Provkonstruktion
Årskurs: 9
Ämne: Engelska
Tema: Samtala
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att delta i samtal och diskussioner genom att använda samtalsstrategier, samt att reflektera över sina erfarenheter och känslor i olika kommunikationssituationer.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll: “Aktuella och för eleven bekanta ämnesområden. Vardagliga situationer, intressen, aktiviteter och händelseförlopp. Åsikter, känslor, erfarenheter och framtidsplaner samt relationer och etiska frågor.” [Lgr 22, Engelska, Åk. 7-9]
Betygskriterier: “Eleven medverkar i samtal och diskussion där åsikter och känslor uttrycks, samt bidrar till och utvecklar samtalen, även med frågor och kompletterande information.” [Lgr 22, Engelska, Åk. 9 – Betyg E]
Prov
Faktafrågor
1. Vilken av följande är en viktig samtalsstrategi?
A. Att avbryta oftare
B. **Att ställa frågor**
C. Att ignorera den andra personen
D. Att tala utan pauser
2. Vad är syftet med att använda bekräftande fraser i ett samtal?
A. Att stänga ner konversationen
B. Att stjäla fokus från andra
C. **Att visa att man lyssnar**
D. Att förlänga diskussionen onödigt
3. Vilka känslor kan påverka ett samtal?
A. Endast glädje
B. **Olika känslor, inklusive rädsla och förväntan**
C. Känslor påverkar aldrig samtal
D. Endast låga känslor
4. När är det bra att ställa öppna frågor?
A. **När man vill ha mer information**
B. När man vill avsluta samtalet snabbt
C. När man ska byta ämne
D. När man vill att någon ska tystna
5. Hur kan man hantera en konflikt under ett samtal?
A. Ignorera problemet
B. **Genom att lyssna och diskutera lösningar**
C. Öka rösten
D. Avbryta den andra personen
6. Vilken funktion har aktivt lyssnande i en diskussion?
A. Att få den andra att känna sig mindre viktig
B. **Att förstå och bekräfta den andras åsikter**
C. Att avbryta ofta
D. Att bara vänta på sin tur att prata
7. Vad innebär att bekräfta någon i ett samtal?
A. Att förneka den andras känslor
B. **Att visa att man uppskattar vad den andra säger**
C. Att alltid hålla med
D. Att stanna i sin egen åsikt
8. Hur kan man uppmuntra andra att delta i ett samtal?
A. Genom att tala över dem
B. **Genom att ställa frågor och be om deras åsikter**
C. Genom att hålla tyst
D. Genom att bara prata själv
9. Vilken roll har kroppsspråk i samtal?
A. Inget, det spelar ingen roll
B. **Det kan förstärka eller försvaga meddelandet**
C. Det är oviktigt
D. Det ska alltid vara strikt
10. Varför är det viktigt att veta skillnaden mellan formella och informella samtal?
A. **För att kunna anpassa sitt språk och beteende**
B. För att alltid vara formell
C. För att undvika samtal helt
D. För att aldrig ställa frågor
11. Hur kan man avsluta ett samtal på ett bra sätt?
A. **Genom att sammanfatta och tacka för samtalet**
B. Genom att bara gå därifrån
C. Genom att avbryta den andra
D. Genom att hänga på telefonen
12. Vilken metod kan användas för att lösa meningsskiljaktigheter?
A. Att överge sin åsikt
B. Att anta en defensiv hållning
C. **Att diskutera och hitta gemensamma lösningar**
D. Att förlora besinningen
13. Vad är ett exempel på en effektiv samtalsstrategi?
A. Att undvika ögonkontakt
B. **Att reflektera över den andres ord**
C. Att aldrig be om klargörande frågor
D. Att bara fokusera på sig själv
14. Vad ska man undvika under samtal?
A. Att ställa riktiga frågor
B. **Att avbryta eller att ignorera den andra**
C. Att ge feedback
D. Att lyssna aktivt
15. Hur kan man använda humor i ett samtal?
A. **Som ett sätt att lätta på stämningen**
B. För att förlöjliga andra
C. För att undvika verkliga problem
D. För att distrahera den andra
Resonerande frågor
1. Vilka strategier tycker ni är mest effektiva när man ska samtala med någon man inte känner? Hur kan dessa strategier påverka samtalet?
Syftet med denna fråga är att få elever att reflektera över sina egna erfarenheter och kommunikationsfärdigheter.
2. Hur skulle ni hantera en situation där ni inte håller med den ni samtalar med? Vilka tekniker kan användas för att ha ett konstruktivt samtal?
Denna fråga ger möjlighet att analysera konflikthantering och diplomati i samtal.
3. Kan ni ge exempel på en gång ni använde en samtalsstrategi som ni tycker var särskilt lyckad? Vad hände i samtalet?
Detta uppmuntrar till självreflektion och att tänka på tidigare erfarenheter i kommunikation.
4. Vilken roll spelar kulturella skillnader i samtal, och hur kan dessa påverka kommunikationen?
Genom denna fråga kan elever diskutera mångfald och ömsesidig förståelse i samtal.
5. Hur kan ni använda de lärdomar ni fått från den här lektionen i framtida situationer?
Denna fråga hjälper till att koppla teoretisk kunskap till praktisk tillämpning.
6. Vad anser ni är de största utmaningarna i kommunikationen mellan olika generationer?
Denna fråga uppmanar till kritiskt tänkande och att sätta frågor i samtidskontext.
7. Hur påverkar miljön samtalets dynamik (t.ex. hemmet, skolan, ett café)?
Här ges möjlighet till att utforska omgivningens roll i kommunikationen.
8. På vilket sätt kan sociala medier förändra våra sätt att samtala?
Detta ger elever möjlighet att diskutera modern kommunikation och dess konsekvenser.
Bedömning
Provet består av faktafrågor (15 frågor) och resonerande frågor (8 frågor), där varje faktafråga ger 1 poäng och varje resonerande fråga ger 2 poäng. För betyget E krävs minst 8 poäng, för C krävs 12 poäng (där minst 3 poäng måste komma från resonerande frågor) och för A krävs 18 poäng (där minst 5 poäng måste komma från resonerande frågor).