Provkonstruktion
Årskurs: 9
Ämne: Engelska
Tema: Konjunktioner och bindeord – Användning av “and”, “but”, “however”, och “therefore” i skrift
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och användning av konjunktioner och bindeord, samt deras förmåga att skapa sammanhängande och meningsfulla texter med hjälp av dessa språkliga verktyg.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens syfte är att fördjupa elevernas förståelse för konjunktioner och bindeord, deras funktioner och hur de används för att koppla samman idéer och meningar. Eleverna kommer att arbeta med att förstå nyanserna i betydelsen av olika bindeord och hur dessa kan påverka textens stil och struktur.
Kunskapskrav
- Eleven kan använda konjunktioner och bindeord korrekt i tal och skrift.
- Eleven kan skapa sammanhängande och koherenta meningar med hjälp av bindeord.
- Eleven kan redogöra för skillnaderna mellan olika konjunktioner och deras användning i olika sammanhang.
Prov
Faktafrågor
- Vilket av följande ord används för att lägga till information?
- A) however
- B) therefore
- C) and
- D) but
- Vilket av följande ord används för att visa kontrast?
- A) and
- B) but
- C) however
- D) therefore
- Vilket av följande ord används oftast i formella texter för att visa motsättning?
- A) and
- B) however
- C) but
- D) therefore
- Vad betyder bindeord i sammanhanget av en mening?
- A) Ett avslut av en idé
- B) En koppling mellan idéer
- C) En helt ny idé
- D) Ingen betydelse
- Vilket av följande ord kan användas för att ange en slutsats?
- A) however
- B) and
- C) therefore
- D) but
- Vilket av följande ord indikerar en följd?
- A) and
- B) but
- C) therefore
- D) however
- Vilket bindeord skulle vara mest lämpligt i meningen: “Han ville gå till parken, ___ det började regna?”
- A) therefore
- B) but
- C) and
- D) however
- Vilket ord används för att koppla samman liknande idéer?
- A) however
- B) and
- C) but
- D) therefore
- “I love cats, ___ I cannot have one due to allergies.” Vilket ord passar bäst i luckan?
- A) and
- B) but
- C) therefore
- D) however
- “It was windy, ___ I decided to stay inside.” Vilket ord skulle passa bäst här?
- A) and
- B) therefore
- C) but
- D) however
Resonerande frågor
- Kan ni tänka er en situation där valet av bindeord helt förändrar meningen med en text? Ge exempel.
Detta ger eleverna möjlighet att visa på sin förståelse för nyanser i språket. - Hur kan korrekt användning av konjunktioner och bindeord förbättra kvaliteten på er skrivning?
Här visar eleverna förmåga att koppla teori till praktik och vara självkritiska. - Vilka utmaningar har ni stött på när ni försökt använda bindeord i era egna texter? Hur har ni övervunnit dem?
Denna fråga syftar till att få eleverna att reflektera över sitt eget lärande och utveckling. - Hur påverkar valet av bindeord textens stil och läsarens uppfattning?
Eleverna ges möjlighet att diskutera djupare aspekter av språkets funktion. - På vilket sätt kan ni använda “however” för att göra er text mer formell?
Detta visar elevernas förmåga att anpassa sitt språk utifrån syfte och målgrupp. - Ge exempel på olika situationer där “and” kan användas effektivt i en argumenterande text.
Eleverna visar på kreativitet och förmåga att tänka kritiskt kring textens struktur. - Hur skulle texten förändras om ni tog bort alla konjunktioner?
Eleverna uppmanas att tänka på strukturen och flödet i sina egna texter. - Diskutera hur konjunktioner och bindeord kan bidra till en mer komplex och intressant text.
Detta ger eleverna möjlighet att driva resonemang och ge djupare insikter kring ämnet.
Bedömning
Provet kan bedömas med totalt 30 poäng, där faktafrågorna ger 15 poäng och resonerande frågor ger 15 poäng. Minst 8 poäng krävs för betyg E, 12 poäng för betyg C (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och 18 poäng för betyg A (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).