“`html
Provkonstruktion
Årskurs: 1
Ämne: Svenska
Tema: Sagor
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för sagor, deras förmåga att identifiera viktiga berättelselement samt att skapa egna skönlitterära berättelser. Provets innehåll syftar också till att främja elevernas muntliga och kreativa färdigheter, samtidigt som det knyter an till centrala teman i undervisningen.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Skönlitteratur för barn. Sånger, muntligt berättande, bilderböcker och sagor. Texter som belyser människors upplevelser och erfarenheter. [Lgr 22, Svenska]
Betygskriterier
Eleven kan berätta om berättelser och känslor som framkommer i skönlitteratur. [Lgr 22, Svenska, Åk. 3 – Betyg E]
Prov
Faktafrågor
1. Vad brukar känneteckna en saga?
A. Bara fantasi
B. En händelse i en annan värld
C. Verkliga händelser
D. Diktad av en vuxen
2. Vilken av följande är en vanlig sagokaraktär?
A. En lärare
B. En robot
C. En prinsessa
D. En dinosaurie
3. Vad är ofta en del av en sagas struktur?
A. Otydlig början
B. En början, mitt och slut
C. Många olika slut
D. Inga karaktärer
4. Vad kallas platsen där sagan utspelar sig?
A. Miljö
B. Tema
C. Huvudperson
D. Konflikt
5. Vilken känsla kan sagor ofta förmedla?
A. Tråkighet
B. Glädje
C. Rädsla
D. Fysisk smärta
6. Vad kan bilder i en berättelse göra?
A. Förvirra läsaren
B. Stärka berättelsen
C. Göra berättelsen längre
D. Förstöra känslan
7. Vilken funktion har en konflikt i en saga?
A. Att avsluta berättelsen
B. Att skapa spänning
C. Att inte göra något
D. Att introducera karaktären
8. Vad händer oftast i slutet av en saga?
A. Problemet löses
B. Ingenting förändras
C. Nya karaktärer introduceras
D. Berättelsen börjar om
9. Vilken typ av känslor kan sagor väcka?
A. Inga känslor
B. Starka känslor
C. Endast glädje
D. Endast sorg
10. Vad kan man använda för att illustrera en saga?
A. Musik
B. Bilder
C. Matematik
D. Teater
11. Vad gör en berättelse mer intressant?
A. Intressanta karaktärer
B. Enkelt språk
C. Ingen konflikt
D. Tråkiga miljöer
12. Vem kan berätta en saga?
A. Endast författare
B. Alla kan berätta sagor
C. Bara vuxna
D. Ingen får berätta sagor
13. Vad är en avgränsning för en saga?
A. Fantasi
B. Sann historia
C. Fakta
D. Datum
14. Vilka känslor kan en saga skildra?
A. Endast glädje
B. Många olika känslor
C. Endast sorg
D. Ingen känsla
15. Hur kan man avsluta en saga?
A. Med en lösning på konflikten
B. Genom att börja på nytt
C. Utan avslutning
D. Genom att byta karaktär
Resonerande frågor
1. Vad betyder sagor för dig och hur har de påverkat din syn på världen? (Syftar till att elever ska reflektera över sin personliga relation till sagor.)
2. Diskutera varför bilder är viktiga i sagor. Kan de förändra berättelsens mening? (Ger möjlighet att analysera och argumentera.)
3. Vilken saga har gett dig starkast intryck och varför? (Ger möjlighet för elever att uttrycka sina känslor och reflektioner.)
4. Hur kan karaktärer i sagor spegla personliga känslor eller upplevelser? (Ger utrymme för djupgående analys.)
5. Berätta om en konflikt i en saga och hur den relaterar till verkliga livssituationer. (Möjliggör kopplingar till det egna livet.)
6. Hur påverkar berättarrösten hur vi upplever en saga? (Eleverna kan diskutera olika berättartekniker.)
7. Hur kan sagor vara en spegel av samhället och dess värderingar? (Uppmuntrar till reflektion över kultur och samhälle.)
8. Vilka lärdomar kan vi dra från sagor och hur kan vi tillämpa dem i våra liv? (Främjar tillämpning av teoretiska kunskaper i praktiken.)
Bedömning
Faktafrågor: Varje korrekt svar ger 1 poäng, totalt 15 poäng möjliga.
Resonerande frågor: Varje genomtänkt och utförlig beskrivning ger 3 poäng, totalt 24 poäng möjliga.
För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs minst 12 poäng (minst 3 från resonerande frågor), och för betyg A krävs 18 poäng (minst 5 från resonerande frågor).
“`