“`html

Provkonstruktion

Årskurs: 6

Ämne: Musik

Tema: Taylor Swifts musik och låttexter

Syfte

Syftet med provet är att eleverna ska visa sin förståelse för Taylor Swifts musik och låttexter samt deras förmåga att analysera och tillämpa musikaliska begrepp.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska ge eleverna förutsättningar att utveckla kunskaper i att använda röst, musikinstrument, digitala verktyg samt musikaliska begrepp och symboler i olika musikaliska former och sammanhang. I årskurs 4–6 ingår moment som sång och spel i olika former, imitation och improvisation med röst, rörelse och instrument, samt gestaltning av idéer genom att musicera och att kombinera musik med andra uttrycksformer.

Betygskriterier

Eleven medverkar i att sjunga och spela musik med viss säkerhet. Vidare deltar eleven aktivt i gemensamma musikaliska aktiviteter och kan ge enkla förslag på hur arbetet kan förbättras. Elevens insats är konsekvent präglad av en kommunikativ förmåga som möjliggör samarbete och skapande av musik i grupp.

Prov

Faktafrågor

1. Vilken musikstil är Taylor Swift mest känd för?
A. Country
B. Pop
C. Rock
D. Jazz

2. Vilket tema är vanligt förekommande i Taylor Swifts låtar?
A. Politik
B. Matlagning
C. Sport
D. Kärlek

3. Vilken låt handlar om att övervinna motgångar?
A. Blank Space
B. Fight Song
C. Shake It Off
D. Bad Blood

4. Vilket av följande verktyg används för musikaliska kompositioner?
A. Kemin
B. Matematiken
C. Digitala verktyg
D. Sportutrustning

5. Vad betyder termen “refrein” i låtskrivande?
A. Vers
B. Refräng
C. Bro
D. Melodi

6. Hur länge har Taylor Swift varit aktiv som artist?
A. Mindre än 5 år
B. 5-10 år
C. Mer än 10 år
D. Mer än 15 år

7. Vilken av dessa låtar handlar om vänskap?
A. Love Story
B. Teardrops on My Guitar
C. It’s Nice to Have a Friend
D. You Belong With Me

8. I vilken genre debuterade Taylor Swift?
A. Country
B. Rock
C. Pop
D. R&B

9. Vilken känsla förmedlas oftast i Taylor Swifts musik?
A. Glädje
B. Melankoli
C. Ilska
D. Rädsla

10. Vilken typ av instrument används oftast i hennes musik?
A. Gitarr
B. Piano
C. Trompet
D. Trummor

11. Vad brukar Taylor Swift använda för att förmedla budskap i sina låtar?
A. Låttexter
B. Animationer
C. Fotografi
D. Dans

12. Vilken av följande låtar har ett starkt empowerment-budskap?
A. You Belong With Me
B. Love Story
C. Shake It Off
D. Back to December

13. Vad kallas den del av låten som ofta upprepas?
A. Vers
B. Bro
C. Refräng
D. Outro

14. Vilken av följande är en typisk låttyp för Taylor Swift?
A. Instrumental
B. Opera
C. Popballad
D. Dubstep

15. Vilken av hennes låtar handlar om en relation som tagit slut?
A. Stay Stay Stay
B. All Too Well
C. Shake It Off
D. 22

Resonerande frågor

1. Hur skiljer sig era egna låttexter från Taylor Swifts skapande?
Syftet med denna fråga är att eleverna ska reflektera över sin egen kreativitet i jämförelse med en etablerad artist.

2. Vilka teman anser ni är mest betydelsefulla i er egen musik?
Denna fråga ger möjlighet att utforska och jämföra egna teman med dem som finns i Taylor Swifts musik.

3. Hur påverkar musiken er identitet?
Eleverna får möjlighet att resonera kring hur musik kan forma vår personliga identitet.

4. Vilka musikaliska element anser ni är viktiga att inkludera i en låttext?
Denna fråga uppmuntrar eleverna att tänka på de tekniska aspekterna av låtskrivande.

5. Hur kan ni använda digitala verktyg i er kreativa process?
Syftet är att uppmana eleverna att tänka praktiskt kring teknikens roll i musikskapande.

6. På vilket sätt kan ni känna igen er själva i Taylor Swifts musik?
Frågan syftar till att få eleverna att analysera hur deras livserfarenheter kan korrelera med musiken.

7. Vilken påverkan kan en låt ha på en lyssnare?
Denna fråga ger eleverna möjlighet att diskutera musikens känslomässiga inverkan.

8. Hur kan ni använda det ni lärt er om låtstruktur för att förbättra er egen musikaliska skapelse?
Frågan uppmuntrar till praktisk tillämpning av lärandet i skapandet av egna låtar.

Bedömning

Faktafrågorna ger maximalt 15 poäng (1 poäng per fråga) och de resonerande frågorna ger maximalt 8 poäng (1 poäng per fråga). För att nå betyg E krävs minst 8 poäng totalt, inklusive minst 3 poäng från de resonerande frågorna. För betyg C krävs 12 poäng totalt, inklusive minst 5 poäng från de resonerande frågorna. För att uppnå betyg A krävs 18 poäng totalt, inklusive minst 5 poäng från resonerande frågor.

“`