Provkonstruktion
Årskurs: 1
Ämne: Svenska
Tema: Läsning
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att uppfatta och använda olika typer av texter, samt att återberätta innehåll på ett enkelt och tydligt sätt.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
“Uppfatta och använda olika typer av texter och deras språkliga och kulturella konventioner.” [Lgr 22, Svenska, Åk. 1-3]
Betygskriterier
“Eleven kan läsa och återberätta korta texter med ett enkelt språk.” [Lgr 22, Svenska, Åk. 1-3 – Betyg E]
Prov
Faktafrågor
1. Vad handlar en berättande text oftast om?
A) Fakta om olika länder
B) En historia eller ett äventyr
C) Instruktioner för att göra något
D) Resultat från en tävling
Rätt svar: B
2. Vilken del av en bok handlar om vad som händer i berättelsen?
A) Inledningen
B) Beskrivningen
C) Handlingen
D) Slutet
Rätt svar: C
3. Vad betyder det att återberätta en text?
A) Att läsa texten högt
B) Att beskriva vad man har läst med egna ord
C) Att skriva om texten
D) Att sluta läsa texten
Rätt svar: B
4. Vilken typ av texter kan vara informativa?
A) Skönlitterära böcker
B) Faktaböcker
C) Berättelser
D) Diktböcker
Rätt svar: B
5. Vad gör en bra historia intressant?
A) Mycket information
B) Spännande karaktärer och händelser
C) Långa meningar
D) Svåra ord
Rätt svar: B
6. Vad kallas en person som berättar en historia i en bok?
A) Läsare
B) Författare
C) Karaktär
D) Berättare
Rätt svar: D
7. Vilken känsla kan läsning ge oss?
A) Ointresse
B) Glädje
C) Förvirring
D) Trötthet
Rätt svar: B
8. Vad ska man göra om man inte förstår en text?
A) Ge upp och sluta läsa
B) Fråga någon om hjälp
C) Läsa snabbare
D) Skippa texten
Rätt svar: B
9. Vad är syftet med bokprat i klassen?
A) Att tysta ner alla
B) Att diskutera och dela med sig av sina favoritböcker
C) Att glömma allt om böcker
D) Att skriva om böcker
Rätt svar: B
10. Vilken del av en berättelse beskriver vad som händer först?
A) Konflikten
B) Klimax
C) Inledningen
D) Upplösningen
Rätt svar: C
11. Vad innebär det att ställa frågor till en text?
A) Att tänka på texten och dess innehåll
B) Att sluta läsa
C) Att kritisera texten
D) Att skriva ner texten
Rätt svar: A
12. Vad kan man ge för exempel på en berättelse?
A) En faktabok om djur
B) En saga om en prinsessa
C) En bok med recept
D) En instruktionsmanual
Rätt svar: B
13. Vad kallas det när man läser en bok själv?
A) Gemensam läsning
B) Individuell läsning
C) Hög läsning
D) Snabbläsning
Rätt svar: B
14. Vad kan man göra för att förbättra sin läsförståelse?
A) Läsa snabbt utan pauser
B) Ställa frågor och diskutera med andra
C) Bara läsa faktatexter
D) Göra något annat samtidigt
Rätt svar: B
15. Vad är viktigt när man återberättar en historia för andra?
A) Att glömma detaljer
B) Att berätta på ett intressant sätt
C) Att prata fort
D) Att inte fråga om andras tankar
Rätt svar: B
Resonerande frågor
1. Varför tror du att läsning är viktigt för barn? Denna fråga uppmanar eleven att tänka runt betydelsen av läsning i deras liv.
2. Hur kan man välja en bok som man verkligen vill läsa? Frågan ger eleven möjlighet att reflektera över sina egna preferenser.
3. Vad tycker du är den viktigaste delen av en berättelse och varför? Denna fråga uppmuntrar till personlig reflektion och analys av berättelsens uppbyggnad.
4. Hur kan vi använda läsning för att lära oss om andra kulturer? Elever uppmanas att koppla läsning till bredare samhällsperspektiv.
5. Ge exempel på hur du kan samla inspiration till att skriva din egen berättelse. Frågan engagerar elevernas kreativitet och skrivfärdigheter.
6. Vad kan en bra berättelse lära oss om oss själva? Frågan ger eleverna chansen att fundera på den personliga betydelsen av berättandet.
7. Hur tycker du att känslor i en berättelse påverkar läsarens upplevelse? Eleverna får möjlighet att analysera känslan i litteratur.
8. Vilken typ av texter tycker du är viktigast att läsa i skolan och varför? Denna fråga utmanar eleverna att tänka kritiskt kring textval i sin utbildning.
Bedömning
Provet kan bedömas med totalt 30 poäng där faktafrågorna ger 1 poäng per fråga (15 poäng totalt) och de resonerande frågorna ger 2 poäng per fråga (16 poäng totalt).
För betyg E krävs minst 8 poäng, för C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).