Prov. Åk. 9. Engelska – Modala hjälpverb

Provkonstruktion

Årskurs: 9

Ämne: Engelska

Tema: Modala hjälpverb – Användning av “can”, “could”, “may”, “might”, “shall”, och “should”

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och förmåga att använda modala hjälpverb korrekt i olika sammanhang, samt att försäkra att de kan uttrycka förmåga, möjlighet, tillåtelse, skyldighet och rekommendation i både tal och skrift.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Denna provkonstruktion kopplar till läroplanens centrala innehåll: “Lära sig hur dessa verb används för att uttrycka förmåga, möjlighet, tillåtelse, skyldighet och rekommendation.”

Kunskapskrav

Provets koppling till kunskapskraven inkluderar:

  • Eleven kan identifiera och använda modala hjälpverb korrekt i meningar.
  • Eleven kan beskriva skillnaderna mellan olika modala hjälpverb och deras användningsområden.
  • Eleven kan skapa meningar med hjälp av modala hjälpverb för att uttrycka möjlighet, förmåga och skyldighet.

Prov

Faktafrågor

  1. Vilket av följande verb används för att uttrycka förmåga?
    A. may
    B. might
    C. should
    D. can
  2. Vilket modalt hjälpverb används för att ge råd?
    A. may
    B. could
    C. should
    D. might
  3. Vilket av följande verb används för att uttrycka tillåtelse?
    A. may
    B. shall
    C. could
    D. might
  4. Vilket modalt hjälpverb används i mer formella sammanhang för framtida planer?
    A. should
    B. could
    C. shall
    D. can
  5. Vilket av följande modala hjälpverb indikerar en möjlighet i nutid?
    A. might
    B. should
    C. shall
    D. could
  6. Vilken mening är korrekt användning av “could”?
    A. I could swim when I was five.
    B. He could finishes his homework.
    C. They could go to the park tomorrow.
    D. She could dancing well.
  7. Vad innebär det att använda “may” i en mening?
    A. förmåga
    B. tillåtelse
    C. skyldighet
    D. möjlighet
  8. Vilket av följande exempel visar korrekt användning av “should”?
    A. You should see a doctor.
    B. I should go to the party yesterday.
    C. She should watches that movie.
    D. They should be play outside.
  9. Vad är den huvudsakliga skillnaden mellan “may” och “might”?
    A. Tid
    B. Styrka av möjligheten
    C. Plats
    D. Subjekt
  10. Vilket av följande modala hjälpverb används oftast för att uttrycka förfluten tid?
    A. shall
    B. can
    C. could
    D. may
  11. Vilken mening beskriver korrekt möjligheten av “might”?
    A. I might go to the concert later.
    B. He might finished his project yesterday.
    C. She might climbing that tree.
    D. We might goes to the store later.
  12. Vilket av följande modala hjälpverb kan uttrycka tveksamhet?
    A. shall
    B. can
    C. might
    D. should
  13. Vilken mening är ett exempel på skyldighet med hjälp av “should”?
    A. You should study for your exam.
    B. He should plays soccer.
    C. We should going out tonight.
    D. I should see that movie last week.
  14. Vilket av följande ord uttrycker en stark möjlighet?
    A. might
    B. may
    C. should
    D. could

Resonerande frågor

  1. Diskutera varför det är viktigt att kunna använda modala hjälpverb i engelska språket. Hur kan de förbättra kommunikationen?
    Syftet är att få eleverna att reflektera över den språkliga betydelsen av hjälpverben i olika kontexter.
  2. Ge exempel på meningar med “may” och “might” som ger olika betydelser. Hur påverkar valet av verb meningen?
    Eleverna får möjlighet att analysera ordval och dess inverkan på betydelse.
  3. Har ni haft erfarenhet av att använda modala hjälpverb i era egna texter? Vilka utmaningar har ni stött på?
    Att reflektera över egna erfarenheter ger djupare förståelse för ämnet.
  4. Hur skulle ni förklara skillnaden mellan “can” och “could” till en klasskamrat?
    Här erbjuds möjlighet att formulera en pedagogisk förklaring kring skillnaderna i användning.
  5. Beskriv en situation där ni använde modala hjälpverb för att uttrycka känslor. Vad var effekten?
    Elever kan dela med sig av konkreta exempel vilket ger ett personligt perspektiv.
  6. Vilken roll spelar modala hjälpverb i professionell kommunikation jämfört med informell?
    Att diskutera användningen i olika situationer bjuder in till reflektion.
  7. Hur kan ni använda modala hjälpverb för att formulera rekommendationer effektivt? Ge exempel.
    En övning i att skapa exempel kombinerar teoretisk kunskap med praktisk tillämpning.
  8. Varför kan “shall” anses mer formellt än “will”? Ge exempel för att stödja er förklaring.
    Eleverna får visa förståelse för nyanser inom modala hjälpverb.

Bedömning

Provet kan bedömas med följande poängsystem:

  • Faktafrågor: 1 poäng per fråga (max 15 poäng)
  • Resonerande frågor: 3 poäng per fråga (max 24 poäng)

För betyget E krävs totalt minst 8 poäng. För betygsnivå C krävs 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor). För betygsnivå A krävs 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).


Modern Tillbaka-knapp