En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 1. Samhällskunskap – Moraliska frågor

Provkonstruktion

Syfte

Syftet med detta prov är att utvärdera elevernas förståelse av moraliska frågor och deras förmåga att resonera kring dessa i relation till sina egna erfarenheter och kamratskap. Provets frågor syftar till att främja djupare reflektion och diskussion kring ämnet samt att förbättra elevernas kommunikativa och kritiska tänkande färdigheter.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen i de samhällsorienterande ämnena ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 1-3: … Samtal om och reflektion över moraliska frågor och livsfrågor med betydelse för eleven, till exempel kamratskap, könsroller och döden. [Lgr 22, Samhällskunskap, Åk. 1-3]

Betygskriterier

Eleven för enkla resonemang om etik, moraliska frågor och livsfrågor. [Lgr 22, Samhällskunskap, Åk. 3 – Betyg E]

Prov

Faktafrågor

1. Vad är en moralisk fråga?

  • A. En fråga om vad som är vackert
  • B. En fråga om vad som är rätt och fel
  • C. En fråga om nöje
  • D. En fråga om pengar

B. En fråga om vad som är rätt och fel

2. Vilket av följande kan vara en moralisk fråga?

  • A. Vad tycker du om djur?
  • B. Hur många leksaker har du?
  • C. Ska man dela med sig av sina saker?
  • D. Vad önskar du dig i födelsedagspresent?

C. Ska man dela med sig av sina saker?

3. Vad betyder empati?

  • A. Att vara glad
  • B. Att förstå och känna för andra
  • C. Att vinna
  • D. Att spela tillsammans

B. Att förstå och känna för andra

4. Hur kan man vara en bra vän?

  • A. Genom att alltid vinna
  • B. Genom att vara ohövlig
  • C. Genom att lyssna och stödja varandra
  • D. Genom att låta bli att prata

C. Genom att lyssna och stödja varandra

5. Vilket av följande exempel handlar om kamratskap?

  • A. Att vara ensam
  • B. Att dela sin lunch med en vän
  • C. Att ignorera någon
  • D. Att alltid vara först

B. Att dela sin lunch med en vän

6. Vad innebär det att bryta en regel?

  • A. Att följa sin känsla
  • B. Att alltid vara snäll
  • C. Att göra vad alla gör
  • D. Att förstå andra

A. Att följa sin känsla

7. Vilken egenskap är viktig hos en god vän?

  • A. Att vara egoistisk
  • B. Att förstå och stötta
  • C. Att kritisera andra
  • D. Att aldrig dela med sig

B. Att förstå och stötta

8. Varför är det viktigt att förstå olika perspektiv?

  • A. För att kunna bestämma allt
  • B. För att kunna diskutera och lära av varandra
  • C. För att alltid ha rätt
  • D. För att undvika problem

B. För att kunna diskutera och lära av varandra

9. Vad bör man göra när någon mår dåligt?

  • A. Ignorera dem
  • B. Skratta åt dem
  • C. Lyssna och erbjuda hjälp
  • D. Prata bara om sig själv

C. Lyssna och erbjuda hjälp

10. Vilken fråga är en moralisk fråga kopplad till kamratskap?

  • A. Vad gillar du att äta?
  • B. Vad tycker du om att göra på fritiden?
  • C. Vad gör du om en vän blir mobbad?
  • D. Hur många vänner har du?

C. Vad gör du om en vän blir mobbad?

11. Vad innebär det att ha en diskussion?

  • A. Att lyssna på en lektion
  • B. Att prata om något med andra
  • C. Att sitta tyst
  • D. Att alltid hålla med varandra

B. Att prata om något med andra

12. Varför är det bra att prata om moraliska frågor?

  • A. För att följa regler
  • B. För att förstå andra bättre
  • C. För att göra allt fel
  • D. För att vinna diskussioner

B. För att förstå andra bättre

13. Vad menas med att lyssna aktivt?

  • A. Att tänka på vad man själv ska säga nästa gång
  • B. Att höra men inte förstå
  • C. Att verkligen vara intresserad av vad den andra säger
  • D. Att alltid prata först

C. Att verkligen vara intresserad av vad den andra säger

14. Hur kan man fatta bra beslut i moraliska frågor?

  • A. Genom att tänka på konsekvenserna
  • B. Genom att alltid fråga andra
  • C. Genom att bara följa sin känsla
  • D. Genom att se på tv och glömma

A. Genom att tänka på konsekvenserna

15. Vad betyder det att reflektera över en situation?

  • A. Att glömma vad som hänt
  • B. Att tänka igenom vad som har hänt och varför
  • C. Att aldrig prata om det igen
  • D. Att skratta åt det

B. Att tänka igenom vad som har hänt och varför

Resonerande frågor

1. Vilka egenskaper tycker du är viktigast hos en god vän och varför?

Denna fråga ger eleverna möjlighet att reflektera på djupet över sina värderingar och att formulera motiverade resonemang.

2. Kan det vara okej att bryta en regel om du tycker att det är för det goda? Ge exempel.

Genom att ställa denna fråga uppmanas eleverna att argumentera för sina ståndpunkter och förstå de etiska dilemman som kan uppstå.

3. Hur kan vi visa empati i vår vardag?

Denna fråga fokuserar på att eleverna ska kunna applicera sina kunskaper praktiskt och diskutera viktiga livsfärdigheter.

4. På vilket sätt påverkar våra beslut och handlingar andra?

Med denna fråga får eleverna möjlighet att diskutera och reflektera över konsekvenserna av sina handlingar på andra människor.

5. Vad lärde du dig om kamratskap under denna lektion?

Genom att reflektera över de lärdomar som har tagits upp under lektionen, kan eleverna koppla teori och praktik.

6. Hur kan vi hantera konflikter på ett moraliskt sätt?

Denna fråga kräver att eleverna tänker igenom strategier för att hantera konfliktfyllda situationer och diskutera olika lösningar.

7. Vilken roll spelar var och ens perspektiv i diskussioner kring moraliska frågor?

Eleverna får här chansen att analysera hur olikheter i perspektiv kan berika en diskussion och bidra till djupare förståelse.

8. Hur skulle du agera om du såg en vän som blev mobbad? Varför?

Denna fråga uppmanar eleverna att sätta sig in i en svår situation och resonera kring moralisk handling och ansvar.

Bedömning

Provet bedöms med totalt 30 poäng, där faktafrågorna ger maximalt 15 poäng och de resonerande frågorna ger maximalt 15 poäng. För att uppnå betyg E krävs minst 8 poäng totalt, med minst 3 poäng från de resonerande frågorna. För betyg C krävs minst 12 poäng totalt, med minst 5 poäng från de resonerande frågorna. För betyg A krävs minst 18 poäng totalt, med minst 5 poäng från de resonerande frågorna.