Provkonstruktion

Provkonstruktion

Årskurs: 7

Ämne: Historia

Tema: Medeltiden

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om medeltiden, inklusive centrala händelser och personer samt deras förmåga att analysera historiska källor och samband.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Statsbildning och kristendomens etablerande i Norden samt konsekvenser av dessa förändringar.

Betygskriterier

Eleven kan beskriva och förklara centrala historiska händelser och personer samt sätta in dem i ett sammanhang.

Prov

Faktafrågor

  1. Vad var en av de viktigaste förändringarna som skedde under medeltiden?
    A) Feodalismen
    B) **Kristendomens etablering**
    C) Uppfinningen av boktryckarkonsten
    D) Renässansen
  2. Vilket av följande påståenden är korrekt om kristendomens betydelse under medeltiden?
    A) Den hade ingen betydelse
    B) **Den bidrog till statens uppbyggnad**
    C) Den avskaffade monarkin
    D) Den skapade en filosofi mot handel
  3. Vilken av följande samhällsgrupper hade mest makt under medeltiden?
    A) Bönder
    B) **Adeln**
    C) Köpmän
    D) Präster
  4. När etablerades kristendomen som statsreligion i Sverige?
    A) 1000-talet
    B) 1200-talet
    C) **1100-talet**
    D) 1300-talet
  5. Vilken typ av källa kan ge oss information om medeltiden?
    A) Verktyg från perioden
    B) **Brev**
    C) Moderna böcker
    D) Internetartiklar
  6. Vad kännetecknar medeltiden som tidsperiod?
    A) **Feodalism och kristendom**
    B) Industrialisering
    C) Demokratiska rörelser
    D) Upptäcktsresor
  7. Vad ledde till ökad handel under medeltiden?
    A) **Handelsvägar och städer**
    B) Krig och konflikter
    C) Förbättrad jordbruksteknik
    D) Befolkningens minskning
  8. Vilken funktion hade klostren under medeltiden?
    A) De var handelsplatser
    B) **De bevarade kunskap och bildade utbildning**
    C) De var regeringscenter
    D) De erbjöd militära träningsplatser
  9. Vilken händelse repræsenterar slutet på medeltiden?
    A) 30-åriga kriget
    B) **Renässansen**
    C) Den franska revolutionen
    D) Det tusenåriga riket
  10. Vilka var vikingarna?
    A) **Nordiska sjöfarare och handelsmän**
    B) En mytologisk ras
    C) Kinesiska handelsmän
    D) Sjökrigare från Medelhavet
  11. Vad var en följd av kristendomens spridning?
    A) **Ökad enhet i Norden**
    B) Minskad makt för kungar
    C) Slut på handel med andra länder
    D) Förbättrad teknologi
  12. Vad syftade källkritik till att förbättra?
    A) **Utvärdering av källors trovärdighet**
    B) Insamling av nya källor
    C) Skapandet av fiktiva källor
    D) Diskriminering av gamla källor
  13. Vad är en typisk medeltida källa?
    A) **Dokument och brev**
    B) Tidningar
    C) E-böcker
    D) Webbsidor
  14. Vilken påstående är falsk om medeltiden?
    A) Den omfattade låg medeltid och hög medeltid
    B) **Det fanns ingen handel**
    C) Kristendomen hade stor betydelse
    D) Det var en tid av feodalism
  15. Vad var en av de största kulturella prestationerna i medeltiden?
    A) **Byggandet av katedraler**
    B) Upptäckten av Amerika
    C) Utvecklingen av industrialismen
    D) Skapandet av skrivmaskinen

Resonerande frågor

  1. Hur påverkade kristendomens spridning det politiska och sociala livet under medeltiden i Norden?
    Syftet är att låta eleverna analysera samhällsförändringar kopplade till en central religion.
  2. Vilka skillnader finns det mellan livet för olika samhällsgrupper under medeltiden, och hur kan dessa skillnader förklara den historiska utvecklingen?
    Eleverna ska resonera kring klassstrukturer och deras betydelse.
  3. Hur kan vi använda moderna medier för att förstå medeltiden bättre, och vad bör vi vara försiktiga med när vi gör det?
    Denna fråga syftar till att främja kritiskt tänkande kring informationskällor.
  4. Vilken roll spelade handelsvägar i utvecklingen av städer under medeltiden?
    Eleverna ska diskutera samband mellan handel och urbanisering.
  5. Vilka konsekvenser hade feodalismen för människor i olika samhällsklasser?
    Frågan uppmanar till reflektion över makt och privilegier.
  6. Hur kan vi se likheter och skillnader mellan medeltiden och dagens samhälle?
    Eleverna ska knyta an historiens relevans till nuet.
  7. På vilket sätt bidrog kulturella uttryck under medeltiden till samhällsutvecklingen?
    Syftet är att lyfta fram kulturens betydelse historiskt.
  8. Vad kan vi lära oss av medeltiden om konfliktlösning och maktbalans?
    Eleverna ges möjlighet att tänka kritiskt om historiska konflikter och dess lärdomar.

Bedömning

Faktafrågor: Varje korrekt svar ger 1 poäng. Totalt 15 poäng möjliga. Resonerande frågor: Varje korrekt och välargumenterad beskrivning ger 2 poäng. Totalt 16 poäng möjliga.

Behov av poäng för betyg:

  • E: Minst 8 poäng
  • C: Minst 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågorna)
  • A: Minst 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågorna)