Provkonstruktion
Årskurs: 9
Ämne: Engelska
Tema: Passiv form – Hur och när man använder passiva konstruktioner
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och tillämpning av passiv form i engelska språket, inklusive deras förmåga att identifiera och omvandla meningar samt att använda passiv form i olika skrivsituationer.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Denna lektion syftar till att fördjupa elevernas förståelse för passiva konstruktioner i engelska språket. Eleverna kommer att lära sig om struktur och användning av passiv form, samt skillnaderna mellan aktiv och passiv mening. Genom tydliga exempel och praktiska övningar får eleverna möjlighet att förstå när och hur passiv form används i både tal och skrivande.
Kunskapskrav
- Eleven kan använda grundläggande grammatiska strukturer, inklusive passiv form, i tal och skrift.
- Eleven kan identifiera och omvandla aktiva meningar till passiva.
- Eleven kan redogöra för syftet med att använda passiv form i olika sammanhang.
Prov
Faktafrågor
- Vad är passiv form?
- A. En verbform som visar att något utförs av någon annan
- B. En verbform som uttrycker tid
- C. En verbform som fokuserar på handling eller resultat
- D. En verbform som används för att ställa frågor
- Vilken av följande meningar är i passiv form?
- A. The cat chased the mouse.
- B. She writes a letter.
- C. The letter was written by her.
- D. They are playing football.
- Vilket av följande verb används för att bilda passiv form?
- A. Have
- B. Be
- C. Do
- D. Go
- Vilken är rätt struktur för en passiv mening i nutid?
- A. Has been + past participle
- B. Is + past participle
- C. Was + past participle
- D. Will be + past participle
- Vilket av följande exempel visar på passivt språk i en nyhetsartikel?
- A. The government announced new policies.
- B. New policies were announced by the government.
- C. The community praised the government.
- D. The government is implementing changes.
- Hur kan man omvandla meningen “The chef cooked the meal” till passiv form?
- A. The meal was cooking by the chef.
- B. The meal was cooked by the chef.
- C. The chef is cooking the meal.
- D. The meal cooks the chef.
- Vad fokuserar passiv form på i en mening?
- A. Handlingen eller resultatet.
- B. Vem som utför handlingen.
- C. Tiden då handlingen sker.
- D. Mottagaren av handlingen.
- Vilket av följande exempel är en passiv konstruktion?
- A. The children play outside.
- B. She reads a book.
- C. The book was read by her.
- D. They are eating lunch.
- Varför används passiv form ofta i vetenskaplig och formell skrift?
- A. För att göra texten kortare.
- B. För att fokusera på handlingen istället för den som utför den.
- C. För att göra texten mer personlig.
- D. För att undvika att använda svåra ord.
- Vad är ett exempel på en mening i framtidens passiv form?
- A. The book has been published.
- B. The book will be published.
- C. The book is published.
- D. The book was published.
- Vilken av följande formuleringar kan användas för att be om förtydligande om passiv form?
- A. What is the passive?
- B. Can you explain the passive form again?
- C. What does passive mean?
- D. Why use passive?
- Vilken av följande konstruktioner betyder “något utförs av någon annan”?
- A. Active voice
- B. Passive voice
- C. Direct speech
- D. Indirect speech
- Vilken mening är korrekt i passiv form?
- A. The cookies were baked by John.
- B. John bakes the cookies.
- C. The cookies bake John.
- D. John is baking the cookies.
- Varför kan passiv form vara användbar i rapporter?
- A. För att fokusera på resultaten istället för personer.
- B. För att ge personlig information.
- C. För att göra texten mer komplicerad.
- D. För att förklara subjektet tydligen.
- Vilket tempus används för att bilda passiv form i dåtid?
- A. Will be + past participle
- B. Is + past participle
- C. Was + past participle
- D. Has been + past participle
- Vilket av följande påstående är korrekt om passiv form?
- A. Det är alltid lättast.
- B. Det kan förändra fokus i en mening.
- C. Det är bara för skriftlig produktion.
- D. Det används sällan i tal.
Resonerande frågor
- Diskutera i vilka situationer det kan vara mer lämpligt att använda passiv form än aktiv form. Syftet är att uppmuntra elever att tänka kritiskt kring språkanvändning och situationer där passiv form kan vara fördelaktig.
- Reflektera över hur betydelsen av en mening förändras när man byter från aktiv till passiv form. Eleverna får möjlighet att utforska djupare språkliga nyanser och förstå vikten av strukturval.
- Vilka utmaningar har ni upplevt när ni använder passiv form i ert skrivande? Denna fråga syftar till att få elever att dela sina erfarenheter och därmed öka medvetenheten kring skrivprocessen.
- Kan ni ge exempel på texter där passiv form är riktigt effektiv? Att reflektera över verkliga exempel hjälper till att koppla teori till praktik.
- Hur kan ni använda passiv form för att förbättra tydligheten i era skriftliga arbeten? Frågan uppmanar elever att tänka på hur språket påverkar läsarens förståelse.
- Diskutera hur passiv form kan påverka tonen i en text. Syftet här är att belysa hur olika uppbyggnader kan ge olika känslor i text.
- Vad är fördelarna med att använda passiv form i akademisk och formell skrivande? Frågan får eleverna att identifiera syften bakom språkanvändning i olika kontexter.
- Känns det svårt att använda passiv form i vissa sammanhang? Vilka? Genom att identifiera svåra situationer får eleverna möjlighet att arbeta på sin språkliga säkerhet.
Bedömning
Faktafrågorna bedöms med 1 poäng per korrekt svar. Resonerande frågorna bedöms med 2 poäng per svar. För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs minst 12 poäng (där minst 3 poäng måste komma från resonerande frågor) och för betyg A krävs minst 18 poäng (där minst 5 poäng måste komma från resonerande frågor).