Prov. Gy. Samhällskunskap 1a2 – Internationella relationer och FN:s roll



Provkonstruktion

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Samhällskunskap 1a2

Tema: Internationella relationer och FN:s roll

Syfte

Syftet med provet är att bedöma studenternas kunskaper och förståelse för internationella relationer och FN:s roll, inklusive deras förmåga att resonera kring globala utmaningar och deras påverkan på mänskliga rättigheter och säkerhet.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Kursens centrala innehåll omfattar internationella relationer, de grundläggande principerna för FN:s arbete, samt ett fokus på hur dessa faktorer påverkar fred, säkerhet och mänskliga rättigheter i olika delar av världen.

Kunskapskrav

  • Eleven kan ge exempel på hur internationella relationer påverkar enskilda människor och samhällen.
  • Eleven kan beskriva hur FN och andra internationella organisationer arbetar för att främja samarbete mellan länder.
  • Eleven kan redogöra för några globala utmaningar utifrån ett historiskt och samtida perspektiv.

Prov

Faktafrågor

  1. Vilket år grundades FN?
    • A) 1918
    • B) 1945
    • C) 1945
    • D) 1960
  2. Vilket av följande är ett mål med FN:s arbete?
    • A) Att öka ländernas vapenlager
    • B) Att främja internationell fred och säkerhet
    • C) Att dominera världsekonomin
    • D) Att begränsa människors rörelsefrihet
  3. Vilket organ inom FN arbetar huvudsakligen med fred och säkerhet?
    • A) FN:s generalförsamling
    • B) FN:s säkerhetsråd
    • C) FN:s ekonomiska och sociala råd
    • D) FN:s sekretariat
  4. Vad innebär begreppet “humanitär intervention”?
    • A) Interaktion mellan ekonomiska aktörer
    • B) Militär intervention för att skydda civila människor
    • C) Ekonomisk hjälp till utvecklingsländer
    • D) Fredssamtal mellan länder
  5. Vilken fråga berör “hållbar utveckling” i FN:s arbete?
    • A) Globala konflikter
    • B) Klimatförändringar
    • C) Rätten till vapen
    • D) Ekonomisk tillväxt
  6. Vilket av följande är ett exempel på en globala utmaning?
    • A) Enskilda länders lagar
    • B) Klimatförändringar
    • C) Lokala konflikter
    • D) Nationella val
  7. FN:s deklaration om mänskliga rättigheter antogs år:
    • A) 1945
    • B) 1950
    • C) 1948
    • D) 1965
  8. Vad är syftet med FN:s hållbarhetsmål?
    • A) Att öka den internationella handeln
    • B) Att främja social, ekonomisk och miljömässig hållbarhet
    • C) Att begränsa människors rättigheter
    • D) Att dominera företag
  9. Vilken av följande aktörer spelar en viktig roll i internationella relationer?
    • A) Stater
    • B) Lokala myndigheter
    • C) Familjer
    • D) Skolor
  10. Vad betyder begreppet “regional säkerhet”?
    • A) Säkerhet inom en familj
    • B) Samarbete mellan grannländer för att upprätthålla fred
    • C) Enbart militär säkerhet
    • D) Säkerheten för enskilda företag
  11. Vilken aspekt är inte en del av FN:s konflikthantering?
    • A) Medling
    • B) Vapenexport
    • C) Fredsbevarande operationer
    • D) Diplomatiska förhandlingar
  12. Vad bör länder göra för att hantera globala hot?
    • A) Isolera sig själva
    • B) Samarbeta internationellt
    • C) Öka sina militära styrkor
    • D) Öka tullarna
  13. Vilket organ inom FN ansvarar för mänskliga rättigheter?
    • A) FN:s säkerhetsråd
    • B) FN:s råd för mänskliga rättigheter
    • C) FN:s ekonomiska och sociala råd
    • D) FN:s generalförsamling
  14. Vilken roll har civilsamhället i internationella relationer?
    • A) Endast ekonomisk
    • B) Ingen betydelse
    • C) Att påverka och stödja internationella frågor
    • D) Att endast representera stater
  15. Vad är en av FN:s primära målsättningar?
    • A) Att dominera länder
    • B) Att bevara internationell fred
    • C) Att öka länders ekonomiska intressen
    • D) Att minska människors rörelsefrihet

Resonerande frågor

  1. Vilka är de mest akuta globala utmaningarna idag, och hur påverkar de olika länder?

    Syftet med frågan är att ge eleverna möjlighet att analysera aktuella händelser och deras globala konsekvenser.

  2. Hur kan FN:s arbete förbättras för att hantera konflikter mer effektivt?

    Denna fråga uppmuntrar eleverna att reflektera över FN:s strukturer och processer för konfliktlösning.

  3. På vilket sätt kan individer bidra till att påverka internationella frågor och förbättra världens tillstånd?

    Syftet är att inspirera eleverna att tänka på sitt eget engagemang och ansvar i globala frågor.

  4. Hur har mänskliga rättigheter utvecklats inom FN sedan organisationens grundande?

    Denna fråga syftar till att ge en historisk inblick i FN:s arbete med mänskliga rättigheter.

  5. Vilken betydelse har FN:s insatser haft för fredsbevarande operationer globalt?

    Frågan ger eleverna möjlighet att diskutera konkreta exempel och utvärdera FN:s effektivitet.

  6. Hur påverkar klimathotet internationella relationer och FN:s arbete?

    Syftet är att låta eleverna analysera sambanden mellan miljöfrågor och säkerhetspolitik.

  7. Vilken roll spelar media i att forma uppfattningar om internationella relationer?

    Denna fråga öppnar för diskussion kring media och dess påverkan på offentliga åsikter och beslut.

  8. Hur kan internationella samarbeten stärkas för att möta gemensamma globala utmaningar?

    Syftet är att uppmuntra till kreativt tänkande och problemlösning inom ramen för internationellt samarbete.

Bedömning

Provets faktafrågor ger totalt 15 poäng och de resonerande frågorna ger upp till 10 poäng. För betyg E krävs minst 8 poäng totalt, för betyg C krävs minst 12 poäng totalt (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A krävs 18 poäng totalt (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).



Modern Tillbaka-knapp