“`html

Provkonstruktion

Årskurs: 5

Ämne: Idrott och hälsa

Tema: Bollövningar

Syfte

Syftet med detta prov är att bedöma elevernas kunskaper och färdigheter inom bollövningar samt deras förståelse för motoriska färdigheter och samarbete i idrottssammanhang.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll:

  • Utveckla motoriska färdigheter och koordinationsförmåga.

Källa: Lgr 22, Idrott och hälsa, Åk. 4-6

Betygskriterier:

  • Eleven genomför rörelseaktiviteter som innefattar sammansatta motoriska grundformer i olika fysiska sammanhang och anpassar sina rörelser till viss del till syftet med aktiviteterna.

Källa: Lgr 22, Idrott och hälsa, Åk. 6 – Betyg E

Prov

Faktafrågor

1. Vad är syftet med bollövningar?

  • A. Att vila
  • B. Att lära sig städa
  • C. Att utveckla motoriska färdigheter
  • D. Att få bättre teknik

2. Vilken av följande övningar fokuserar mest på passning?

  • A. Fotbollsträning
  • B. Dans
  • C. Gymnastic
  • D. Sittande meditation

3. Vad handlar koordinationsförmåga om?

  • A. Att springa snabbt
  • B. Att hålla balansen
  • C. Att samordna rörelser
  • D. Att vara stark

4. Hur kan man förbättra sin bollhantering?

  • A. Genom att sluta öva
  • B. Genom att öva regelbundet
  • C. Genom att prata om det
  • D. Genom att tänka på annat

5. Vilka faktorer bidrar till bra gruppdynamik i lagidrott?

  • A. Tystnad
  • B. Kommunikation och samarbete
  • C. Enbart fysik
  • D. Att ignorera varandra

6. Vad är ett exempel på en vanlig bollövning?

  • A. Viktlyftning
  • B. Yoga
  • C. Dribbling
  • D. Sittande

7. Vilken av följande är inte en bollövning?

  • A. Fotboll
  • B. Skott i basket
  • C. Skrivning
  • D. Passning i handboll

8. Vilken teknik används för att få kontroll på bollen?

  • A. Hålla bollen bakom ryggen
  • B. Dribbla
  • C. Släppa bollen
  • D. Kasta bollen i luften

9. Vad ska man tänka på när man samarbetar i lagidrott?

  • A. Själviskhet
  • B. Kommunikation
  • C. Att springa iväg
  • D. Ensamhet

10. Hur många motoriska grundformer finns det?

  • A. 2
  • B. 4
  • C. 6
  • D. 8

11. Vilken typ av sport använder en racket istället för en boll?

  • A. Tennis
  • B. Fotboll
  • C. Basket
  • D. Friidrott

12. Vad är viktigt att ha i en lagidrott?

  • A. Tävlingsanda
  • B. Samarbete
  • C. Rivalitet
  • D. Egoism

13. Vilken uppgift har en lagkapten?

  • A. Att laga mat
  • B. Att leda laget
  • C. Att sova
  • D. Att sitta i bänken

14. Hur kan idéer från bollövningarna påverka andra aspekter i livet?

  • A. Genom att utveckla sociala färdigheter
  • B. Genom att så frön
  • C. Genom att läsa böcker
  • D. Genom att strunta i det

15. Vad är en viktig del av en träning?

  • A. Att inte prata
  • B. Att ge och få feedback
  • C. Att titta på TV
  • D. Att leka utomhus

Resonerande frågor

1. Hur kan förbättrad motorik och koordinationsförmåga påverka din prestation i idrottsspel? Reflektera över specifika exempel från din egen erfarenhet.

2. Vilka faktorer tror du spelar roll för att en grupp lyckas bra i lagidrott? Tänk på kommunikation, samarbete och strategi, och ge exempel på hur dessa faktorer påverkar en grupp.

3. Hur kan man använda bollövningarna i andra aspekter av livet, till exempel i skolan eller på fritiden? Ge konkreta exempel på hur teknikerna kan tillämpas.

4. Beskriv en situation då du tycker det är extra viktigt att samarbeta i en idrott. Hur kan det påverka resultatet av aktiviteten?

5. Reflektera över en gång när du lärt dig en ny teknik i en bollövning. Vad gjorde tränaren för att hjälpa dig att förstå övningen?

6. Kan du ge exempel på hur du kan vara en bra lagspelare? Vilka egenskaper behöver du ha och hur kan du utveckla dem?

7. Vad tycker du är den största utmaningen med att lära sig nya bollövningar? Hur kan du övervinna dessa utmaningar?

8. Diskutera hur du kan bidra till en positiv gruppdynamik under övningar. Vad har du lärt dig som kan hjälpa andra i gruppen?

Bedömning

Faktafrågorna ger sammanlagt 15 poäng. Varje korrekt svar ger 1 poäng. Resonerande frågor ger sammanlagt 10 poäng, varje fråga värderas till 2 poäng.

För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (därav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs 18 poäng (därav minst 5 poäng från resonerande frågor).

“`