Atombomberna under andra världskriget
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Historia
Tema: Andra världskriget
Atombomberna som släpptes över Hiroshima och Nagasaki i augusti 1945 är bland de mest betydelsefulla och omdiskuterade händelserna under andra världskriget. Deras användning markerade slutet på kriget i Stilla havet och hade en djupgående inverkan på internationell politik, krigföring och etiska diskussioner kring kärnvapen.
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om atombombernas historia och deras konsekvenser under och efter andra världskriget.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
“Krigets orsaker, förlopp och följder, samt betydelsen av dessa händelser för den internationella utvecklingen.”
Kunskapskrav
För att uppnå godkända kunskaper ska eleven kunna redogöra för hur krigets förlopp och följder hänger ihop med händelser i internationalpolitiken.
Prov
Faktafrågor
1. Vad kallades den första atombomben som släpptes över Hiroshima?
A) Fat Man
B) **Little Boy**
C) Big Bang
D) Hiroshima Bomb
2. När föll atombomben över Hiroshima?
A) 9 augusti 1945
B) 6 augusti 1945
C) 15 augusti 1945
D) **6 augusti 1945**
3. Vilken stad drabbades av “Fat Man”?
A) Tokyo
B) Osaka
C) **Nagasaki**
D) Kyoto
4. Vilken av följande påståenden stämmer om atombombens inverkan?
A) Den orsakade inga dödsfall.
B) **Den orsakade stor förödelse och många dödsfall.**
C) Den hjälpte till att rädda fler liv.
D) Den var en lyckad strategi utan förluster.
5. Vem ledde det hemliga Manhattanprojektet?
A) Albert Einstein
B) **J. Robert Oppenheimer**
C) Richard Feynman
D) Enrico Fermi
6. Vilket datum kapitulerade Japan?
A) 1 september 1945
B) 15 augusti 1945
C) **15 augusti 1945**
D) 2 september 1945
7. Vilka etiska frågor har väckts av användningen av atombomber?
A) Ingen etisk debatt har förekommit.
B) **Oetiskt att använda bomben mot civila.**
C) Endast militär skulle drabbas.
D) Bombningarna var okomplicerade.
8. Vilket utslag av atombombsutvecklingen skedde under kalla kriget?
A) Avspänning mellan USA och Sovjetunionen
B) **Kapprustning mellan USA och Sovjetunionen**
C) Kärnvapennedrustning
D) Tystnad kring kärnvapen
9. Vad var det långvariga resultatet av bombningarna i Hiroshima och Nagasaki?
A) **Det ledde till globalt fokus på kärnvapenspridning.**
B) Inga förändringar skedde.
C) USA blev ensamstående supermakt.
D) En ny fredsperiod inleddes.
10. Vad var en av de direkta effekterna av atombomberna på Japan?
A) Bara militära förluster.
B) **Massiva civila förluster och skador.**
C) Ökad industriell produktion.
D) Ingen större påverkan.
11. Varför ansågs atombombens användning vara ett strategiskt beslut?
A) För att främja internationell handel.
B) **För att tvinga Japan att kapitulera utan invasion.**
C) För att starta nytt krig.
D) För att försvara USA.
12. Vilket av följande var en konsekvens av bombningarna?
A) Diminishing ethical concerns
B) **Ökad fokus på kärnvapenfrågor internationellt.**
C) Endast lokal påverkan.
D) Snabb återuppbyggnad.
13. Vilken av dessa personer var en framträdande kritiker av atombombens användning?
A) J. Robert Oppenheimer
B) **Leo Szilard**
C) Harry Truman
D) Winston Churchill
14. Vilken term beskriver den kalla krigets vapenrace?
A) Flygplanskapprustning
B) **Kärnvapenkapprustning**
C) Marinkapprustning
D) Rymdkapprustning
15. Vad var syftet med Manhattanprojektet?
A) **Att utveckla atombomben.**
B) Att bryta kod.
C) Att förbereda invasioner.
D) Att stödja civila skydd.
Resonerande frågor
1. Diskutera de etiska aspekterna av atombombens användning.
Syftet är att eleverna ska reflektera över moral och etik i krig.
2. Analysera hur händelserna i Hiroshima och Nagasaki har påverkat dagens kärnvapenpolitik.
Eleven ska kunna koppla historiska händelser till nutiden och visa insikter.
3. Jämför och kontrastera USA:s och Sovjetunionens kärnvapensstrategier efter andra världskriget.
Denna fråga möjliggör djupgående analyser av olika strategier.
4. Utvärdera argumenten både för och emot ett militärt användande av atombomber.
Eleven ska tydligt ställa och diskutera motstridiga perspektiv.
5. Reflektera över hur propagandan under kriget påverkade allmänhetens åsikter om kärnvapen.
Frågan ger eleverna chans att analysera mediers roll i att forma uppfattningar.
6. Hur har minnet av Hiroshima och Nagasaki förändrats över tid?
Syftet är att eleven ska undersöka förändrade perspektiv och historiska minnen.
7. Diskutera eventuella psykologiska effekter på överlevare av kärnvapnen.
Tillåter eleverna att tänka på mänskliga konsekvenser av krig och dess verktyg.
8. Vad kan vi lära oss av atombomberna för framtida krig och konflikter?
Eleven ska reflektera över lärdomar vi kan dra av historien för att forma framtiden.
Bedömning
Provet kan bedömas med en total av 30 poäng.
Faktafrågor ger 1 poäng per korrekt svar (15 poäng totalt).
Resonerande frågor ger 3 poäng var (24 poäng totalt).
För betyg E krävs minst 8 poäng totalt, för betyg C krävs 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A krävs 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).