda elever om olika kulturer**
    C) Att utesluta vissa kulturer
    D) Att skapa konflikter mellan kulturer
  10. Vilken av följande är en risk om kulturell mångfald inte respekteras?
    A) **Ökad diskriminering och fördomar**
    B) Bättre förståelse mellan kulturer
    C) Ökad kreativitet
    D) Hållande av traditioner
  11. Vilka aktiviteter kan främja kulturell förståelse?
    A) **Kulturella utbyten och arrangemang**
    B) Enbart utbildning om en kultur
    C) Segregering av kulturer
    D) Att undvika kulturella teman
  12. Vad är en viktig aspekt av kulturell identitet?
    A) **Hur en person ser på sin egen kultur**
    B) Att vara likadan som alla andra
    C) Att avfärda sin egen kultur
    D) Endast materiella traditioner
  13. Hur kan man bäst beskriva kulturell tolerans?
    A) Att acceptera alla kulturer oavsett skillnader
    B) **Att begripligt förstå och respektera andra kulturer**
    C) Att förneka alla skillnader
    D) Att vara neutral i kulturfrågor
  14. Vad kan individer göra för att främja kulturell mångfald?
    A) **Dela med sig av sina egna kulturella erfarenheter**
    B) Endast fokusera på sin egen kultur
    C) Ignorera olikheter
    D) Förneka andra kulturer

Resonerande frågor

  1. Hur kan kulturell mångfald berika vår vardag?
    Syftet är att uppmana eleverna att tänka på konkreta exempel i sin egen livssituation.
  2. Vilka utmaningar kan uppstå i samhällen med hög kulturell mångfald?
    Frågan leder eleven att reflektera över mer komplexa aspekter av kulturell samexistens.
  3. Hur kan vi som individer arbeta för att öka förståelsen för olikheter?
    Genom att reflektera över egna handlingar, kan eleven visa sitt engagemang för förändring.
  4. På vilket sätt kan kulturell mångfald påverka vår identitet?
    Genom att resonera kring identitetsfrågor, kan elevens djupare insikter framkomma.
  5. Kan kulturell mångfald leda till spänningar mellan olika grupper? Hur?
    Denna fråga öppnar för en diskussion kring både positiva och osäkra aspekter ved kulturell mångfald.
  6. Varför är det viktigt att lära sig om andra kulturer?
    Här uppmanas eleverna att ange betydelsen av skolors roll och personlig utveckling.
  7. Vilka metoder kan användas för att främja kulturell förståelse i skolmiljöer?
    Eleverna får möjlighet att diskutera praktiska exempel och initiativ.
  8. I vilken utsträckning kan kulturell mångfald bidra till innovation inom olika yrkesfält?
    Eleverna får möjlighet att knyta kulturell mångfald till konkreta arbetslivsscenarier.

Bedömning

Provets bedömning görs baserat på totalt 30 poäng, där faktafrågorna ger maximalt 15 poäng och resonerande frågor ger maximalt 15 poäng.

För betyg E krävs minst 8 poäng totalt, för betyg C minst 12 poäng totalt (minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A minst 18 poäng totalt (minst 5 poäng från resonerande frågor).